مهدی تهرانی: پس از هفت سال دوری از سینما حالا الکساندر پین 50 ساله؛ ملودرام خانوادگی نوادگان را رو کرده که به نظر ممتازترین فیلم او در کارنامه حرفه‌ای‌اش هم به حساب می‌آید.

اگر غرق در زرق و برق فیلم و ثروت و مکنت شخصیت اول فیلم (مت کینگ با بازی جورج کلونی) نشویم و با این مقوله چالشی برخورد نکنیم؛ و ده دقیقه اول فیلم کمی صبور باشیم، نوادگان می‌تواند برای هر تماشاگری با هر ملیتی حرف حساب داشته باشد. چرا در طی روند شکل گیری داستانک‌هایش فقط به خانواده پرداخته می‌شود.

در حقیقت الکساندر پین به گونه ای خانواده کینگ را به تماشاگر می شناساند که گویی خانواده ای معمولی با دردسرهای معمولی را می بینیم. چیزی که در کوچه و خیابان و در در زندگی خودمان ، همسایه و همکارمان نیز می توانیم ببینیم. این حقیقت انگاری است که به عنوان یک رفتارشناختی درست و درمان و قابل قبول به دل تماشاگر می نشیند و بیننده می تواند سرنوشت خانواده کینگ را به اطرافیانش نیز تعمیم می دهد.

پین نوول هارت همینگز را به فیلمنامه ای پرکشش تبدیل کرده که معضلی فراگیر در خانواده آمریکایی جماعت (و به نظرم در عمده خانواده ها فارغ از هر ملیتی) را هدف قرار گرفته است. همان روایت قدیمی میانسالی پدر خانواده و غرق شدن در کار و دوری هرچه بیشتر به لحاظ روانی و حتی فیزیکی از خانواده و بویژه فرزندان.

مت کینگ پدری است که وارد میانسالی شده اما به ظاهر او هیچ چیز کم و کسر ندارد. به لحاظ موقعیت اجتماعی یک وکیل کارکشته و خوشنام و بسیار ثروتمندی است که در هاوایی سرپرستی املاک موروثی را به عهده دارد و با همسرش الیزابت و دو دختر نوجوانش الکساندرا و اسکاتی روزگار را به خوبی می گذراند. با این همه به استناد حرفهای الکساندرای 17 ساله پدر هیچ چیزی از خانواده اش نمی داند چراکه فقط به کارش می پردازد و به این افتخار می کند که از نوادگان خاندان سلطنتی اوهایواست. در این گیرو دار یک اتفاق نظام زندگی مت را بهم می ریزد و باعث می شود وی به طور کلی پوست بیندازد و برای ادامه زندگی در کنار خانواده طرحی نو در بیندازد.الیزابت در حادثه قایق سواری مصدومیتی جدی پیدا می کند و به کما می رود و این وسط دخترانش ، مت را به واسطه بی توجهی به مادرشان و خود، مقصر اصلی همه بلاها می دانند...

شخصیت پردازی در نوادگان به گونه ای است که سهم هر کاراکتر در مقام پدر (مت) ، مادر (الیزابت) و فرزندان (الکس و اسکاتی) به خوبی روایت و پردازش می‌شود. جدای از این این شخصیت ها هرکدام بازخورد بدی و خوبی هایشان را نیز در داستانک ها می بینند و به تماشاگر می گویند که حقیقت چیست و کدام است. از این رو است که تا روشن شدن برخی حقایق نمی توان روی هیچ کاراکتری نظر قطعی داد. و نمی توان گفت سهم پدر در بحران خانوادگی چقدر است و مادر چقدر ؟  

برای روشن شدن این مسئله یک نکته ای را بگویم ؛ البته امیدورام اشتباه باشد ؛ولی نوادگان فیلمی ضدقهرمانانه برای مادر است. در نوادگان اگرچه ابتدا به ساکن همه چیز به نفع الیزابت است و در سکانس های ابتدایی دلمان می خواهد بگیریم این مت کینگ را حسابی کتک بزنیم اما از میانه داستان واقعا فیلم پوست می اندازد و با رو کردن چهره واقعی الیزابت به عنوان یک مادر ریاکار و بی وفا ، پی می بریم که مت به عنوان پدر خانواده چقدر ایثار و فداکار به خرج داده که پس از حادثه ای تلخ که برای الیزابت روی داده همه چیز را ساق و سالم و طیب و طاهر برای دو دوخترش برنامه ریزی کند و شان کسی بالا و پائین نشود. اما خب به هرحال در خانواده هرکس باید سهمش را از بدی هایی که کرده به گردان بگیرد و مسئولیت پذیر باشد.

یک نکته هم در باره لحن فیلم بگویم. اثر ارزشمند پین ، فیلم در باره اشمیت محصول 2002 را به یاد بیاورید که کاری بود سرشار از خلق کمدی های موقعیت و تراژیک ، نوادگان نیز تقریبا دارای چنین لحنی است. بنابراین تصور نکنید نوادگان قرار است یک فیلم مفرح صرف باشد مثل فیلم اخیر پین یعنی راه های فرعی.

نوادگان فیلمی خاص و متفاوت از پروسه تولیدی هالیوودی است. در واقع پین اگرچه بسیار ششدانگ قواعد ژانر را در حین واگویی داستانک های نوادگان به کار گرفته اما پایان فیلم می تواند برای شما بسیار متفاوت و غیر متعارف نسبت به آثار مشابه این ژانر باشد که تاکنون دیده اید.

شانس نوادگان برای کسب اسکار در هر 5 رشته ای که کاندیدا شده بسیار بالااست و در این میان کسب اسکار بهترین کارگردانی و هم چنین اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و حتی اسکار بهترین فیلم سال برای نوادگان بسیار قابل تصور است.

 

شناسنامه فیلم نوادگان

کارگردان: الکساندر پین

فیلمنامه: الکساندر پین ، نات فکسون و جیم راش ، براساس نوول نوادگان نوشته کایی هارت همینگز

مدیر فیلمبرداری : فدون پاپا میچل

دوین:کوین تنت

بازیگران: جورج کلونی (مارت کینگ ) ، شایلن وودلی ( الکساندرا کینگ) ، جودی گریر ( جولی اسپیر) و رابرت فورستر ( اسکات تورستون)

زمان فیلم: 115 دقیقه

محصول: 2011 آمریکا

بودجه: 20 میلیون دلار

فروش: 127 میلیون دلار

جوایز: نوادگان محبوب بسیاری از انجمن ها ی سینمایی بود و جوایز بسیاری هم تا به حال کسب کرده با این همه در 5 رشته نامزد دریافت این مجسمه طلایی است : بهترین فیلم سال ، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین فیلمنامه اقتباسی ، بهترین تدوین و بهترین کارگردانی 

نوادگان به کارگردانی الکساندر پین

نوادگان به کارگردانی الکساندر پین

کد خبر 160872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز