همشهری آنلاین: در حالی که مخالفان مصری با برگزاری تظاهرات گسترده در قاهره اعلام کردند که از روز شنبه اعتصاب سراسری خود را آغاز می‌کنند، شورای نظامی حاکم بر این کشور وعده داد که پس از انتخاب رئیس جمهوری فورا قدرت را به وی منتقل می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، هزاران تن از مخالفان دولت کنونی مصر با برگزاری تظاهرات مقابل مقر وزارت دفاع در مرکز قاهره کناره‌گیری شورای نظامی حاکم بر این کشور را خواستار شدند.

همچنین در مناطق مختلف دیگر شهر قاهره تظاهرات پراکنده‌ای برگزار شد که در آن تظاهرکنندگان محاکمه عاملان وقایع اخیر در کشور و نیز پاکسازی نهادهای دولتی از کارکنان فاسد و وابستگان نظام پیشین این کشور را خواستار شدند.

در همین حال، شورای نظامی حاکم بر مصر با صدور بیانیه‌ای که از تلویزیون رسمی این کشور قرائت شد، وعده داد که به محض انتخاب رئیس جمهوری منتخب توسط مردم، این شورا فورا قدرت را به رئیس جمهوری واگذار می‌کند و به ماموریت اصلی خود که همان دفاع از مرزهای کشور است، باز می‌گردد.

شورای نظامی حاکم در این بیانیه با هشدار دادن نسبت به توطئه‌هایی که مصر را هدف قرار داده اعلام کرد: برخی با هدف قرار دادن موسسه‌های دولتی مصر قصد دارند دولت را به طور کامل سرنگون کنند و این چیزی است که به مصر آسیب می‌زند.

این بیانیه در حالی منتشر شد که مخالفان مصری با دعوت 39 گروه و ائتلاف مختلف در این کشور اعلام کردند، اعتصاب سراسری خود را از روز شنبه آغاز می‌کنند و تا خواسته‌های آنها که سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، برآورده نشود به اعتصاب خود ادامه می‌دهند.

این گروه‌ها با درخواست از مردم برای پیوستن به اعتصاب سراسری اعلام کردند این اعتصاب برای سرنگون کردن حکومت "ظالمان" بر کشور راه‌اندازی شده و هدف آن تشکیل یک دولت درستکار است که آزادی، عدالت و عزت را برای مردم به ارمغان آورد.

کمال الجنزوری، نخست وزیر مصر نیز در واکنش به درخواست مخالفان برای اعتصاب عمومی گفت: این اقدام نیز بخشی از توطئه جهت سرنگونی دولت است.

محمد مرسی، رئیس حزب آزادی و عدالت وابسته به گروه اخوان‌المسلمین نیز با اشاره به درخواست برای اعتصاب در کشور اعلام کرد که مصر بیش از این تحمل تعطیلی و اعتصاب را ندارد.

کد خبر 160046
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز