دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پاکستان خشمگین از اتهام افغانستان مبنی بر دخالت در قتل ربانی، آن را رد کرد.

 

دولت افغانستان طی بیانیه‌ای اعلام کرده است طبق تحقیقات آنها قاتلان برهان‌الدین ربانی ،نماینده این کشور در کذاکرات صلح با طالبان، پاکستانی اند و با سازمان اطلاعاتی پاکستان مرتبط.

moreقاتل ربانی پاکستانی است

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای گفته است:" آنهایی که در کابل بر سر منصب هستند و مسئول، بایستی به جای این بیانیه‌های غیرمسئولانه به‌طور جدی مشخص کنند چرا آنهایی که نسبت به جریان صلح و پاکستان نظر مساعد داشتند به طور سیستماتیک از صحنه کنار گذاشته و کشته شده‌اند.باید به سهم و سمت و سوی آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی افغانستان توجه شود."

قتل ربانی قطار تلاش برای شکل‌گیری و پیشبرد گفت‌وگو با طالبان برای پایان دادن به جنگ 10 ساله را از مسیر خارج کرد و سبب بروز نگرانی از گسترده شدن شکاف‌های قومی به شکلی خطرناک شده است.

بنا به‌گزارش رویترز، یک‌شنبه صدها افغان به خیابان‌های کابل آمدند تا گلوله‌باران مناطق مرزی توسط ارتش پاکستان را محکوم کنند.

تکرار نظر کرزی در خصوص ادامه مذاکرات صلح نه با طالبان بلکه با پاکستان، از سوی شورای صلح افغانستان نیز، که ربانی رهبری آن را به عهده داشت و این ادعا که اسلام‌آباد در پشت صحنه برخی شبه‌نظامیان را هدایت کرده ،نشانه‌ای دیگر از ناامیدی روزافزون افغان‌ها از اسلام‌آباد است.

رهبران افغانستان مدت‌هاست که وعده و وعید اسلام‌آباد را برای کمک به آرام‌شدن کشورشان، زیر سوال برده‌اند.سازمان اطلاعاتی پاکستان(آی اس آی) مظنون است به داشتن ارتباط با گروه‌های شبه‌نظامی در افغانستان به‌ویژه شبکه حقانی.

گفته می‌شود پاکستان این گروه را مانند سرمایه‌ای در برابر رشد نفوذ رقیبش، هند در افغانستان ، می‌داند.

هفته‌گذشته رئیس آی اس آی گفته بود پاکستان یک ریال یا حتی یک گلوله هم به گروه حقانی نداده است.از طرف دیگر رئیس این گروه در مصاحبه‌ای با بی بی سی اعلام کرده که شبکه‌اش هیچ ارتباطی با پاکستان ندارد.

پاکستان در روزهای اخیر از سوی آمریکا نیز مورد انتقاد گرفته و به داشتن ارتباط با این شبکه متهم و به همین دلیل روابط دو کشور دچار تنش شده است.

 

 

کد خبر 147395
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز