چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از مبارک با انتظار مردم در صف‌های طولانی رای چهارشنبه 3 خرداد آغاز شد.

egypt

13 کاندیدا از اسلام‌گراها، لیبرال‌ها و چهره‌های رژیم مبارک در این انتخابات رقابت می‌کنند.

انتخابات ریاست‌جمهوری مصر طی 2 روز انجام می‌شود و کسی انتظار ندارد این دو روز برنده‌ نهایی داشته باشد. در صورتی که کاندیدایی به پیروزی قطعی نرسد، دور دوم در تاریخ 27-28 خرداد برگزار و نام برنده انتخابات اول تیرماه اعلام خواهد شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری مصر و کاندیداتوری در این رقابت مسائل خاص خودش را پشت سر گذاشت. از آن جمله می‌توان به تصویب قانونی برای رد صلاحیت مسئولان و نزدیکان رژیم پیشین و افرادی که تابعیت دوگانه خود یا خانواده شان دارند اشاره کرد.

more  اسامی ۱۳ نامزد ریاست جمهوری مصر

more  رد صلاحیت‌ها در مصر

more  جزئیات رد صلاحیت کاندیداها در مصر

در طول 29 سال حکومت حسنی مبارک مانند پیشینیانش، همیشه فقط رفراندوم آری یا نه برگزار شد. حتی در سال 2005 هم که او اجازه داد مخالفانش او را به چالش بکشند؛ ماجرا را با سرزنش و در نهایت زندانی‌کردن رقیبش به پایان برد.

رئیس‌جمهور آینده مصر پنجمین رئیس‌جمهور این کشور از بعد از سرنگونی پادشاهی به‌دنبال کودتای 1952 خواهد بود. این کودتا 6 دهه حکومت نظامیان را در پی داشت. مبارک هم مانند سران قبل از خودش، انور سادات، جمال عبدالناصر و محمد نجیب پیشینه‌ای نظامی داشت.

ژنرال‌ها که حکومت را بعد از 18 روز اعتراض‌ و درگیری و برکناری حسنی مبارک به‌دست گرفتند؛ قول داده‌اند تا 11 تیر از قدرت کنار بروند و حکومت را به غیرنظامیان بسپارند.

این انتخابات زمانی برگزار می‌شود که کمتر از 2 هفته به اعلام حکم و محکومیت مبارک زمان باقی‌نمانده است. مبارک 84 ساله متهم است به دست داشتن و دستور قتل حدود 900 معترض در جریان اعتراض‌های مردمی. او به همراه 2 پسرش به فساد نیز متهم هستند.

کد خبر 171704
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز