چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین- مهدی تهرانی: فیلمساز ۷۱ ساله انگلیسی که او هم از پس از موفقیت در تلویزیون به سینما روی آورده؛ حالا در آخرین فیلمش یک اثر بیوگرافیک ساخته است.

کن ۶۷؛ آقای ترنر ساخته‌ی مایک لی

مایک لی با احتساب این دوره تاکنون 5 دوره در کن شرکت کرده است که یک بار موفق به دریافت جایزه نخل طلا شده. برای اولین بار لی با فیلم عریان در کن 1993حضور پیدا کرد. در 54 سالگی در کن 1996 با فیلمش رازها و دروغ‌ها به نخل طلا رسید و سپس در 2002 و 2010 به ترتیب با فیلم‌های "همه چیز یا هیچ" و "سالی دیگر" به کن آمد.

سبک فیلمسازی مایک لی روایت اجتماعی است و دست برقضا به سبب سالها حضور در تلویزیون و انجام کارهای خبری و گزارشی در این سبک فیلمسازی تبحر دارد.

این بار اما مایک لی به سراغ یک شخصیت هنرمند هموطن خود رفته است. او در فیلم خود "آقای ترنر" شرح حالی از زندگی هنرمند سرشناس و نقاش انگلیسی ویلیام ترنر (1775-1851) داده است.

ترنر که نقشش را تیموتی اسپال بازی کرده؛ در فرهنگ عامه انگلیس اگرچه شدیدا مورد احترام است اما به دلیل سبک زندگی و انزوا گری بسیار هم مورد انتقاد واقع می‌شود.

با اینهمه کسی نسبت به تبحر هنری وی شک ندارد.چرا که ویلیام ترنر به نوعی پایه گذار سبک تاریخ نگاری موضوعی در نقاشی است. اگرچه در دنیا و در مجموع او را یک منظره پرداز رومانتیک بیشتر می‌شناسند.

مایک لی سعی کرده در روایت فیلم آقای ترنر جانب انصاف را رعایت کند و حقایق تاریخی را بازگو کند.کاری که در آن تبحر هم دارد.

کن ۶۷؛ آقای ترنر ساخته‌ی مایک لی

Mr turner

نویسنده و کارگردان: مایک لی/ بازیگران: تیموتی اسپال؛ لزلی منویل؛ جمی کینگ؛ جیمز نورتون/ زمان فیلم: 149 دقیقه/ محصول 2014؛ انگلستان

کد خبر 257813
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز