شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۶ - ۰۹:۰۵
۰ نفر

گروه سلامت : بر اساس یک تئوری، بین تعداد فرزندان و طول عمر والدین رابطه عکس برقرار است.

«یک کشاورز جوان با 4 فرزند یا بیشتر»؛ این الگویی است که بنا بر یکی از تازه‌ترین تحقیقات، مردانی که می‌خواهند به سن 100 سالگی برسند، باید رعایت کنند.

این تحقیق که بر اساس کارت‌های مخصوص سربازگیری در جنگ جهانی اول انجام شده، پیشنهاد می‌کند که رعایت وزن متعادل در جوانی، کشاورزی و داشتن تعداد زیادی فرزند، همگی از عواملی هستند که سن مردان را از یک قرن می‌گذرانند.

بنا بر این تحقیق، یکی از این عوامل، به طور خاص، غیرقابل پیش‌بینی بوده است. دستیار این تحقیق، لئونید گاوریلو می‌گوید: تعجب کردیم که داشتن بیش از 3 فرزند، باعث افزایش طول عمر می‌شود. بر اساس عقل سلیم و تحقیقاتی که گروه‌های دیگری قبلا انجام داده بودند، انتظار نتیجه‌ای کاملا خلاف نتیجه فعلی را داشتیم.

لئونید گاوریلو که همراه همسرش، ناتالیا گاوریلو، رهبری این طرح را به عهده داشتند، هر دو در مرکز دانشگاهی بررسی سن در شیکاگو فعالیت دارند. گاوریلو، یکی از سرپرستان تحقیق طول عمر، هفته گذشته در جلسه سالیانه مجمع امراض کهنسالی آمریکا در سان‌فرانسیسکو یافته‌های این طرح را ارائه کرد.

گروه گاوریلو، آمار ضروری و دیگر اطلاعات را مدت‌ها جمع‌آوری کرده و دلایل طول عمر برخی از افراد را دنبال کردند و در همان مرحله به نتایج جالبی رسیدند: احتمال 100 ساله شدن کودکانی که از زنان زیر 25 سال متولد شده‌اند به نسبت کودکان متولد شده از زنان 25 ساله یا بیشتر، 2 برابر است.

تحقیقات جدید در مورد مردان بر اساس گنجینه اطلاعات مربوط به مردان آمریکایی قرن 20 به دست آمده که به تازگی از طریق اینترنت قابل دسترسی است: کارت‌های ثبت شده از دوران سربازگیری جنگ جهانی اول، از 1917 تا 1918، قانون تقریبا از تمام مردان بزرگسال 46 ساله یا کمتر خواست تا کارت‌های مخصوص سربازگیری را پر کنند؛ کارت‌هایی که در آن‌ها از مشخصات فیزیکی و اجتماعی‌شان سؤال شده بود.

در این تحقیق، خانم و آقای گاوریلو با استفاده از اطلاعات امنیت اجتماعی، حدود 240 مرد متولد در سال 1887 را شناسایی کردند که حداقل تا سن 100 سالگی زندگی کرده بودند.

مطالعه 171 مورد از این تعداد که مشخصات فیزیکی و اجتماعی آن‌ها تا سن 30 سالگی از طریق کارت‌های سربازگیری جنگ جهانی اول به دست آمده بود، تصویر کوتاهی از زندگی در آن زمان را در اختیار پژوهشگران قرار داد.

تیم شیکاگو این اطلاعات را با اطلاعات مربوط به کارت‌های سربازگیری گروهی از مردان آمریکایی متولد شده در سال 1887 که به طور تصادفی انتخاب شده اما به سن 100 سالگی نرسیده بودند، مقایسه کرد.

نتایج شگفت‌انگیزی به دست آمد. اولین نتیجه، افزایش شانس دستیابی به سن 100 سالگی و ارتباط مستقیم آن با افزایش تعداد فرزندان یک مرد تا سن 30 سالگی بود.

این اطلاعات نشان داد که احتمال دستیابی به بیش از یک قرن زندگی برای یک مرد 30 ساله در سال 1917 با یک تا 3 فرزند در مقایسه با مردان بدون فرزند در همان سن، 61 درصد بیشتر است.

البته بر اساس همین تحقیق، شانس زندگی یک مرد تا سنین بسیار بالا، با داشتن 4 یا بیشتر فرزند تا سن 30 سالگی افزایش می‌یابد.آرنولد میتنیتسکی، یکی از محققان طول عمر و پروفسور در رشته‌های پزشکی عمومی، ریاضیات و آمار دانشگاه دال‌هاوزی در هالیفاکس کانادا می‌گوید: نتیجه به دست آمده با تئوری متداولی که تحقیقات طول عمر نشان می‌داد، متفاوت است: بر اساس این تئوری، بین تعداد فرزندان و طول عمر والدین رابطه عکس برقرار است.

گاوریلو این‌طور می‌اندیشد که علت این امر، کمک فرزندان در زمان بزرگسالی و کهنسالی فرد است.

او می‌گوید: صاحب فرزندان متعددی شدن، نشان‌دهنده سلامت عمومی فرد و جذابیت در امر ازدواج است که می‌تواند منجر به ازدواج در سنین کمتر شود، در نتیجه فرد تا سن 30 سالگی صاحب فرزندان بیشتری می‌شود.

به عقیده گاوریلو، ممکن است سلامت و تندرستی فرد که احتمال ازدواج و باروری را در وی افزایش می‌دهد، به افزایش طول عمر او نیز کمک کند.

یافته دیگر این بود که کشاورز بودن (همانطور که در کارت‌های مخصوص سربازگیری ذکر شده) شانس 3 برابر شدن طول عمر یک مرد را 2برابر می‌کند. البته همان‌طور که انتظار می‌رفت، چاقی- به آن اندازه که دانشمندان فرد را قوی‌بنیه و نیرومند می‌نامند- احتمال کلی زندگی طولانی را از یک مرد سلب می‌کند.

در واقع، احتمال زندگی 100 ساله در مردانی که هیکل لاغر یا معمولی دارند نسبت به مردان تنومند، 2‌ برابر است.

اما، به‌طور شگفت‌انگیزی، برای داشتن زندگی 100 ساله، تفاوت چندانی بین لاغر و ضعیف بودن هیکل یک مرد با معمولی بودن هیکل او وجود ندارد که این موضوع با نتیجه مطالعات جانوران تقابل دارد؛ مطالعه‌ای که نشان داده است رعایت رژیم غذایی کم‌کالری و در نتیجه لاغر بودن، طول عمر را افزایش می‌دهد.

خصوصیات دیگر نیز- شامل وضعیت تاهل و مهاجرت تا سن 30 سالگی- تاثیر چندانی بر طول عمر نداشتند.در نهایت این گروه کشف کردند که ارتباط مستقیمی بین بلند بودن قد با احتمال زندگی تا 100 سالگی، البته به عنوان یکی از عوامل حاشیه‌ای، وجود دارد.

او تاکید می‌کند که دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد یافته‌های مربوط به زنان بدون شک متفاوت خواهند بود. ضمن این که برای رسیدن به جواب این سؤال، نیاز به تحقیق و آمار مشابهی است.

Healthday.com
نوامبر2007

کد خبر 37983

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز