گروه حوادث: چهار زورگیر خشن که یکی از جنجالی‌ترین سرقت‌های ماه‌های اخیر را رقم‌زده بودند، صبح روز گذشته در حالی در شعبه15 دادگاه انقلاب پای میز محاکمه رفتند که اشک پشیمانی می‌ریختند.

دادگاه

صبح روز گذشته چهار متهم که فیلم زورگیری‌شان مدتی قبل از طریق بلوتوث، اینترنت و رسانه‌ها در سراسر کشور انتشار یافته بود به دادگاه انقلاب منتقل شدند تا به اتهاماتشان رسیدگی شود. ساعت 10صبح جلسه محاکمه به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد. در ابتدای جلسه قاضی رضوانفر، نماینده دادستان به شرح کیفرخواست پرداخت و برای هر چهار متهم درخواست مجازات قانونی کرد.

وی گفت: این چهار زورگیر در سرقت‌های خود سلاح سرد به‌کار برده‌اند و طبق قانون استفاده از سلاح سرد و به خطر انداختن امنیت جامعه در حکم محاربه است اما باید بررسی شود که چرا چهار جوان کم‌سن و سال مرتکب چنین جرمی شده‌اند و امنیت جامعه را به خطر انداخته‌اند. نماینده دادستان در ادامه گفت: براساس کیفرخواست صادره در این پرونده برای متهم ردیف اول و دوم به اتهام محاربه و افساد فی‌الارض، سرقت مسلحانه، ایجاد رعب و هراس در جامعه و ایجاد ضرب و جرح عمدی تقاضای اعدام دارم.

برای متهم ردیف سوم و چهارم که دو برادر هستند نیز به اتهام مشارکت در سرقت مسلحانه تقاضای مجازات دارم. نماینده دادستان ادامه داد: پزشکی قانونی نیز سلامت روحی و روانی متهمان در زمان حادثه را تأیید کرده است. رضوانفر در ادامه به بیان جزئیات پرونده پرداخت و گفت: بنابر گزارش پرونده، 11آذر‌ماه سال‌جاری مرد 30ساله‌ای که حسابدار یک شرکت خصوصی بود هنگام رفتن به محل کارش وقتی زنگ شرکت را به صدا درآورد، ناگهان دو موتورسوار با چهار سرنشین به سمت وی حمله ور شدند. دو نفراز آنها چاقو و قمه در دست داشتند و دو نفر از آنها روی موتور نشسته بودند تا اطراف را تحت کنترل قرار دهند.

یکی از زورگیرانی که ماسک بهداشتی زده بود پس از سرقت اموال و حتی کاپشن او با دسته قمه ضربه‌ای به سر و پیشانی وی زد طوری‌که مالباخته دچار سرگیجه شد. بعد از آن زورگیران با سرقت اموال مالباخته سوار بر موتور شدند و پا به فرار گذاشتند که با شکایت مالباخته و انتشار فیلم این زورگیری خشن، مأموران اداره پنجم پلیس آگاهی پایتخت با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق شدند هر چهار زورگیر را دستگیر کنند.

به‌خاطر چهار میلیون تومان

در ادامه جلسه متهم ردیف اول که جوانی 23ساله است و سه فقره سابقه کیفری دارد وقتی پشت تریبون قرار گرفت به قاضی گفت: جرمم را قبول دارم و اکنون خیلی پشیمانم. مادرم مریض بود و برای خرج عمل او نیاز به چهار میلیون تومان پول داشتم. از سوی دیگر پدرم وقتی من 10سالم بود فوت کرد و از آن روز به بعد ما زندگی سختی داشتیم اما با این حال توانسته بودیم خانه‌ای خریداری کنیم که باید اقساط آن را می‌پرداختیم. وی ادامه داد: مشکل شدید مالی داشتم و به‌دنبال راهی بودم تا هر طور شده پول عمل مادرم را تهیه کنم. برای همین نقشه زورگیری کشیدم.

قاضی: چطور همدستانت را در جریان نقشه قرار دادی؟

متهم پاسخ داد: چند روز پیش از حادثه با یکی از همدستانم که بچه محلمان است داخل قهوه‌خانه نشسته بودیم که به او گفتم مادرم مریض است و نیاز به پول دارم. او هم برای گرفتن رضایت شاکی‌ها در پرونده قبلی‌اش نیاز به پول داشت. همانجا بود که نقشه زورگیری کشیدیم و با دو همدست دیگرمان که آنها هم بچه محلمان بودند تماس گرفتیم و از آنها خواستیم تا همراهمان در سرقت حاضر شوند. بعد از آن یک چاقو خریدیم و یک قمه هم یکی از همدستانم با خود آورد تا با آن شاکی را تهدید کند.

قاضی: چگونه طعمه خود را شناسایی کردید؟

متهم: درخیابان خردمند مشغول پرسه زدن بودیم که مالباخته را دیدیم. او به سمت یک ساختمان رفت و زنگ در را به صدا درآورد. تصور کردیم که از ما ترسیده و احتمالا باید پول زیادی همراهش باشد. برای همین به سمتش حمله کردیم. متهم ردیف دوم که چاقو همراهش بود او را به سمت خودش کشید و من هم با دسته قمه ضربه‌ای به سرش زدم. اصلا قصد مجروح کردن او را نداشتیم. پس از سرقت کیف دستی‌اش سوار بر موتور شدیم و پا به فرار گذاشتیم. داخل کیفش فقط 70هزار تومان پول بود که بین هر چهار نفرمان تقسیم شد.

قاضی: بنا به گفته شاکی قصد سرقت حلقه او را هم داشتید؟

متهم: نه قصد سرقت حلقه‌اش را نداشتیم. چون دستانش را مشت کرده بود تصور کردیم داخل آن پول زیادی است.

قاضی: بعد از این زورگیری که فیلمش منتشر شد بازهم دست به زورگیری زدید؟

متهم: فقط یک مورد دیگر انجام دادیم که او هم 30یا 40هزار تومان بیشتر پول نداشت. متهم ادامه داد: یک هفته بعد از نخستین زورگیری بود که هر چهار نفرمان در همان حوالی مرکز تهران، مرد تنهایی را شناسایی کردیم. آن روز من گاز اشک آور همراهم بود و با آن به سمت مالباخته حمله کردیم. ما فقط همین دو مورد را انجام دادیم. من اشتباه کردم و بسیار پشیمانم. اصلا فکر نمی‌کردم که مجازات زورگیری با سلاح سرد اعدام است.

دفاعیات متهم ردیف سوم

در ادامه جلسه متهم ردیف سوم در جایگاه قرار گرفت و وی نیز همانند همدستان خود اظهار پشیمانی کرد. وی که سرباز فراری است در دفاع از خود گفت: من نیز توبه کرده‌ام و امیدوارم شاکی و مردم نیز ما را ببخشند. من پیش از این سابقه داشته‌ام و چهار ‌ماه بازداشت بودم، هنوز دادگاه برایم حکم صادر نکرده بود که با سپردن وثیقه آزاد شدم. وقتی دوستم گفت که برای هزینه عمل‌مادرش نیاز به پول دارد من هم تصمیم گرفتم برای اینکه رضایت شاکی پرونده‌ام را بگیرم با او همدست شوم.

توبه کرده‌ام

متهم ردیف چهارم نیز وقتی در برابر قاضی ایستاد خود را بی‌گناه دانست و مدعی شد که توبه کرده است. وی گفت: آقای قاضی من چند وقت پیش در دام زورگیران گرفتار شده‌ام من در یک نمایشگاه پیک موتوری بودم و یکی از روزها درحالی‌که دو میلیون و 200هزار تومان پول در اختیار داشتم تا به دامادمان تحویل دهم در بین راه چندین نفر به سمت من حمله کردند و بعد از مجروح کردن من با چاقو پا به فرار گذاشتند. من از قوه قضاییه و پلیس تقاضا دارم تا آنها را دستگیر کنند. وی ادامه داد: من توبه کرده‌ام و پشیمانم و از دادگاه تقاضای عفو و بخشش دارم. به گزارش همشهری، بعد از اعترافات متهمان و دفاع وکلایشان قاضی صلواتی ختم جلسه را اعلام کرد و اظهار داشت که به‌زودی حکم را صادر می‌کند.

کد خبر 196059
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز