دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سرانجام مارتین اسکورسیزی در هفتاد و نهمین دوره برگزاری جوایز اسکار طلسم را شکست و توانست برای سی و دومین فیلم خود و ششمین نامزدی‌اش، اسکار بهترین کارگردانی را برای فیلم «جدا افتاده» بگیرد؛

فیلمی که 3 اسکار مهم دیگر هم گرفت: بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین تدوین.

جدا افتاده که از فیلمی هنگ‌کنگی اقتباس شده بهترین کار اسکورسیزی نیست اما توانست برایش اسکارساز شود.

اسکورسیزی که بارها و بارها مورد بی‌مهری داوران آکادمی قرار گرفته، در مراسم یکشنبه شب در سالن کداک لس‌آنجلس وقتی به روی سن‌ آمد، به شوخی گفت: «مطمئنید که اشتباهی نشده؟»

و بعد اضافه کرد: خیلی از مردم برای سالیان متمادی به خاطر ستمی که به من روا می‌شد ابراز همدردی می‌کردند و وقتی در خیابان پیاده راه می‌رفتم، جلو می‌آمدند و می‌گفتند: «تو برنده می‌شوی!» اسکورسیزی جایزه‌اش را از 3 کارگردان کهنه‌کار هم‌نسل خود دریافت کرد: جورج لوکاس، استیون اسپیلبرگ و فرانسیس فورد کاپولا.

هلن میرن برای بازی در نقش ملکه الیزابت در فیلم «ملکه» و فارست ویتاکر برای ایفای نقش عیدی امین- دیکتاتور سابق اوگاندا- در فیلم «آخرین پادشاه اسکاتلند» برنده بهترین بازیگر زن و مرد شدند؛ انتخابی که تقریباً از قبل معلوم بود.

جایزه هلن میرن را طبق روال هر سال برنده بهترین بازیگر مرد سال گذشته یعنی فیلیپ سایمورهافمن داد. ریزویترسیون هم که سال گذشته برنده شده بود، اسکار بهترین بازیگر مرد را به فارست ویتاکر اهدا کرد.

نخستین اعطاکنندگان اسکار امسال نیکول کیدمن و دانیل گریک بودند که برنده جایزه بهترین طراحی صحنه را به فیلم مکزیکی هزارتوی پن دادند. این فیلم 2  اسکار دیگر هم برای بهترین فیلمبرداری و بهترین گریم گرفت، در حالی که در 6 رشته نامزد بود.

پس از جدا افتاده با 4 اسکار و هزارتوی  پن با 3 جایزه اسکار، فیلم‌های «یک حقیقت تلخ»، «دختران رؤیایی» و «خانم کوچولوی سان شاین» هرکدام 2  اسکار گرفتند.

یک حقیقت تلخ که فیلم مستندی ساخته ال‌گور، معاون رئیس جمهور سابق آمریکاست، جایزه بهترین فیلم بلند مستند و جایزه بهترین ترانه را به‌دست آورد؛ فیلمی که درباره گرمایش زمین و خطراتی است که محیط‌زیست را تهدید می‌کند.

«دختران رویایی» که در 8 رشته نامزد شده بود، فقط 2 جایزه گرفت. جایزه صداگذاری و بهترین بازیگر نقش مکمل زن. جنیفر هادسون که به خاطر بازی در فیلم «دختران رویایی» اسکار نقش مکمل زن را گرفت، شهرتش را با راهیابی به فینال یک مسابقه تلویزیونی آوازخوانی به‌دست آورد.

او جایزه‌اش را از جورج‌ کلونی بازیگر فیلم سیریانا که سال گذشته برای این فیلم برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد، دریافت کرد.

اسکار بهترین بازیکر مکمل مرد را هم آلن ارکین از راشل ‌وایز- برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سال قبل- برای بازی در فیلم خانم کوچولوی سان‌شاین گرفت؛ فیلمی که از امیدهای جوایز اسکار امسال بود، غیر از این اسکار، برنده بهترین فیلمنامه غیراقتباسی هم شد.

ابیگل برسلین وجیدن کریستوفرسایر، بازیگران خردسال هالیوود، برندگان بهترین انیمیشن کوتاه (شاعر دانمارکی) و بهترین فیلم کوتاه (داستان کرانه باختری) را معرفی کردند.

نامه‌هایی از ایووجیما که برای کارگردانش کلینت ایست‌وود، نشان لژیون دنور به ارمغان آورد، فقط جایزه بهترین صدابرداری را گرفت. اما کلینت ایست‌وود روی سن سالن کداک آمد تا اسکار افتخاری آکادمی علوم و هنرهای سینمایی را به انیوموریکونه سازنده موسیقی فیلم‌های وسترن اسپاگتی از جمله خوب، بد، زشت و البته فیلم‌های بزرگ دیگری چون سینما پارادیزو، اهدا کند.

کامرون دیاز گوینده نقش پرنسس فیونا در کارتون شرک فیلم Happy Feet را به عنوان برنده بهترین انیمیشن بلند اعلام کرد.

فیلم ماری آنتوانت برنده بهترین طراحی لباس شد و جایزه بهترین جلوه‌های ویژه را دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده به‌دست آورد.

فیلم آلمانی زندگی دیگران که در جشنواره فیلم فجر امسال بهترین فیلم خارجی از نگاه تماشاگران شده بود، توانست اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی را بگیرد. فیلم کوتاه مستند خون محله پینگژو اسکار این رشته را گرفت و بابل که در 7 رشته نامزد شده بود در کمال تعجب فقط جایزه بهترین موسیقی را دریافت کرد.

مجری این مراسم اسن دجنرس، کمدین آمریکایی بود که پس از ووپی گلدبرگ دومین زنی بود که به‌تنهایی اجرای این مراسم را به عهده داشت.

کد خبر 16670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز