چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

صدف کوه‌کن: در سال‌های اخیر تلویزیون، روزنامه‌ها و همه رسانه‌های عمومی سعی در جاانداختن مصرف کلسیم و ویتامین D در برنامه غذایی سالمندان داشته‌اند، تا جایی که هر جا که می‌خواهند خانم یا آقای سالمندی که زندگی سالمی دارد را نشان بدهند، یک لیوان شیر در دستش می‌گذارند.

اما تحقیقی جدید نشان می‌دهد که سالمندانی که مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D مصرف می‌کنند، در معرض آسیب‌های مغزی وسیع‌تری قرار دارند. کلسیم و ویتامین D اضافه قادر به ایجاد اختلالات رفتاری افسردگی و حتی سکته در سالمندان خواهند بود.

مارتا ای پاین – سرپرست تحقیق و یکی از استادان دانشگاه روانپزشکی و رفتارشناسی دانشگاه دوک در کارولینای شمالی – می‌گوید: «وجود آسیب‌های مغزی در سالمندان چندان غیرمعمول نیست، اما چیزی که حائز اهمیت است گستردگی این آسیب‌هاست که ما در تحقیقات همه‌جانبه خود بر روی مغز دریافته‌ایم که مصرف زیاد کلسیم و ویتامین D باعث افزایش آسیب‌های مغزی در سالمندان خواهد شد.»

وی با اشاره به اینکه آزمایش‌های اخیر اولین مطالعاتی است که به بررسی رابطه بین مغز با تغذیه می‌پردازد، می‌گوید: «در ابتدای تحقیقات بر روی تاثیر تغذیه بر مغز ما به درستی نمی‌دانستیم که کدامیک از فاکتورهای غذایی، قادر به این تاثیرگذاری خواهد بود، اما نهایتا به این نتیجه رسیدیم که ازدیاد مصرف ویتامین D و کلسیم هر دو درصد ایجاد اختلال را بالا می‌برد.»

با این وجود متخصصان تغذیه معتقدند هنوز برای هشدار دادن به مردم و نهی کردن آنها از مصرف کلسیم و ویتامین D بسیار زود است چرا که مصرف این دو ماده مغذی برای حفظ سلامت استخوانها به خصوص در سالمندان بسیار حیاتی است.

تحقیقات گسترده در سال‌های اخیر همگی نشانگر آن است که بیماری پوکی استخوان به شکلی جهانی است  و تا جایی که تمام سازمان‌ها و متولیان بهداشتی در سرتاسر جهان مصرف 1200میلی‌گرم کلسیم در روز و 800 تا 1000 واحد بین‌المللی ویتامین D را برای بزرگسالان بالای 50 سال توصیه می‌کنند، گرچه تمام این توصیه‌ها توجه افراد را به اینکه مکمل درمانی ویژه در سنین بالا باید طبق توصیه پزشک انجام شود را جلب می‌کند.

در همین راستا بیشتر کارشناسان مصرف منابع طبیعی کلسیم مثل شیر، پنیر و سبزیجات نظیر بروکلی، خوراکی‌های غنی شده مثل آب پرتقال یا غلات صبحانه‌ای حاوی کلسیم را به جای مصرف مکمل پیشنهاد می‌کنند.

البته ویتامین D که فاکتوری مناسب برای جذب بیشتر کلسیم به شمار می‌آید، به واسطه تابش آفتاب به سطح پوست ساخته می‌شود که با افزایش سن این ساخت و ساز کاهش می‌یابد. متخصصان ،مصرف  منابع طبیعی آن که عبارتند از: جگر، ماهی‌های آب شور و محصولات لبنی را توصیه می‌کنند.

 دانشمندان دانشگاه کارولینا در اکتشافات اخیر خود به این نتیجه رسیده‌اند که بین ضایعات مغزی وسیع و دریافت بالای محصولات لبنی پرچرب هم رابطه‌ای وجود دارد و این آنها را در نتیجه‌گیری تاثیر کلسیم و ویتامین‌ها مصمم‌تر کرده است.

این گروه تحقیق با بررسی MRIمغزی 232 مرد و زن در سنین 60 تا 86 سال به این نتیجه رسیدند که همه آنها دارای آسیب‌های مغزی با گستردگی‌های متفاوتی بودند و با بررسی سایر فاکتورهای پزشکی و فشارخون این افراد به این نتیجه رسیدند که افزایش جذب کلسیم از طریق دیواره رگها و ته‌نشین شدن آن به حالتی مشابه آنچه در استخوان‌ها اتفاق می‌افتد باعث تنگ شدن دیواره عروق شده و قدرت ارتجاعی آنها را کم می‌کند و افزودن ویتامین D به این آزمایش این پروسه را بدتر می‌کند. در واقع ضایعات عروقی، چنانچه در مغز اتفاق بیفتد قادر به توسعه آسیب‌های مغزی خواهد بود.

قرار گرفتن این تحقیقات در کنار بررسی‌هایی که همگی مصرف کلسیم و ویتامین D را برای سالمندان مفید معرفی می‌کند باعث کشمکش بین محققان دانشگاه کارولینا و متخصصان دانشگاه بولتون شده است، تا جایی که پاین سعی در توقف مصرف مکمل از سوی سالمندان دارد، در حالی که هریس عدم دریافت کلسیم و ویتامین D براساس تحقیقات اخیر را بی‌پایه می‌داند و معتقد است در این مرحله از تحقیق رأی صادر کردن برای ویتامین D و کلسیم که نقش بارزی در حفظ سلامت استخوان‌ها در سالمندان دارند کار درستی نخواهد بود.

کد خبر 21063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز