سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رییس جمهور در اولین نشست خبری خود در سال جاری بر این نکته که همه مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به سرعت دستخوش تحولات است، تاکید کرد.

برای رسیدن به آرمان‌های بزرگ باید گام‌های بزرگ برداشت

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری امروز خود با رسانه‌های داخلی و خارجی که در سالن شهید بهشتی ریاست جمهوری در حال برگزاری است، با اشاره به شرایط امروز ایران و جهان، گفت: جهان در آستانه تحولات بزرگی است. جامعه بشری آماده ورود به دوره جدیدی می‌شود و همه مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به سرعت دستخوش تحولات است.

وی افزود: نقش ملت ایران در مدیریت این تحولات و برقراری نظم انسانی آینده بسیار موثر است.در طول چند هزار سال راه و آرمان ایران، راه پاکی و تکیه بر عدالت، عشق و محبت بوده است و ملت ما بر این اصول تاکید داشته و به دنبال عزت و پیشرفت برای همه بوده است. البته برای رسیدن به آرمان‌های بزرگ باید گام‌های بزرگ برداشته شود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: ما برای پیشرفت باید بر ارزش‌های ذاتی ملت خود تکیه کنیم. خوشبختانه سرعت حرکت ملت ایران به سمت قله‌ها بسیار زیاد است و هر روز اخباری از پیشرفت‌ها در زمینه‌های مختلف منتشر می‌شود. باید به سمتی برویم که خبری از محرومیت، فقر، تبعیض و تحقیر نباشد.

رییس جمهور با بیان این‌که در روزهای اخیر دو اتفاق مهم در کشورمان روی داد گفت: نخست برگزاری اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها که در نوع خود بی‌سابقه بود. 120 کشور برای تغییر نظم جهان حضور داشتند و وفاقی ایجاد شده و ادبیات جدیدی تولید شد که از این به بعد یار و یاور همه کشورها هستیم.

وی اتفاق دیگر را حضور نمایندگان ملت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کرد و گفت: نمایندگان ملت ایران با هوشمندی در این اجلاس حضور یافتند و با تشریح آرمان‌ها و ارزش‌های ملت ایران پیام ملت ایران را به گوش همه رساندند و به روند تحولات جهانی در جهت استقرار انسانی حرکت کردند.

رییس جمهور تاکید کرد: باید تعریف جدیدی از انسان، ضوابط انسانی و ارتباطات ارائه شود که ملت ایران در این زمینه پیشگام است.

احمدی‌نژاد همچنین افزود: قریب به 60 سال است که دشمنان ما در برابر ملت ایران قرار گرفتند و در هر مقطعی از زمان به بهانه‌های مختلف فشارهایی به ما وارد می‌کنند تا علاوه بر تسلط بر ملت از پیشرفت سریع ایران جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: این حوادث مقطعی است و مطمئن باشید که ملت ایران با عزت و سرفرازی از همه‌ی چالش‌ها عبور می‌کند و راه پیشرفت و تعالی خود را با سرعت ادامه خواهد داد.

تجارت خارجی در اقتصاد ایران سهم بالایی ندارد
رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا، توضیحاتی درباره نواسانات اخیر بازار ارز توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ادامه این نشست خبری، محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که "با توجه به نوسانات شدید ارز در روزهای اخیر و با وجود استقبال بخش صنعت و بازرگانی از راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی، حتی این موضوع نیز موجب کنترل گرانی ارز در بازار نشده است؛ به نظر شما منشا و علت این گرانی ارز چیست و دولت چه برنامه‌ای برای سامان دادن به این وضعیت دارد؟" گفت: نوسانات متعلق به امروز نیست و مدتی است بازار ما دچار نوسان است که در این روزها شدیدتر شده است.

وی با طرح این پرسش که "مساله ارز از کجاست؟" گفت: چرا پارسال این موقع این حرف‌ها مطرح نبود؟ روشن است دو عامل دست به دست هم داده‌اند تا به ملت ایران فشار آورند که عامل اول، بیرونی و دوم عوامل درونی است.

احمدی‌نژاد به تحریم‌ها علیه ایران توسط دشمنان اشاره کرد و توضیح داد: خرید نفت از ایران مورد تحریم قرار گرفته است و با توجه به اینکه بخش قابل توجه درآمد ارزی ایران از ناحیه فروش نفت است، مساله‌ای خواهد بود و دوم که بدتر از آن است، این است که مبادلات بانکی مورد تحریم قرار گرفته است یعنی حتی اگر نفت فروخته شود درآمد آن قابل هزینه کردن و جابجایی نباشد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه همه توان دشمن برای اعمال این تصمیم بسیج شده است، تصریح کرد: یک جنگ پنهان، گسترده و سنگین در سطح جهان به صورت پراکنده اتفاق افتاده است و همکاران ما در بانک مرکزی و نهادهای مربوطه تلاش می‌کنند تا راه‌حل‌ها را پیدا کنند و آنها نیز از طرف دیگر تلاش کرده و این یک نبرد است.

وی با بیان اینکه موفق شده‌‌اند یک مقدار از فروش نفت ما را کاهش دهند، اظهار کرد: ان‌شاءالله جبران خواهیم کرد و باید توجه داشته باشیم که این یک نبرد است و دشمن در این عرصه تصور می‌کند با این فشارها می‌تواند ملت ایران را در هم بشکند و البته ممکن است تصمیمات جدیدی نیز بگیرند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه "پس از مساعدت شدن شرایط، راجع به ابعاد این نبرد اقتصادی به ملت عزیز ایران توضیحاتی خواهم داد و در رابطه با عدد و رقم‌ها و چگونگی آنها و اینکه از چه شرایطی عبور کرده‌ایم موارد لازم را خواهم گفت"، تصریح کرد:‌ از داخل نیز با برخی اقدامات مواجه هستیم از جمله اقدامات عملی در بازار ارز و جنگ روانی، تبلیغاتی که به همراه دشمن علیه دولت سازماندهی شده است.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه تجارت خارجی در اقتصاد ایران سهم بالایی ندارد، خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند دستمایه جنگ روانی گسترده باشد که آثار روانی آن در بازار بالاست.

وی با بیان اینکه "در اقتصاد 1200 میلیارد تومانی ایران، 100 میلیارد دلار مبادلات ارزی رقم بالایی نیست"، اظهار کرد: همیشه به نوعی عده‌ای بازار داخل را به قیمت‌های بیرونی و به واردات گره می‌زنند که این مربوط امروز نیست و بیش از پنجاه است که اینطور است. آیا واقعا امسال ارزی که بانک مرکزی به بازار تزریق کرده است، تکافوی نیازهای کشور را نکرده است؟ اینطور نیست.

رییس‌جمهور در ادامه، به آمار واردات و مقایسه آن در شش ماهه اول سال گذشته و امسال اشاره کرد و توضیح داد: میزان واردات کشور در شش ماهه اول سال گذشته 17 میلیون و 840 هزار تن و در شش ماهه نخست امسال 19 میلیون و 121 هزار، پس به لحاظ وزنی بیشتر شده است اما به لحاظ وزنی کمی کاهش دارد. پارسال 22.5 میلیارد دلار کالا وارد شده و الان 26.5 میلیارد که حدود 10 تا 12 درصد است یعنی 10 درصد کالا کم شده است که ان‌شاءالله در نیمه دوم جبران خواهد شد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه "بانک مرکزی ارز کالاهای وارد شده را با توجه به شرایط موجود تامین کرده است"، گفت: پرسش این است که آیا نوسانات به خاطر مشکلات اقتصادی است؟ در حالی که پاسخ "خیر" است.

وی در ادامه گفت: مگر در یک روز صبح تا بعدازظهر چه اتفاق مهم اقتصادی می‌افتد؟ کدام شرایط اقتصادی عوض می‌شود؟ بانک مرکزی کل نیازهای کشور را به 10 اولویت تقسیم کرده که اولویت های 1 و 2 مواد غذایی است بقیه را هم تنظیم کرده است.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: مرکز مبادلات هم تاکید کرده که هرکس برای صادرات و واردات ارز می‌خواهد می‌تواند به این مرکز برود؛ می‌ماند مقداری ارز برای مسافرتها که آنرا هم بانک مرکزی تامین کرده است. چطور است دو نفر سر یک چهارراه 200 دلار مبادله می‌کنند و بقیه آن را سردست می‌گیرند به بازار حمله می‌کند و جنگ روانی ایجاد می‌شود. من شنیده‌ام که شبکه‌های خارجی برنامه‌های را خود را قطع کردند و فقط روی این مساله مانور می‌دهند.

رییس‌جمهور چنین اقداماتی را جنگ روانی دانست و افزود: مشخص است که همه اینها یک جنگ روانی است معنایش این نیست که مشکلات نداریم اما بخش عمده‌ی از این مشکلات را بانک مرکزی وزارت صنعت و وزارت اقتصاد بر دوش گرفته است اما همه اینها حلقه‌های یک برنامه است. عده‌ای می‌خواهند تمام برنامه‌های دولت را زیر سوال ببرند و بگویند دولت باعث این اتفاقات است.

وی ادامه داد: چطور یکجا یک موفقیتی پیدا می‌شوند همه در آن شریکند حتی وقتی در یک مسابقه ورزشی برنده می‌شویم همه هستیم؟ اگر بناست یک مشکلی پیدا شود همه روبرو دشمن بایستند رویشان را به سمت دولت کنند این بحث دیگری است ما فدایی ملت ایرانیم این هم روی آن.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه "اینجا جای تسویه‌‌حساب‌های سیاسی نیست"، اظهار کرد: کسانی هستند که خودشان می‌دانند چقدر نفع دارند و در جلسات شرکت می‌کنند ولی در بیرون هم دولت را متهم می‌کنند. چطور دی‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته مشکلی وجود نداشت و دولت به خوبی اداره می‌کرد؟

وی همچنین گفت: من فکر می‌کنم ملت ایران به فشارها غلبه پیدا خواهد کرد اگر چه دشمن همه فشارهایش را وارد می‌کند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه "فشارها فقط به سمت دولتها نیست بلکه بر روی ملتهاست"، اظهار کرد: همه اینها جنگ روانی است و البته تصمیماتی گرفته شده است. البته مردم ما آرام هستند. دشمن یک سنگی را انداخته است ما باید سنگ را برداریم به سمت خودشان پرتاب کنیم. همه قوا و دستگاه‌ها هم باید پشتیبانی کنند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: مرکز مبادلات ارزی در جلسات مشترک سه قوه به راهکارهای رسیده است که نظمی به بازار ارز بدهد و اینطور هرچه بانک مرکزی ارز می‌دهد معلوم نباشد به کجا می‌رود به اندازه نیازهای کشور ارز است و به ترتیب اولویت پرداخت می‌شود. یک مقدار از اینها جنگ و فشار روانی و البته فشار دشمن است دشمن بیشتر از اینکه در میدان عمل در جنگ روانی موفق بوده است. فرض کنیم مبادلات خارجی ما قطع شد؛ سهمش در اقتصاد ایران چقدر است؟ ما آنچه مربوط به هزینه‌های دولت است مدنظر قرار داده‌ایم و حد بودجه اعمال شده است. باید در نقاط ضعف و قوت حمایت کنیم.

احمدی‌نژاد در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره این‌که واکنش ایران نسبت به ادعای اخیر آمریکا برای تشدید فشارها علیه ایران چیست، اظهار داشت: واکنش ما معلوم است، ما در کنار ملت ایران قرار داریم و از همه حقوق و تمامی ملت ایران، دفاع خواهیم کرد.

وی افزود: روش آنها روشی شکست خورده و تکراری است که قبلا نیز تجربه کرده‌اند، اما گویا علاقه‌مندند که دوباره تجربه کنند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار فونکس چین درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران و سخنان نتانیاهو در سازمان ملل گفت: در شرایطی که هستیم، مدیریتی که دنیا را اداره می‌کند، به همین ترتیبی است که می‌بینیم و به اصطلاح ما ایرانی‌ها، سگ‌ها را رها کرده‌اند و سنگ‌ها را بسته‌اند، به همین خاطر عده‌ای به راحتی به خود اجازه می‌دهند که هرکسی را تهدید کنند.

وی تصریح کرد: مهم‌تر از تهدیدات، مدیریتی است که چنین اجازه‌ای به آنها می‌دهد و ما واکنشی نمی‌بینیم. مدیریت بین‌المللی باید اصلاح شود و در غیراین‌صورت چند صهیونیست بی‌فرهنگ به خود اجازه می‌دهند که به راحتی دیگران را تهدید کنند. ملت ایران هیچ‌گاه مهاجم نبوده ولی همواره مدافع خیلی خوبی بوده است و تمام متجاوزان را پشیمان کرده است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ما چندان نگران نیستیم، چراکه ایران کشوری نیست که با فرض این‌که آنها بخواهند تهاجمی کنند، با چهار تا تیر و ترقه ایران تکان بخورد. ایران کشوری بزرگ است اما مشکل از مدیریتی است که در دنیا وجود دارد و جالب این است که ما شرایط کنونی مدیریت جهان را در سازمان ملل ترسیم کرده‌ایم و آنها (رژیم صهیونیستی) با حرف‌هایشان صحبت‌های ما را مستند کردند.

رییس‌جمهور همچنین گفت: دشمن از تهدیدات بیش از آنکه قصد حمله داشته باشد، در پی جنگ روانی است و بعضی نیز در داخل بی‌اطلاع از این موضوع موج جنگ روانی دشمن را رله می‌کنند.

وی با بیان این‌که ایران کشوری عظیم و بزرگ است، افزود: البته این‌که دولت و احمدی نژاد اشتباه ندارد، چنین نیست و من هیچ‌وقت چنین ادعایی نکرده‌ام، اما ایران کشوری نیست که با این تهدیدات آسیبی ببیند. تحلیل دقیق من این است که حاکمیت آمریکا به این نتیجه رسیده است که باید دست و پای آنها (رژیم‌صهیونیستی) را جمع کند؛ چراکه خرج‌شان بیش از منافع‌شان شده است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: رژیم صهیونیستی به دنبال ماجراجویی است که برای خود فرصتی ایجاد کند و خیال می‌کند که با تهدید ایران، این فرصت برای آن ایجاد خواهد شد، اما اشتباه می‌کنند، دوره آنها به پایان رسیده و اگر سرشان را پایین بیندازند و بروند، شاید در آینده جهان سهمی داشته باشند، اما هرچه ماجراجویی کنند، آینده خود را بدتر خواهند کرد.

مذاکره مستقیم با آمریکا ممکن است

به گزارش ایسنا، در ادامه نشست خبری رییس‌جمهور، خبرنگار شبکه العالم سوال خود را اینگونه مطرح کرد که در پی نوسانات ارز، سخنگوی کاخ سفید بیان کرد که تحریم‌ها در اقتصاد ایران اثر داشته است، آیا کاهش ارزش پول ملی می‌تواند در برنامه هسته‌ای نوعی بازنگری ایجاد کند و مذاکره‌ای صورت گیرد؟ که رییس جمهور پاسخ داد: مذاکره که در حال انجام است، گفت‌وگوی 1+5 که برسر مذاکرات هسته‌ای است.

خبرنگار مذکور به مذاکره مستقیم با آمریکا اشاره کرد که رییس جمهور پاسخ داد: مذاکره مستقیم با آمریکا ممکن است؛ اما باید شرایط آن فراهم شود،‌ اما در این شرایط من فکر نمی‌کنم.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: در بین‌الملل اصل بر رابطه گفت‌وگو و تفاهم است و این گفت‌وگو و تفاهم باید در شرایط عادلانه انجام شود. اگر کسانی خیال می‌کنند، با فشار ملت ایران را پای گفت‌وگو می‌آورند، حتما اشتباه می‌کنند، حتما اشتباه می‌کنند و اگر هم چنین انتظاری دارند، باید رفتار خود را اصلاح کنند.

خبرنگار مذکور به عقب‌نشینی ایران پیرامون موضوع هسته‌ای اشاره کرد که رییس جمهور پاسخ داد: منظور از ایران چه کسی است؟ اگر منظور احمدی‌نژاد و ملت ایران است، ما اهل عقب‌نشینی نیستیم.

خبرگزاری وابسته به نهاد نظامی نباید وارد مسائل سیاسی شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر این‌که آیا برخی دستگاه‌های داخلی در حال ایجاد خلل و التهاب در بازار ارز هستند، گفت: من از این دستگاه‌ها می‌خواهم که با تصمیمات دولت همراهی کنند و به مسئولان درگیر در این مساله کمک کنند.

وی ادامه داد: یکی از نهادهای اطلاعاتی گزارش داده است که 22 نفر در این التهابات سرحلقه هستند و تمام آشفتگی‌ها را آنها ایجاد می‌کنند. مشخص است که برای مقابله با اینها چه نهادهایی باید وارد عمل شوند. با موبایل با همدیگر تماس می‌گیرند و می‌گویند 200 تومان بنداز بالا، 500 تومان بنداز بالا. این کارها ربطی به اقتصاد ندارد، بلکه التهاب ایجاد کرده‌اند و مشخص است که کار غلطی است و اگر مسئولان مربوطه در این زمینه به وظیفه خود عمل کنند، بخشی از این التهابات حل خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار ایرنا درباره این‌که رییس مجلس شورای اسلامی گفته است تحریم‌ها تاثیری در اقتصاد کشور نگذاشته است، نظر شما چیست؟ گفت: لابد تصمیمات ایشان تاثیر دارد. بعضی افراد در زمان خوشی هستند. من احترام زیادی برای ایشان قائلم، اما ایشان حتما خبر دارند که چقدر فروش نفت کاهش پیدا کرده است و بانک مرکزی چه مشکلاتی در جابجایی ارز دارد. این مصاحبه را خوانده‌ام و متن آن را در اختیار دارم و متاسفم که با یک خبرگزاری وابسته به نهاد نظامی این مصاحبه شده است و این خبرگزاری همه خبرهایش علیه دولت است در حالی که این خبرگزاری وابسته به یک نهاد نظامی و امنیتی نباید وارد این مسائل شود.

رییس‌جمهور به التهاب بازار ارز در چند ماه پیش اشاره کرد و گفت: ما در مراسم عزاداری نشسته بودیم که پیامکی از این خبرگزاری آمد که قیمت سکه و ارز این مبلغ شده است، در حالی که آن روز بازار تعطیل بود. رییس بانک مرکزی می‌گفت من تعجب کردم و سری به بازار فردوسی و سایر نقاطی که ارز خرید و فروش می‌شود، زدم و دیدم که همه مغازه‌ها تعطیل‌ هستند. این خبرگزاری در این روزها هم این حرف‌ها را مطرح می‌کند.

احمدی‌نژاد در ادامه افزود: از سیاست‌های دولت انتقاد می‌کنند که این سیاست‌ها به نفع مردم نیست، در حالی که تمام سیاست‌های ما به نفع مردم است و دلیلی ندارد که ما سیاستی علیه مردم داشته باشیم. می‌گویند این دولت می‌خواهد دولت آینده را نیز در اختیار داشته باشد، یا این‌که می‌خواهد کارهایی کند که برای دولت بعدی مشکلات بیشتری ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: از همان ابتدا که طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد، مخالفت کردند با این‌که دو ریال به جیب مردم برود، مشکل دارند. این‌که بیش از این درصد کمی از مردم از 70 الی 80 درصد یارانه‌ها استفاده می‌کردند و امروز با هدفمندی یارانه‌ها می‌خواهیم از جیب مصرف‌کنندگان بیشتر به آنها که کمتر مصرف می‌کنند پول بریزیم انتقاد می‌کنند. این در حالی است که هیچ پول جدیدی وارد بازار نشده است که می‌گویند این طرح نقدینگی ایجاد کرده است.

رییس‌جمهور با انتقاد از کسانی که می‌گویند در این دولت نقدینگی افزایش یافته است، تصریح کرد: آمارها می‌گویند که در دولت قبل، از ابتدای دولت تا انتها میزان نقدینگی هشت برابر شده است، در حالی که در دولت ما تاکنون نقدینگی چهار برابر شده است. حالا باید دید چه کسی بیشتر تزریق کرده است. برخی در بالاترین سطوح قرار دارند و می‌خواهند در مسائل دخالت کنند در حالی که حتی نمی‌دانند، نقدینگی یک نسبت است و مطلق نیست و نسبت آن تاثیرگذار است. به عنوان مثال در اقتصاد چین که چند برابر اقتصاد ماست وقتی سه درصد نقدینگی تولید می‌شود که معادل 30 درصد نقدینگی ماست، باید انتظار تورم را بکشند.

احمدی‌نژاد گفت: همراه با بیرونی‌ها فریاد می‌زنند که دولت ناتوان است و همان سخنان را تکرار می‌کنند. آن کسانی که امروز به افزایش نقدینگی انتقاد می‌کنند، در عین حال تصمیم می‌گیرند که بانک‌ها معوقات خود را پنج سال دیرتر بدهند و با این کار مبادلات را دچار رکود می‌کنند و همین کارشان به مفهوم افزایش نقدینگی است یعنی آنها وقتی تصمیمی می‌گیرند و تبعات آن به وجود می‌آید آن را به گردن دولت می‌اندازند.

وی تاکید کرد: دولت شبانه‌روز در حال فعالیت است و انتظار ما این است که با دولت همراهی کنند.

احمدی‌نژاد هیچ‌وقت دروغ نمی‌گوید

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود، در برابر پرسش خبرنگار شبکه جهانی سحر، درباره حذف گروهک منافقین از لیست تروریست‌ها توسط آمریکا پاسخ داد: دامنه حلقه‌های طراحی‌ آنها وسیع‌تر از این حرفهاست که راجع به دلار و ارز و این موارد گفته می‌شود و دنبال کارهای دیگری هم هستند و به همین خاطر این گروه را از لیست ترویست‌ها خارج کردند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه "احمدی‌نژاد هیچ وقت دروغ نمی‌گوید"، گفت: راستش را بخواهید اینکه آمریکا منافقین را از لیست تروریستها خارج کرده است، باعث خوشحالی ماست چون اگر بنا بود تبلیغات و خرج کنیم و به دنیا بگوییم دولت آمریکا حامی اصلی تروریسم است و با استاندارد دوگانه برخورد می‌کند باید 500 ـ 600 میلیارد دلار خرج می‌کردیم اما حالا خودشان مفت و مجانی این کار را کردند.

حذف منافقین از لیست تروریستها محکوم است

وی با تاکید بر اینکه حذف گروهک منافقین از لیست تروریست‌ها را توسط آمریکا رسما محکوم می‌کنیم و اطلاعیه خواهیم داد، تصریح کرد: اینکه تصور کنیم با ابزار گروهی که منفور ملت ایران است و محبوب‌ترین رئیس‌جمهور و نخست وزیر تاریخ این کشور را در همین ساختمان به آتش کشیده به هدف می‌رسیم اشتباه است. باید بدانند که از این تنور آبی گرم نمی‌شود یعنی چیزی گیرشان نمی‌آید جز ضرر. شاید آنها هم مثل برخی از دوستان ما قدرت تحلیل‌شان را از دست داده‌اند.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار آریا در رابطه با طرح پیشنهاد مذاکره با آمریکا توسط احمدی‌نژاد در سازمان ملل و واکنش‌های مصرف در برابر آن گفت: هر اتفاقی می‌افتد در فضای رسانه‌ای می‌افتد و یک جمله‌ای صادر می‌شود تا به آن ور دنیا برسد صدجور این جمله بالا و پایین می‌شود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این که هیچ وقت پیشنهاد مذاکره نداده‌ام تصریح کرد:‌ سوال خبرنگار این بود آیا شما با آمریکا گفت‌و‌گو می‌کنید؟ من چه باید پاسخ می‌دادم؟ آیا کسی می‌تواند در عرصه بین‌المللی بگوید من اهل گفت‌و‌گو نیستم؟ کدام آدم عاقلی چنین جوابی می‌دهد؟ عرصه بین‌الملل یعنی گفت‌و‌گو. اصل بر گفت‌و‌گو و رابطه است، مگر این که استثنایی اتفاق بیافتد مثل رژیم صهیونیستی که ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و با آن رابطه نداریم.

وی با اشاره به اینکه پرسش آنها در مورد افغانستان بود، تصریح کرد:‌ من پاسخ دادم ما گفت‌و‌گو می‌کنیم چون نمی‌توانیم بگوییم که گفت‌و‌گو نمی‌کنیم، اما در شرایط عادلانه و احترام‌آمیز. یعنی حقوق ملت ایران را بپذیرند و به ملت ایران احترام بگذارند و از موضعی که دارند پایین بیایند و حرف بزنند. در این صورت فکر نمی‌کنم کسی در ایران مخالف باشد. یعنی ملت ایران نمی‌تواند مخالف گفت‌و‌گو باشد، اما شرایط گفت‌و‌گو مهم است.

احمدی‌نژاد افزود: همیشه گفته‌ام اگر رفتارشان را اصلاح کنند و حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسند و شرایط گفت‌و‌گو را رعایت کنند اصل بر گفت‌و‌گوست. چون تاریخ روابط ما معلوم است، و این روشن می‌کند که چه کسی باید رفتارش را اصلاح کند پس باید در شرایط برابر بدون توسعه‌طلبی و زورگویی جلو آیند. اینکه می‌گویند باید داوطلبانه بیایی و با ما گفت‌و‌گو کنیم حرف زشتی است که به هر ملتی بگویند بخصوص به ملت ایران، چون ملت ایران هزاران سال بوده است در حالی که اینها نبوده‌اند و تازه پیدا شده‌اند.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: نه قطع گفت‌و‌گو اصالت دارد و نه درگیری، بلکه در مناسبات جهانی، اصل بر گفت‌و‌گو و تفاهم و همکاری است، مگر استثنایی وجود داشته باشد که به رفتارها برمی‌گردد.

کار وزیر ارشاد درباره «شرق» اشتباه بود

در ادامه نشست خبری رییس‌جمهور، خبرنگار روزنامه اعتماد گفت "شما اقدامات قوه قضاییه را مستقل عنوان کرده‌اید و در مردادماه در روز خبرنگار نیز صحبت‌هایی درباره آزادی مطبوعات داشتید، اما در زمانی که شما در نیویورک به سر می‌بردید سه تن از وزرای شما بویژه وزیر ارشاد، به شدت علیه روزنامه شرق موضع گرفتند؛ سوال من از شما این است که آیا وزرا هم مثل قوه قضائیه مستقل هستند یا از موضع آنها حمایت می‌کنید؟"

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد پاسخ داد: مشی دولت در هفت سال گذشته، مشی روشنی است. دولت حداکثر تحمل ممکن را داشته است و آزادی نزدیک به مطلق برقرار بوده است. نظرات من نیز معلوم است.

وی ادامه داد: به نظرم کار وزیر ارشاد قطعا اشتباه بوده است با این توضیح که ارزش‌های دفاع مقدس برای همه ملت ایران مقدس است چراکه متعلق به ملت است. اتهامی وارد شده ولی هنوز اثبات نشده است، در حالی که باید در دادگاه صالح و در حضور هیات منصفه این اتهام بررسی شود. کسی نمی‌تواند نظر شخصی خود را اعمال کند. در هیات نظارت، سه قوه البته بیش از سه قوه (با خنده) حضور دارند که باید این مساله را پیگیری کنند.

احمدی‌نژاد خطاب به خبرنگار اعتماد گفت: البته یادتان باشد که این تصمیمات در غیاب من گرفته شده است.

بهتر بود درباره «جوانفکر» حوصله می‌کردند

در ادامه این نشست، خبرنگار روزنامه ایران پرسش خود را از رییس‌جمهور اینطور پرسید که "آقای احمدی‌نژاد مشاور مطبوعاتی شما بازداشت شد در حالی که شما حضور نداشتید و اتهامی علیه او مطرح شد که ما نمی‌توانیم از آن بگذریم، یعنی اتهام توهین به مقتدا و مولایمان امام خامنه‌ای. شما خود می‌دانید که در این مدت به ما چه گذشته است. از مجله خاتون بگیرید که از نظرات علما و هفت هزار نجابت زن ایرانی و نظر مقام معظم رهبری نوشته بودید، اما ما را محارب نامیده بودند. به روزنامه ایران حمله شد، دوستان ما را کتک زدند، گاز اشک‌آور زدند و امروز مشاور مطبوعاتی شما را که ولایت‌مداری ایشان بر همه ثابت شده است، به توهین به ولایت متهم می‌شود. پرسش من از شما این است که با چه هدفی به شما و دولت شما انگ توهین به ولایت می‌زنند؟"

احمدی‌نژاد با خنده پاسخ داد: چرا از من پرسیدی؟ از آنهایی که این کار را کرده‌اند بپرس؛ البته اگر پیدایشان کردیم. حتما ضرورت مهمی است که در زمان 10 دقیقه سخنرانی من در مجمع سازمان ملل دستگیرشان کرده‌اند. البته این اقدام کار خوبی نبود، خودشان هم متوجه شدند. این مسائل خبر اول شد در حالی که ما جنایات صهیونیست‌ها را در سازمان ملل بیان می‌کردیم، باید به خبرنگاران پاسخ می‌دادیم که در ایران چه خبر است. شاید بهتر بود که حوصله می‌کردند.

رییس‌جمهور افزود: اتهامی که گفتید به آقای جوانفکر نسبت داده‌اند، به ایشان نمی‌چسبد. روش درستی نیست. اگر بنا باشد این مساله را باب کنند، خیلی بد می‌شود. توهین به رهبری را کسی نمی‌پذیرد. ملت ایران به خاطر ادب تاریخی و ایمانش مرزهایی دارد. اگر اینطور باشد، همه را آن وقت می‌توانند از دم ردیف کنند.

وی در پایان پاسخ خود به این پرسش گفت: من با کسانی که باید در این باره صحبت کنند، صحبت خواهم کرد.

به شرایط عادی باز می‌گردیم

به گزارش ایسنا، در ادامه نشست خبری رییس جمهور ،خبرنگار شبکه خبر از احمدی‌نژاد پرسید با توجه به گفته‌های شما مبنی بر این‌که دولت هر کاری می‌کند برای ملت و به نفع مردم است و با توجه به افزایش قیمت کالاهای اساسی و فشار زیادی که به مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد وارد می‌شود، مشخصا برنامه دولت برای کنترل قیمت‌ها چیست که رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال با تاکید بر این‌که دولت با همه توان و ابعادش درگیر این مساله شده است و این موضوع را پیگیری می‌کند، گفت: بالاخره یک جنگ روانی در ابعاد اقتصادی و روانی ایجاد شده که دیگران از جمله صداوسیما باید کمک و پشتیبانی کنند.

وی افزود: ‌این‌که فقط انگشت اتهام را به سمت دولت یا شخص دیگری ببرند مشکل را حل نمی‌کند. ما از حوادث سنگین‌تر از این هم عبور کرده‌ایم؛ بنابراین دعوت و خواهش می‌کنم که همه در مسیر کمک به این موضع قدم بردارند؛ اگرچه کارشناسان نیز در حال بحث و بررسی‌های لازم هستند و من به عنوان رییس دولت از تصمیمات آنها به طور کامل پشتیبانی می‌کنم.

احمدی‌نژاد گفت: مردم یک مدت مراجعه نکنند. مثلا خریدن ست لوازم آشپزخانه فلان کشور خیلی فوریت دارد، البته من تردید ندارم ما به شرایط عادی برمی‌گردیم و خیلی‌ها ضرر می‌کنند. حال اگر یک مقدار تصمیمات تبیین شود، برای کسانی که می‌خواهند واردات صحیح کالا داشته باشند، موثر است.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، بازرگانی و معاون اول همه در تلاش هستند که مشکلات را حل کنند، منتهی فراز و نشیب‌هایی وجود دارد که ما از آن عبور می‌کنیم.

در ادامه خبرنگار شبکه تلویزیونی المنار لبنان پرسید نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی که در مجمع عمومی سازمان ملل داشت، خطوط قرمز رژیم صهیونیستی را ترسیم کرد، حال شما بگویید که خطوط قرمز جمهوری اسلامی در مقابل خطوط قرمز آنها چیست که رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال با طرح این پرسش که چرا صهیونیست‌ها عصبانی هستند؟ تصریح کرد: این نقاشی ابتدایی که نشان داده شد، بیشتر یک توهین بود. اینها خود را بالا می‌دانند و بقیه ملت‌ها را پایین می‌دانند.

وی گفت: آنها طراحی کرده بودند که ما را در سفر نیویورک وارد دام و طرح خود کنند، ‌طرح‌شان هم افزایش تنش‌ها در منطقه است. نقشه کشیده بودند که در میزگردها و جلسات و تبلیغات‌شان فضا را شعله‌ور کنند و اخبار را طوری منعکس کنند که ما قصد موشک‌اندازی و اینطور مباحث را داریم.

احمدی‌نژاد گفت: آنها می‌خواهند به ما فشار بیاورند و مسئول فشارها را خود ما بدانند. آنها می‌خواهند ماجراجویی کنند و مسئولیت ماجراجویی را گردن ما بیندازند؛ چرا که آنها اصالت ندارند و دنبال درگیری هستند، ولی ما رفتیم و گفتیم ملت ایران این است و اصلا خیلی از رسانه‌های آمریکایی مانده بودند، چه موضعی بگیرند.

رییس‌جمهور اظهار کرد: آنها فضا را طوری ساماندهی کردند که اگر ما بی‌احترامی می‌کردیم، در واقع نیاز آنها را تامین کرده بودیم. چرا جنگ؟ هر کس حرف از جنگ می‌زند عقب‌افتاده و محکوم است. آنها هم‌اکنون عصبانی‌اند و حرف از خط قرمز، سرخ و مشکی می‌زنند. سطح آن آقا هم همان است. نقاشی‌اش هم خوب نیست، باید تمرین کند نقاشی‌اش بهتر شود.

نگویید که جنگ قطعی است

به گزارش ایسنا ، احمدی‌نژاد در ادامه این کنفرانس خبری گفت: گروه‌های مختلف با ما در آمریکا دیدار می‌کردند و نگران از جنگ بودند، البته این را هم بگویم وقتی در آمریکا می‌گویند که جو جنگی است به مفهوم این نیست که مردم به سمت جنگ می‌روند، بلکه یک کار روانی می‌شود و طوری وانمود می‌کنند که مردم جنگ را حتمی بدانند، ما هم در دیدارهایی که با مردم در آنجا داشتیم این مساله را مطرح کردیم که چرا باید جنگ مطرح شود. ما مشکلی نداریم و مشکل در این زمینه با آمریکاست.

وی افزود: آمریکا از خشن‌ترین دیکتاتور در کشور ما حمایت می‌کرد، در حالی که شاه در خرداد 42 و در شهریور 57 مردم را سرکوب کرد، ما حتی یک انتخابات نداشتیم و شش میلیون بشکه نفت در روز می‌فروختیم، اما 90 درصد مردم فقیر بودند، حالا ملت قیام کرد و آزادی را به دست آورد و آمریکا در طول این سال‌ها پس از انقلاب همواره در برابر ملت ما ایستاده است.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد:البته نمی‌خواهم بگویم که در سال‌های پس از انقلاب مشکلی نداشتیم، مشکلاتی بوده است و ما نیاز به اصلاحات داریم، اما نه آن اصلاحاتی که دیگران در کشورهای دیگر دنبال می‌کنند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: سوالی که من در آنجا پرسیدم این بود که ما بالاخره نفهمیدیم در آمریکا چه کسی حاکم است، آیا اسرائیل در آنجا حاکم است یا خود آمریکایی‌ها؟ اسرائیل به دولت آمریکا دستور می‌دهد یا این‌که آمریکاست که به اسرائیل دستور می‌دهد. این سخنان ما آنها را عصبانی کرد؛ چرا که نقشه‌های آنها افشا شده بود و به همین دلیل تهدیدهای خود را بیشتر کردند.

وی افزود: من از برخی افراد در داخل می‌خواهم حرف‌هایی نزنند که خواسته‌های دشمن را محقق کند، نگویید که جنگ قطعی است. ما البته آماده‌ایم و مهم این است که آماده‌ایم و نگرانی نداریم. بالاخره در حال پیشرفت هستیم و من فکر می‌کنم کسانی در آمریکا و اسرائیل هستند که گوش کسانی که دم از جنگ می‌زنند را بپیچانند و اگر چنین افرادی نباشند، مشکلی هم نیست ما کار خود را می‌کنیم و نگران هم نیستیم.

رییس‌جمهور قبل از پاسخ دادن به سوال خبرنگار مهر که پرسید رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ چه بوده است و عملکرد شما دراین زمینه چگونه می‌باشد؟ گفت: پیش از آنکه پاسخ شما را بگویم یادداشتی به من دادند که بر اساس آن مهر پیامکی منتشر کرده که می‌گوید "هجمه‌ی احمدی‌نژاد به نهادهای امنیتی". آیا من چنین چیزی گفتم؟ من می‌گویم خبرگزاری‌ای که وابسته به نهادهای امنیتی است، باید دقیق‌تر عمل کند، نهادهایی که از دولت پول می‌گیرند، نباید علیه دولت سیاسی‌کاری کنند.

وی در ادامه گفت: در زمینه فرهنگی هم باید بگویم که ما هم نگران مسائل فرهنگی هستیم. انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و آنچه که مقام معظم رهبری به ما رهنمود دادند، همان است که در کارگروه‌های فرهنگی تصویب و آن را دنبال کرده‌ایم. من فکر می‌کنم در بحث‌های فرهنگی مهم‌ترین مساله رویکردهای ماست. آیا ملت ما ملتی بی‌فرهنگ است؟ چنین نیست، تاریخ می‌گوید که ملت ما بافرهنگ‌ترین است و مردم ما خودشان توانسته‌اند عناصر ممتاز و درخشان فرهنگ خود را حفظ کنند. ملت ما اسلام، توحید، انسانیت، پاکی و سنت‌های متعالی را پذیرفته و پای آن ایستاده است.

رییس‌جمهور گفت: برخی وقتی سخن از فرهنگ می‌گویند گویا متهم اصلی در این زمینه مردمند، در حالی مردم ما مدعی هستند. اگر کوتاهی هست باید از مراکز فرهنگی مانند وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، صداوسیما، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها پرسید. دولت به دنبال آن است که در زمینه‌ فرهنگی رویکرد صحیح را مطرح کند و در حوزه‌های کتاب، نظام جامع علمی، بازی‌های رایانه‌ای و بنیاد سعدی و نهادهای دیگر این مساله دنبال شده است، کمک‌های این دولت در حمایت از نهادهای فرهنگی در طول تاریخ بی‌سابقه است.

احمدی‌نژاد یادآور شد: حوزه فرهنگ حوزه‌ای است که نباید در آن تحلیلی صورت گیرد و ما نباید به مساله کوچک در این حوزه بیش از حد بپردازیم. گاهی برخی نهادها اگر کاری نکنند و اقدامی نکنند بهتر است؛ چرا که آنها نمی‌دانند با چه ملتی مواجه هستند، اگر رها کنند ملت خود بهتر عمل می‌کند. در طول تاریخ کسی نتوانسته به ملت ما چیزی را تحمیل کند و بزرگ‌ترین کار فرهنگی، باور کردن عظمت ملت ماست.

وی گفت: مشی مقام معظم رهبری و حضرت امام این است که همواره همان مشی است که دولت نیز دنبال می‌کند البته این را بگویم که دولت عامل مستقیم در حوزه فرهنگ نیست ، من هم می‌گویم که همه در حوزه فرهنگ نگاه‌شان باید بر اساس اعتماد به جوانان باشد؛ چرا که این جوانان بودند که کشور را نجات دادند، الان هم به نظر من جوانان ما بهترین و پاک‌ترین هستند، زنان ما بهترین‌ها هستند. شاید عده قلیل قلیل اقل هستند که سازمان یافته عمل می‌کنند که حساب‌شان جداست.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که مقام معظم رهبری چه انتقاداتی داشتند و در برابر انتقادات مقام معظم رهبری و دیگران چه کاری انجام دادید؟ گفت:البته انتقادات برخی افراد شخصی است انتقادات رهبری همان انتقاداتی است که ما هم داریم به صداوسیما و سازمان تبلیغات و سایر نهادهایی که در حوزه فرهنگ فعال هستند. ما 150 میلیارد تومان به سازمان تبلیغات داده‌ایم، سوال این است که این پول چگونه خرج شده است؟ بودجه‌های فرهنگی که به نهادها داده‌ایم و 10 برابر شده چه شده است؟ بحث ما تقابل و درگیری نیست، بلکه انتقاداتی از سر دلسوزی و برای تعالی است.

وی تصریح کرد: انتقادات من و مقام معظم رهبری برای تعالی است و نه تکفیر، دلسوزانه و از سر محبت است. اشکالات را باید بگوییم و معنای آن حمله به افراد نیست.

وی افزود: از سوی دیگر نباید مباحث فرهنگی را به چماق سیاسی تبدیل کنیم. برخی اینطور هستند و تا تریبونی به دست می‌آورند، دیگران را تکفیر می‌کنند. کسی نباید دیگری را به ضدیت با انقلاب و فرهنگ متهم کند و این یکی از کارهای بدی است که انجام می‌شود.

احمدی‌نژاد در ادامه یادآور شد: از اول که جناح‌بندی‌ها در کشور مطرح شد، من نگران بودم که مبادا ارزش‌های الهی جای خود را به مطالبات باندی و حزبی بدهد و افراد متهم به ضدیت با انقلاب شوند، این روش خیلی غلط است و برخی رسانه‌ها نیز این کار را می‌کنند. ما ملت بزرگی هستیم که در آن افکار گوناگونی وجود دارد، اما همگان عاشق ایران، اسلام، موحد و دلسوز هستند.

حرفی نمیزنم که دخالت در انتخابات آمریکا باشد

به گزارش خبرنگار ایسنا، در ادامه نشست خبری رییس‌جمهور، خبرنگار روزنامه ایران‌دیلی پرسش خود را اینگونه مطرح کرد که "آیا پیش‌بینی می‌کنید که پس از انتخابات آینده آمریکا تغییری چه مثبت و چه منفی در میان دو کشور ایجاد شود؟"

احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش گفت: در آمریکا راجع به انتخابات این کشور زیاد سوال کردند ولی من اظهارنظری نکردم. دلیلش این است که نمی‌خواهم حرفی بزنم که به نوعی تلاش برای تاثیرگذاری در انتخابات آمریکا محسوب شود اما فکر می‌کنم حتما شرایط میان ایران و آمریکا نمی‌تواند ادامه بیابد، زیرا دولت‌های متوالی آمریکا از این شرایط دارند ضرر می‌کنند. آنها مجبورند تجدیدنظر کنند. راهی جز تجدیدنظر وجود ندارد و معلوم است که درگیری با ایران سودی نداشته است.

وی افزود: من نمی‌گویم که ما سود کرده‌ایم، اما آنکه بیشتر ضرر کرده، طرف آمریکایی است. اکنون در میان صاحبنظران و بسیاری از سیاستمداران آمریکا مساله تجدیدنظر مطرح است. 33 سال علیه ایران بوده‌اند. چه چیزی به دست آورده‌اند؟ این سوال اکنون به طور جدی مطرح است.

خبرنگار روزنامه ماینی‌چی ژاپن نیز از احمدی‌نژاد سوال کرد که "با توجه به انتخابات آینده در ایران، آیا دستگیری مشاور مطبوعاتی رییس‌جمهور برای اعمال نوعی فشار به دولت است؟" که احمدی‌نژاد پاسخ داد: ما هفت سال است که در فشار هستیم و در این دو سال اخیر بیشتر بوده است. ما عادت کرده‌ایم که در فشار زندگی کنیم.

دستگیری جوانفکر به نفع کشور نیست

خبرنگار ماینی‌چی ژاپن در راستای تکمیل پرسش خود یادآور شد: آیا این فشار از سوی جناح خاصی است؟ که احمدی‌نژاد پاسخ داد: من چنین برداشتی ندارم.

خبرنگار از رییس‌جمهور پرسید پس برداشت شما چیست؟ که رییس‌جمهور پاسخ داد: برداشت من غیر از برداشت شما است. ما فکر می‌کنیم حق آقای جوانفکر نیست. فکر نمی‌کنیم که این دستگیری به نفع کشور باشد. نه اینکه مساوات افراد را در برابر قانون نقض می‌کنیم، هرگز اینگونه نیست. حرف جوانفکر هرگز توهین به رهبری نبوده است. مجله خاتون، مجله خلاف شرعی نیست. نظرات در این زمینه متفاوت است. دستگاه قضایی موظف است نظرات رهبری را در احکام شرعی بگیرد.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اطلاعات مبنی بر اینکه "به دلیل مشکلات اقتصادی کشور متاسفانه برخی از کارخانجات با مشکلاتی مواجه شده‌اند که این موجب شده حقوق برخی از کارگران ماه‌ها به تعویق بیفتد یا برخی اخراج شوند. برنامه دولت در این راستا چیست؟" گفت: بالاخره در این فشارها، تلاطم‌ها و سروصداهایی که می‌شود، بخش‌های واقعی اقتصاد تحت فشار قرار می‌گیرند. صرفنظر از اینکه این فشار مبتنی بر شرایط واقعی اقتصادی است یا جنگ روانی.

وی افزود: برخی در تهیه مواد اولیه مشکل دارند و برخی در برگرداندن بدهی‌های بانکی و برخی هم نقدینگی برای سرمایه در گردش، کم دارند. دولت کارگروهی را برای حمایت از صنعت، تشکیل داده است. تلاش می‌کنیم که کمک کنیم. بسیاری از کارگاه‌ها نیز تاکنون مراجعه کرده‌اند و این کارگروه کمک‌های بسیار خوبی انجام داده است؛ نه اینکه در حد انتظار، بلکه کمک کردند تا آنها بتوانند کار خود را ادامه دهند.

به جای استیضاح وزیر ورزش، به او کمک کنند

رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌ها، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایران ورزشی در رابطه با نامه‌نگاری‌های نهادهای بین‌المللی برای تعلیق ورزش ایران و بحث استیضاح وزیر ورزش گفت: استیضاح حق قانونی مجلس است و نباید در این هیچ خدشه‌ای وارد شود.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد با بیان اینکه "اکثریت قاطع نمایندگان دلسوز و کمک دولت هستند"، تصریح کرد: فکر نمی‌کنم این طرح متعلق به اکثریت مجلس باشد چون دو سال قبل وقتی در چین المپیک آسیایی در المپیک و پارالمپیک مقام خوبی آوردیم عده‌ای جلو افتادند که سازمان ورزش را بر هم بزنند حالا هم که پیروزی‌های المپیک به دست آمده است، وزیر استیضاح می‌شود. البته حق مجلس است و ما هم حاضر می‌شویم و پاسخ‌های لازم را می‌دهیم و تصمیم‌گیری با مجلس خواهد بود و ما احترام می‌گذاریم.

وی با اشاره به اینکه "ورزش امروز کشور بیش از اینکه مورد سوال قرار گیرد نیازمند پشتیبانی ماست"، خاطرنشان کرد:‌ ما به عنوان حکومت و من به عنوان رییس‌جمهور هیچ‌وقت نمی‌گوییم چه کسی مربی، رییس فراکسیون و یا دستیار باشد. ما باید پشتیبانی کنیم. تیم فوتبال در آستانه مسابقات جهانی است و بازی‌های سختی پیش‌رو داریم و باید همه کمک کنند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه "من نمی‌خواستم وارد مسائل ریز شوم اما مجبور شدم وارد شوم"، توضیح داد: جوانان 25 ساله ما با هجمه‌های بسیار روبرو می‌شوند و در این صورت با چه رویی وارد زمین شوند در حالی که باید همه به آنها کمک کنیم چون می‌خواهند پیراهن ملی‌پوش را بپوشند و در یک ورزش سنگین و میدان بزرگ تلاش کنند پس با توجه به اینکه در همه بخش‌ها اشکال وجود دارد درست نیست که به اشکالات موجود در یک بخش حمله کنیم.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه "در عرصه ورزش دعوایی نیست و همه باید به هم کمک کنیم"، خاطرنشان کرد:‌ دولت، مجلس و قوه قضاییه جلسات خوبی تشکیل می‌دهند و با اتحاد دست به دست هم دهند و کشور را اداره کنند بخصوص در ورزش.

وی با اشاره به اینکه "متاسفانه ورزش ما بیشتر از حاشیه‌های ساختگی رنج می‌برد"، افزود: البته من به طور قاطع از وزیر ورزش دفاع می‌کنم چون این وزارتخانه یک سال است که آغاز به کار کرده پس بهتر است به جای آنکه وزیر ورزش استیضاح شود ببینند چه کمکی می‌توانند به او بدهند و در این شرایط طبیعی است که در این شرایط دیگران استفاده می‌کنند و نامه‌نگاری می‌کنند و فشار می‌آورند پس ما باید همه به هم کمک کنیم و پاسخ آنها را دهیم و به جوانان‌مان یاری دهیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه "ورزش ایران در آستانه شکوفایی است"، خاطرنشان کرد: دولت، مجلس، قوه قضاییه، مردم بخصوص رسانه‌ها باید کمک کنند و با توجه به اینکه نقد خوب است اما نباید مساله‌سازی کرد.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در ادامه، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در رابطه با وضعیت اقتصادی که "دلار از 900 تومان به چهار هزار تومان رسیده است و این چه اقتصادی است که با یک پیامک زیر و رو می‌شود؟" و با اشاره به صحبت‌هایی که رییس‌جمهور در این نشست خبری خطاب به خبرگزاری فارس گفته بود و همچنین بیان اینکه "در آن روز تعطیل پیامکی با این عنوان ارسال نشده است و این حرف درستی نیست"، گفت: اقتصاد با یک پیامک زیر و رو نمی‌شود. شما شش ماه عملکرد دوستان را روی میز بگذارید و بررسی کنید. جنگ روانی شش ماهه بوده است. من مثال زدم که در روز تعطیل به طور وسیع پیامک منتشر شده است. این گزارش رسمی وزارت اطلاعات و مخابرات است.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه "انتقاد من دلسوزانه است"، خطاب به خبرنگار فارس خاطرنشان کرد: بحث‌های من از روی دشمنی نیست و کسی نباید روی شاخه بنشیند و آن را ببرد. شخص شما مطرح نیست که الان دفاع می‌کنید. شما در خبرگزاری یک خبرنگار هستید و کارتان را خوب انجام می‌دهید پس خطاب من، شما نیستید اما همین الا عدد چهار هزار تومان را شما مطرح کردید بدون اینکه توجه داشته باشید این یک جنگ روانی است. جنگ روانی شاخ و دم ندارد.

وی با اشاره به اینکه طبیعی است عده‌ای با دولت مخالفت کنند و ما نمی‌‌گوییم چرا مخالف هستید، گفت: باز تاکید می‌کنم مساله شخص جنابعالی نیست اما رفتار روشن است که برخی رسانه‌ها مقابل دولت هستند. من، احمدی‌نژاد، تنها کسی در کشور هستم که شما می‌توانید در مقابل او چنین صحبت کنید. اگر کسی دیگر است اسم ببرید.

احمدی‌نژاد با طرح این پرسش که "آیا در این کشور فقط دولت کار می‌کند و جاهای دیگر اشکال ندارند؟" گفت: یک انتقاد از قوه قضاییه را به من بگویید. آیا قوه قضاییه قابل انتقاد نیست یا نقش کمتری در امنیت اقتصادی دارد؟ اگر نقش ندارد چطور یک قوه مستقل و هم‌طراز و یا گاهی بالاتر از رییس‌جمهور است که می‌تواند رییس‌جمهور را مورد سوال قرار دهد؟ آیا مجلس نقشی ندارد یا شهرداری اشکالی ندارد؟

وی با اشاره به دوره مدیریت خود در شهرداری تهران گفت: در دوره‌ای که شهردار تهران بودم، اگر چاله‌ای در خیابان پیدا می‌شد صدها مقاله در رابطه با آن نوشته می‌شد. به خاطر دارم یک قاضی حکم برای قلع و قمع تعدادی از درختان مقابل صداوسیما داده بود و شهرداری مخالفت کرد اما در نهایت بر اساس حکم قضایی این کار اتفاق افتاد و رسانه‌ها علیه شهردار وقت یعنی من بسیار مطلب نوشتند و امروز در خیابانی دیدم که تعداد زیادی از درختان قدیمی قطع شدند اما یک خبر در این رابطه منتشر نشد و این روشن است که عملکرد برخی رسانه‌ها یکطرفه است.

احمدی‌نژاد با طرح این پرسش که "آیا در این کشور هیچ‌کس هیچ اشکالی ندارد و فقط دولت است؟" تصریح کرد:‌ به آقای ضرغامی گفتم کدام قانون گفته است صداوسیما ناظر بر دولت است و یک نفر از کارمندان شما به عنوان مجری در برنامه زنده می‌گوید آقای رییس‌جمهور گوشی را بردار و جوابگو باش. ما که زیر پای مردم هستیم و همیشه جوابگو هستیم و تنها کسی که در این کشور جواب می‌دهد ما هستیم. به آقای ضرغامی گفتم آیا در دستگاه‌های دیگر کشور هیچ اشکالی وجود ندارد و در این کشور همه چیز مرتب است و تنها دولت ضعف دارد؟

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه "تنها مسئولی هستم که هیچ نگرانی ندارم که در دل مردم حاضر شوم و به خیابان بروم"، تصریح کرد: من دلم با مردم است و پر از عشق به آنهاست و کاری نمی‌کنم که به مردم فشار آید و یا برای خودم کار کنم پس اگر شما به عنوان یک مسلمان بررسی کنید می‌بینید یک خبر مبنی بر انتقاد از دیگران بوده است یا خیر؟ در حالی که همش تعریف است و این روش درستی نیست، چه در مورد این دولت و چه در مورد دولت‌های دیگر.

وی با بیان اینکه "دلیل حملات به دولت را به من گفته‌اند و من این دلایل را می‌دانم و ملت هم می‌داند"، اظهار کرد: در حال حاضر دشمن فشار آورده و می‌خواهد با بازی با عدد در خیابان‌ها و نه در واقع،‌ نگرانی درست کند و بگوید اقتصاد ایران را دچار مشکل کرده‌ایم. پس آیا درست است همه جمع شویم و بگوییم دولت اشتباه کرده است؟ اصلا چنین باشد؛ حالا باید چکار کرد؟ هر پیشنهادی دولت می‌دهد اشکال می‌گیرید پس شما پیشنهادی دهید.

بازار را به هم می‌ریزند و حالا می‌گویند چرا رییس‌جمهور درست نمی‌کند

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه تازگی‌ها مطرح کردند که رییس‌جمهور نمی‌خواهد عمل کند و رها کرده است، گفت: شما با دشمن همراهی کرده‌اید. مشکل پیدا شده است و باز هم فحشش را هم به رییس‌جمهور می‌دهید. به لطف خدا از این عرصه عبور خواهیم کرد. دشمن به جایی نخواهد رسید ولی با این روش یک دبیرستان دو کلاسه را نمی‌توان اداره کند.

وی با بیان اینکه "شش ماه بازار را به هم می‌ریزند و حالا می‌گویند چرا رییس‌جمهور درست نمی‌کند" گفت: مردم بی‌جهت در فشار هستند که بخشی از آن توسط دشمن و جنگ است اما بخش زیادی از آن تحمیلی به مردم است چون خیلی‌ها نمی‌توانند معامله و خرید و فروش کنند پس همه باید کمک کنند و نگذارند کشور آسیب ببیند.

رییس مجلس بجای مصاحبه علیه دولت، کمک کند

احمدی‌نژاد افزود: رییس محترم مجلس به جای آنکه پنج صفحه مصاحبه کنند و دولت را متهم کند، باید کمک کند. با یک سوم این ارز می‌توانیم کشور را اداره کنیم به شرط اینکه همه کمک دهند و من فکر می‌کنم این اتفاق بیفتد چون ما چاره‌ای نداریم جز اینکه همه به هم کمک کنیم.

اگر خیلی حضور من برایتان سخت است، خداحافظ شما

رییس‌جمهور ادامه داد: متواضعانه، عاجزانه و برادرانه خواهش می‌کنم؛ الان وقت این نیست که کسی بخواهد حساب‌های خود را تسویه کند. من کوچکتر از شما هستم، می‌گویم که اگر خیلی حضور من برایتان سخت است، یک خط بنویسیم خداحافظ شما. اگر نه، دولت باید تا زمانی که هست با قدرت کار را انجام دهد و ملت بداند ما به فضل الهی با قدرت کارمان را دنبال می‌کنیم و در دفاع از حقوق ملت کم نمی‌گذاریم چون برای همین آمده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه همه باید به هم کمک دهیم، گفت: عده‌ای می‌گویند درآمد ارزی دولت در تاریخ بی‌نظیر است اما این حرف‌های سطحی و غیرعالمانه است چون عدد بالاست اما آیا قیمت‌ کالاهای خارجی هم بالا رفته است و قدرت خرید کالا نیز کاهش پیدا می‌کند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در این دوره هفت ساله در اکثر قریب به اتفاق بخش‌ها معادل کل تاریخ کشور کار شده است، تصریح کرد: در تولید اساسی کشور معادل تاریخ کشور تولید داشته‌ایم. در علم و فناوری به اندازه تاریخ کشور جلو رفته‌ایم، در عمران و آبادی، برق، نیرو کارهای بسیاری انجام شده است.

در یک نبرد تمام عیار قرار داریم، برخی متوجه نیستند

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس گفت: هشتاد میلیارد دلار در بخش نیرو و سدسازی صرف شده است و برای اولین بار صندوق توسعه ملی چهل میلیارد دلار ذخیره دارد. همه دولت‌های بعد از انقلاب ذخیره صندوق را خرج کرده‌اند، اما ما هرچقدر خرج کردیم، در بودجه بوده است. مهم این است که همه دست به دست هم دهیم. دشمن آشکارا چنگ و دندان نشان می‌دهد. ما باید یکدیگر را در این راه یاری کنیم.

وی افزود: من دست همه را می‌بوسم و کوچک همه هستم از شما هم گذشتم و هرچه می‌خواهید، بگویید، اما بدانید که ما در یک نبرد تمام عیار قرار داریم، ولی متاسفانه برخی متوجه نیستند. ما تاکنون ارز موردنیاز کشور را تامین کردیم و پس از این نیز به لطف خدا تامین خواهد شد و دشمن نیز از این عرصه چیزی به دست نخواهد آورد و مطمئنا پشیمان می‌شود. راهی جز این‌که در این عرصه مقاومت کنیم، نداریم و ما کاری جز خدمتگذاری به مردم بلد نیستیم.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: ما با یک جنگ اقتصادی مواجه هستیم، همه باید به کمک دولت بیایند، چراکه دولت در خط مقدم قرار دارد. من نمی‌خواهم بگویم که رییس کل بانک مرکزی چند تا پرونده برایش درست شده که باید به آنها جواب بدهد. کمک کنید که بار از روی دوش مردم برداشته شود.

رییس جمهور در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگار فارس همچنین گفت: من مقابل دشمن و در کنار ملت قرار دارم. شما هم روشن کنید که در مقابل من هستید یا در مقابل دشمن. من همه بچه‌های فارس را دوست دارم و رییس شما را هم دوست دارم.

در ادامه خبرنگار موج درباره مسکن مهر سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که آقای لاریجانی گفته‌اند که مسکن مهر که توسط دولت اجرا شد، چندان مورد استفاده مردم نیست، لطفا توضیح دهید و سوال بعد این‌که عملکرد اتاق بازرگانی و بخش خصوصی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ که احمدی‌نژاد پاسخ داد: مسکن مهر برای ملت ایران شناخته شده است. اگر به سال 86 بازگردید؟ می‌بینیم که اگر مسکن مهر نبود، وضع چگونه بود. یک عقب‌افتادگی تاریخی در بحث مسکن داشتیم که باید جبران می‌شد، من نمی‌گویم که به مسوولان جایزه بدهید، اما تخطئه هم نکنید. هرچند حلقه‌های مسکن مهر هنوز کامل نشده است.

رییس جمهور در ادامه پرسش خبرنگار موج گفت: اگر به هشت ماه گذشته بازگردید، باید بگویم خیلی‌ها در کشور ما به دنبال کاهش ارزش پولی بودند و تاکید می‌کردند و فشار می‌آوردند. یکی از نهادهای نظارتی نامه نوشته و گفته بود که چرا قیمت ارز را بالا نمی‌برید. همان‌ها امروز می‌پرسند که چرا قیمت ارز بالا رفته است.

وی افزود: همه کسانی که در عرصه اقتصادی فعالند، باید کمک کنند. بخش خصوصی در این برهه زمانی باید هنرنمایی کند. وقتی که راه بانک دولتی بسته می‌شود، این یعنی فرصت برای بخش خصوصی. ما بیشترین واگذاری‌ها را داشته‌ایم. عرصه برای بخش خصوصی است و فرصتی پیدا شده که تولید و تجارت می‌تواند توسط آنها انجام گیرد و کارهای بزرگی انجام شود.

نوسانات اخیر موقتی است

احمدی‌نژاد در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تهران درباره اقدامات دولت برای شهر تهران گفت: در این 7 سال دولت چند برابر 30 سال گذشته به شهر تهران کمک کرده است و ما این کمکها را ادامه می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور ادامه داد: سرمایه‌گذاری دولت برای یک تونل 10 کیلومتری که به زودی افتتاح می‌شود و کمک به توسعه مترو از جمله این اقدامات است. مردم تهران حق زیادی بر گردن ایران دارند و آنها در دوران انقلاب و دفاع مقدس، فعالیتهای زیادی کرده‌اند و ما از هم کمک به زندگی بهتر در این شهر مضایقه نمی‌کنیم. دولت 4500 میلیارد تومان برای شهر تهران کمک کرده است و این را ادامه خواهد داد.

وی در ادامه، در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو ایران درباره تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه گفت: چهار برنامه در کشور تدوین شده است که متوسط تحقق اهداف در آنها زیر 65 درصد بوده اما ما 80 درصد اهداف برنامه پنجم را محقق کرده‌ایم. البته اگر بحثهایی که اخیرا مطرح شد و فشارهای ارزی که در روزهای اخیر ایجاد شده است کنار بگذاریم، دولت عملکرد موفقی داشته است و مسائل اخیر نیز موقتی است و به زودی حل خواهد شد. دولت در سال اول عملکرد خیلی خوبی داشت و توانست به رشد 6 درصدی برسد و اصلاحات ساختاری را نیز آغاز کرده است.

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار نمنا (خبرگزاری بین‌المللی جنبش عدم تعهد) درباره وجوه تمایز مدیریت جهانی احمدی‌نژاد با آنچه امروز در جهان مطرح است گفت: راه اصلی ما تلاش برای تحقق عدالت و ایجاد مدیریت مشترک جهانی است و با دبیرکل نیز در این زمینه صحبتهایی کرده‌ایم و ایشان نیز استقبال کرد که ساختار مدیریت سازمان ملل باید اصلاح شود.

احمدی‌نژاد درباره اهداف جنبش عدم تعهد نیز اظهار کرد: جنبش عدم تعهد تنها نهادی در جهان است که فاقد ساختارهای لازم برای تحقق اهدافش است. ما برای ایجاد حداقل‌هایی از این ساختارها در نیویورک جلساتی داشتیم و گفت‌و‌گوهایی در آنجا با برخی مسئولان سایر کشورها داشتیم که امیدوارم بتوانیم در جلسات بعد به حداقل‌هایی از این ساختارها برسیم.

امیدواریم فضای عمومی بازار ارز را کنترل کنیم

به گزارش ایسنا، در ادامه نشست خبری رییس‌جمهور، خبرنگار شینهوا از احمدی‌نژاد پرسید آیا ایران می‌خواهد تولید اورانیوم 20 درصد را قطع کند، موضع رسمی ایران در این راستا چیست؟ که احمدی‌نژاددر پاسخ گفت: ما از سوخت 20 درصد برای تولید رادیو داروها استفاده می‌کنیم و این سوخت به هیچ کار دیگر نمی‌آید. ما طبق مقررات از آژانس درخواست کردیم که سوخت موردنیاز را در اختیار ما قرار دهند. این کار را انجام ندادند. اصرار کردیم، اما باز هم انجام ندادند.مجبور شدیم خودمان تولید کنیم. هزینه‌های تولید سوخت 20 درصد نیز بالاست. تا الان کسی حاضر نشده که سوخت را در اختیار ما قرار دهد.

در ادامه خبرنگار موسسه خبری پلت از احمدی‌نژاد درباره بودجه در نظر گرفته شده با توجه به درآمد نفتی‌ کشور سوال کرد که وی در پاسخ گفت: ما با همین در آمد فعلی کار را جلو می‌بریم و انشاءالله بدون کسری بودجه کار را جلو می‌بریم و از جهت بودجه مشکلی پیش نمی‌آید و امیدواریم فضای عمومی بازار ارز را کنترل کنیم تا در نهایت شاهد مشکلی نباشیم.

وی در ادامه با بیان این‌که قیمت نفت بحث پیچیده‌ای است، گفت: فرض کنید که نفت 200 دلار شد. چه کسی سود می‌برد و چه کسی زیان می‌کند. باید تحلیل کنیم. ما درآمد نفت را فقط برای خرید از بازار بین‌المللی نیاز داریم و گرنه درآمد نفتی مصرف دیگری ندارد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آسیا که درخصوص گرانی‌ها و برنامه‌های ضربدری و فوری در این راستا پرسید، گفت: کارهایی که باید در بودجه انجام می‌شده، انجام شده است و اصلا تبعات این تحولات در بودجه دیده شده. ضمن اینکه این یک کار بزرگ است و البته پروژه‌های عمرانی هم در کشور فعال شده‌اند. در بخش دیگری مقداری فشار در بخش تولید می‌آید که درباره آن هم کارگروه تولید تشکیل شده است.

وی افزود: چون هرکس بخواهد تجارت قانونمند انجام بدهد، ارزش را در نوبت می‌گیرد و این یک فضای عمومی است که در طی آن تلاطم ایجاد می‌شود. هم‌اکنون نمایندگان سه قوه به دنبال این هستند که افرادی را که اخلال ایجاد می‌کنند، شناسایی کنند و انشاءالله به مرور طرح‌های خود را عملی می‌کنند.

وی با بیان این‌که گرانی‌های ما گرانی‌های اقتصادی نیست، گفت: ما تورم وارداتی هم داریم.

در ارزیابی از دولت مصر نباید عجله کرد

به گزارش ایسنا، در ادامه نشست خبری رییس‌جمهور، خبرنگار پانا با اشاره به رونمایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، خواستار ارائه پیشنهاد رییس‌جمهور برای اجرای بهتر این سند شد که احمدی‌نژاد پاسخ داد: سند تحول بنیادین سند بسیار مهمی است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه "دولت از اجرای این سند پشتیبانی می‌کند اما اصل اجرای سند بر عهده خانواده بزرگ آموزش و پرورش است"، افزود: فرهنگیان ما توانایی و استعداد و ظرفیت اجرای کامل این سند را دارند. این کار را شروع کردند و ما نیز آن را حمایت می‌کنیم.

خبرنگار پانا یادآور شد "آیا وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی می‌توانند ملزم به پشتیبانی از این سند شوند؟" که احمدی‌نژاد پاسخ داد: ملزم هستند و در دولت همه پشتیبان آموزش و پرورش هستند.

خبرنگار روزنامه گسترش صنعت نیز پرسش خود را اینگونه مطرح کرد که "شما در سفر به نیویورک درباره رابطه ایران و آمریکا موضعی را بیان کرده بودید. آقای ولایتی در واکنش به موضع‌گیری شما اعلام کردند که این موضوع توسط رهبری معظم انقلاب تعیین و تکلیف می‌شود؟" احمدی‌نژاد نیز پاسخ داد: من چه نظری باید بدهم؟ من در این رابطه نظر خود را بیان کردم و فکر می‌کنم این نظر را هم امام و هم رهبری قبول دارند.

خبرنگار روزنامه گسترش در ادامه خطاب به رییس‌جمهور گفت: تمام وزرای شما داعیه‌دار فعالیت‌های فرهنگی هستند ولی در زمان اجرا اقدام به کارهای موازی می‌کنند و متاسفانه وزیر شما در عرصه فرهنگ و هنر نتوانسته‌اند آنچنان قوی عمل کنند.

در ادامه، خبرنگار شبکه اسپانیایی زبان هیسپان‌تی‌وی با اشاره به مناسبات ایران و آرژانتین و مذاکرات درباره مساله «آمیا» از رییس‌جمهور سوال کرد آیا مذاکرات در خصوص مساله «آمیا» دارای چارچوب خاصی است؟ صحبتی از کشور سوم برای بررسی پرونده مذکور شده بود آیا این کشور مشخص شده است؟

احمدی‌نژاد پاسخ داد: دو وزیر خارجه ملاقات کردند و قرار شد ادامه راه را هماهنگ کنند. ما فکر می‌کنیم این بررسی باید به شفافیت و به کشف حقیقت بینجامد. مطمئن هستیم هنگامی که وقتی بررسی دقیق و بی‌طرفانه باشد زمینه توسعه روابط بیشتر و بهتر میان ما و آرژانتین فراهم می‌شود.

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار البرز ورزشی نیز که خواستار توجه بیشتر دولت به موضوع کاغذ برای روزنامه‌ها بویژه روزنامه‌های ورزشی بود، گفت: دولت چون مال مردم است و در کنار مردم است ما با تمام احساس مردم حرکت می‌کنیم. هر بخشی که مشکل پیدا می‌کند، مشکل دولت است. در مورد همه این موارد بحث می‌شود. ‌عده‌ای رفتند کاغذ خریدند و ان‌شاءالله وارد می‌کنند و امیدواریم بازار کاغذ به تعادل برسد.

خبرنگار شبکه ماهواره‌ای الرشید با اشاره به رابطه ایران و مصر پرسش خود را اینگونه مطرح کرد که "آیا فکر نمی‌کنید دیپلماسی ایران درباره مصر بیش از آن اندازه که باید به دولت محمد مرسی کمک کرده است؟" که رییس‌جمهور پاسخ داد: در ارزیابی از دولتی که در مصر سر کار است نباید عجله کرد. باید حوصله کنیم و فرصت دهیم. بالاخره در آن کشور تحولاتی ایجاد شده است. باید به ثباتی در سیاستگذاری برسند و ما عجله نداریم. روابط دو ملت ایران و مصر گسترده و تاریخی است.

راه بحران سوریه تفاهم ملی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمدی‌نژاد در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ مبنی برخی نسبت به مدیریت شما در دولت انتقاد می‌کنند و معتقدند که مدیریت شما موجب مشکلات اقتصادی و تنش با کشورهای غربی شده است،با لبخند اظهار داشت: با توجه به این‌که دوران ریاست جمهوری ما رو به اتمام است، من قبلا به این سوال‌ها جواب داده‌ام.

وی در پاسخ به اصرار خبرنگار بلومبرگ مبنی بر این که پاسخ شما به منتقدان چیست، با خنده گفت: منتقدان باید انتقاد بکنند و اشکالی ندارد.

رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین درباره تحولات سوریه و این‌که اردوغان نخست‌وزیر ترکیه و محمد مرسی رییس جمهور مصر سخنرانی‌های تندی در مورد سوریه داشته‌اند و از ایران، روسیه و چین برای تجدیدنظر در مورد سوریه دعوت کرده‌اند، تلاش‌های ایران برای حل بحران سوریه چیست، اظهار داشت: اوضاع سوریه پیچیده شده است و بافت آن چون طایفه‌ای است، بر پیچیدگی مساله می‌افزاید. عدالت و آزادی حق همه ملت‌هاست. اما برسر شیوه احقاق این حق اختلاف نظر وجود دارد که ما معتقدیم باید تفاهم ملی شود، اما برخی قائل به جنگند.

وی افزود: برخی به دولت سوریه و برخی به معارضین برای جنگ کمک می‌کنند. البته ممکن است عنصر سومی نیز پیدا شود که در سوریه دخالت کند، اما ما اینها را قبول نداریم، چراکه به ضرر سوریه است و هرگروهی که با جنگ به قدرت برسد، معنایش جنگ دائمی در سوریه خواهد بود. راه بحران سوریه تفاهم ملی است و این‌که مردم باید حکومت را انتخاب کنند.

رییس جمهور ادامه داد: دوستانی که نظرات خود را داده‌اند، برخی طرفدار روش جنگند، اما تلاش کردیم تا گروه تماسی تشکیل شود و میان آنها تفاهم برقرار گردد. راه جنگ راه خوبی نیست و هر نفری که کشته می‌شود، موجب ناراحتی است. باید تفاهم صورت گیرد، چراکه جنگ حاصلی جز خسارت و ویران کردن این کشور ندارد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر این‌که نظر شما درباره حضور آقای بشار اسد در حکومت چیست، گفت: ما نمی‌گوییم که چه کار کنند، ما می‌گوییم که تفاهم برقرار شود، قطعا باید در سوریه انتخابات آزاد برگزار شود. ما نمی‌گوییم چه کسی بماند یا چه کسی برود، ولی این حق مردم است که انتخاب کنند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار جام جم مبنی بر این‌که شما قیمت واقعی ارز را 700 تومان اعلام کرده بودید، امروز قیمت واقعی ارز چند است، گفت: شرایط اقتصادی ما اکنون معمولی نیست و غیرواقعی است. اعداد و ارقامی که وجود دارد نیز طبیعتا واقعی نیست. در شرایط واقعی با یک تحلیل واقعی می‌شود قیمت درست ارز را به دست آورد.

شرایط فعلی، نبرد اقتصادی است

رییس‌جمهور در بخش دیگری از نشست خبری خود، در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه قدس در رابطه با تمهیدات اندیشیده شده در دولت برای حل مشکل نوسانات ارز، شرایط فعلی کشور را نبرد اقتصادی توصیف کرد و گفت: برای تمامی نیازهای واقعی و واردات ثبت سفارش شده واقعی برنامه‌ریزی کرده‌اند و آنها می‌توانند ارز خود را دریافت کنند.

احمدی‌نژاد همچنین گفت که ارز مربوط به مسافرت و خدمات نیز به زودی تامین خواهد شد.

وی اضافه کرد: همه باید در این شرایط مراعات کنیم. اگر 200 میلیارد دلار تقاضای ارزی وجود داشته باشد کسی نمی‌تواند آن را تامین کند، تقاضای کاذب باید کنار برود و این نیازمند کمک همه از جمله رسانه‌هاست. اگر تقاضای واقعی وجود داشته باشد، می‌توان با آن کشور را اداره و آن را تامین کرد ولو با سختی زیاد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه "همه باید کمک و مراعات کنند که تقاضایی بی‌جهت کنار برود"، افزود: اینکه کسی 10 میلیون دلار می‌خواسته تا کاغذ وارد کند و اکنون این به 100 میلیون دلار رسیده یک تقاضای اضافی است. البته در این وسط برخی کارهای خوبی نکرده‌اند،‌ یک موسسه مالی اعتباری سال گذشته از بانک مرکزی پول گرفته و با آن اوراق قرضه راه‌آهن آمریکا را خریداری کرده است؛ البته بانک مرکزی با آن برخورد کرده ولی این کار غلطی است و باید احساس تعهد ملی وجود داشته باشد. اخلال در اقتصاد همین است.

به زنان کابینه نمره 20 می‌دهم

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری زنان (وفا) درباره عملکرد زنان کابینه نیز، به آنها نمره 20 داد و گفت: با شرایط و محدودیت‌های خانم‌ها، کارشان بسیار خوب است و همه خانم‌هایی که در دولت هستند خوب کار کرده‌اند.

وی افزود: اگر مجلس موافقت می‌کرد، من هفت ـ هشت زن را در کابینه خود معرفی می‌کردم اما موافقت نکردند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه "خانم‌ها نشان دادند جدی‌تر و مصمم‌ترند"، تصریح کرد: البته آقایان هم همین‌طور هستند ولی وقتی خانم‌ها می‌آیند آقایان تلاش‌شان چندبرابر می‌شود و سر غیرت می‌آیند.

احمدی‌نژاد در پایان نشست خبری سه ساعته خود، ضمن قدردانی از ملت ایران گفت: اگر گله‌ و گله‌گذاری در این جلسه صورت گرفت نشانه دشمنی و دعوا نیست. ما همه با هم هستیم و به لطف خدا، ملت ایران این صحنه‌های سخت را به خوبی پشت سر خواهد گذاشت.

کد خبر 186621
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز