پگاه شفتی: سال گذشته شرکت نوگرا و پُرکار گوگل، یک هدیه به دنیای دستگاه‌های هوشمند اهدا کرد: یک ماشین بدون راننده و تمام هوشمند!

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی691

ایده‌ی اولیه‌ی ارائه‌ی یک ماشین هوشمند در دوران گذشته شاید به اندازه‌ی ایده‌ی پرواز با بال‌های شخصی در عصر کنونی، عجیب بود. اما مهندسان دنیای فناوری هیچ‌وقت هیچ ایده‌ای را تمسخر نمی‌کنند. امروز یک ماشین اشباح روانه بازار می‌کنند و شاید فردا دو بال شخصی برای پرواز در آسمان!

ماشین‌های هوشمند کمی یکنواخت حرکت می‌کنند و حوصله‌ی آدم را سر می‌برند، با این‌حال دلایل زیادی وجود دارد برای این‌که این ماشین‌ها را دوست داشته باشیم و در آینده‌ای نه چندان دور به استفاده از آن‌ها تن بدهیم:

1. خداحافظ راه‌بندان

اگر استفاده از ماشین‌های هوشمند همه‌گیر شود، ترافیک سنگین و راه‌بندان تبدیل به افسانه‌ای در گذشته خواهد شد. حتماً می‌دانید یکی از دلایل ایجاد راه‌بندان وقوع خطای انسانی در حین رانندگی است. ماشین‌های بدون راننده‌ای که از طریق یک سیستم مرکزی کنترل می‌شوند، با پیش‌بینی زمان سبز شدن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی با سرعتی مطابق با این برنامه زمانی حرکت می‌کنند تا پشت هیچ چراغ قرمزی نمانند و بدون تصادف و ایجاد ترافیک به مقصد برسند.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی691

2. هی تاکسی!

هیچ کجا برای شما غریبه نخواهد بود و هیچ وقت لازم نیست در خیابان به دنبال ایستگاه تاکسی یا خود تاکسی بگردید. کافی‌ست با تلفن همراهتان از همان‌جایی که هستید درخواستی بفرستید. نزدیک‌ترین تاکسی بدون راننده پیغام شما را دریافت می کند و خیلی زود جلوی پایتان ترمز خواهد کرد. این مزیت می تواند شرکت‌های تاکسی‌رانی را از هزینه‌های اضافی به اشتراک‌گذاری ماشین هم بی نیاز کند و نرخ کرایه تاکسی را پایین‌تر بیاورد.

3. توقف کم‌تر، بنزین بیش‌تر

رانندگان بسیاری از خودروها، از تکنیک «هایپرمایلینگ» بی‌اطلاع هستند، در ضمن تجربه و توان کافی هم برای به عمل درآوردن این تکنیک ندارند. تکنیکی که با تنظیم فشار بر روی پدال گاز و پیش‌بینی مسیر برای توقف کمتر می‌تواند منجر به صرفه‌جویی سوخت شود. ماشین‌های هوشمند با کنترل‌گر رایانه‌ای خودشان می‌توانند با سرعتی منظم حرکت کنند، پشت چراغ قرمزهای کم‌تری بمانند و از طریق ارتباط بی سیم با دیگر ماشین‌های هوشمند، از میزان شلوغی و ازدحام خیابان‌ها و جاده‌ها مطلع شوند و کم‌تر مجبور به توقف شوند.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی691

4. جاده‌هایی امن‌تر

پریشانی و خواب‌آلودگی در حین رانندگی بیش‌تر وقت‌ها منجر به تصادف‌های خطرناک و مرگ هزاران نفر در دنیا می‌شود. استفاده از ماشین‌های بدون راننده باعث کاهش آمار مرگ و میر و هم‌چنین صرفه‌جویی در خسارت‌های ناشی از تصادف‌های جاده‌ای می‌شود.

5. ماشین‌های دوست‌داشتنی

بسیاری از ما، ماشین‌هایمان را مثل یک شخص حقیقی دوست داریم و به ماشین‌ها لقب‌های شخصیتی می‌دهیم. یک شرکت آمریکایی با طراحی نرم افزاری برای ماشین‌های هوشمند چهره‌هایی با احساساتی انسانی طراحی کرده است. صورتک‌هایی گاه خندان و گاه ناراحت برای اعلام وضعیت خودرو.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی691

6. گوشی هوشمند ماشین

با این‌که به‌حدکافی برای داشتن یک ماشین هوشمند دلیل داریم، ولی هنوز موانع زیادی جلوی راه‌انداختن این ماشین‌ها هست. البته با نصب یک گوشی هوشمند و نرم افزار منحصر به فردش به داشبورد ماشین، تا حدودی می‌توانیم از ماشین معمولی خود یک ماشین هوشمند بسازیم. این نرم افزار با بررسی چشم‌های راننده از میزان خستگی و خواب‌آلودگی او مطلع می‌شود و هشدار می‌دهد و راننده را تشویق به نوشیدن یک فنجان قهوه قبل از ادامه رانندگی می‌کند. این نرم افزار هم‌چنین با اسکن جاده و بررسی میزان سرعت و توقف ماشین‌های جلویی و عقبی، به راننده هشدار می‌دهد تا به موقع از حادثه جان سالم به در ببرد.

کد خبر 205287
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز