همشهری آنلاین: برندگان جوایز عکس‌های علمی سال 2011 چیزهای گوناگون از رنگین‌کمان شبکیه موش تا شبکه ماده تاریک جهان را به تصویر کشیده‌اند.

matter 2

به گزارش لایو ساینس برندگان "رقابت بین‌المللی تصویرسازی علمی و مهندسی" داده‌های خام را به صورت تصاویر زنده در آورند؛ برای مثال در پوستر اطلاعاتی "شبکه کیهانی" با استفاده از شبیه‌سازی و الگوریتم بازنمایی زییا و درخشانی از ماده موجود در کیهان در طول زمان ایجاد شده است.cosmic

این تصویر که بوسیله کیهان‌شناس دانشگاه جانز هاپکینز، میگوئل آنخل آراگون- کالوو، ساخته شده است برای چاپ روی جلد شماره 3 فوریه جورنال ساینس انتخاب شد که به همراه بنیاد ملی علوم آمریکا حامی مالی این رقابت است.

این مسابقه بازی‌های دوسویه یا تعاملی را هم دربرمی‌گیرد. یکی از برندگان امسال در این بخش بازی به نام "یک بدن بسازید" را خلق کرده است که در آن بازیکنان می‌تواند با کشیدن و قرار دادن اندام‌ها درون یک بدن مجازی انسان، کالبدشناسی را بیاموزند و نقش جراح را بازی کنند. یک بازی دیگر به بازیکنان اجاز می‌دهد به درون بدن انسان "زوم کنند" و سلول‌های منفرد را ببینند.

eye

برنده امسال در رده عکاسی یک تصویر مبهوت‌کننده از چشم موش است. دانشمند علوم اعصاب، برایان ویلیامز، از دانشگاه یوتا، با استفاده از تکنیکی به نام "فنوتیپ‌سازی مولکولی کامپیوتری" گوناگونی روندهای متابولیک در شبکیه چشم این موجود را نشان می‌دهد.

cocumber

یک عکس شگفت‌آور نمای نزدیک دیگر پرزها (تریکوم های) پوست یک گیاه خیار جوان است. این گیاه با این پرزهای باریک و تیز که با ترکیبات تلخ احاطه شده‌اند، از خودش دفاع می‌کند و حیوانات گیاهخوار را فراری می‌دهد.

این مسابقه که نهمین سال است برگزار می‌شود، 212 شرکت‌کننده داشت. داوران آثاری برگزیدند که به نظر آنها بیشترین تاثیر را داشتند، بیشترین ارتباط را برقرار می‌کردند، و بیشترین اصالت را داشتند. هدف دادن جایزه به افرادی است با استفاده از روش‌های تصویرسازی پیچیدگی‌های پژوهش علمی را به عموم نشان داده‌اند.

مونیکا برادفورد، سردبیر اجرایی جورنال ساینس، در بیانیه‌ای در این باره گفت: "استعداد برندگان این جوایز فوق‌العاده است. این برندگان به شیوه‌ای موضوعات علمی را به نمایش می‌گذارند که نه تنها توجه شما را جلب می‌کند، بلکه آنها با اشکال گوناگون هنری‌شان افراد را ترغیب می‌کنند به راه‌های گوناگون حل مسائل علمی فکر کنند."

کد خبر 159522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز