همشهری آنلاین: وزیر خارجه ایران که در اجلاس بین‌المللی استانبول شرکت کرده است، مخالفت ایران با پیمان استراتژیک بین آمریکا و افغانستان را اعلام کرد.

صالحی

  به گزارش ایسنا ، علی‌اکبر صالحی، در اجلاس بین‌المللی استانبول پس از ابراز هم‌دردی نسبت به زلزله اخیر در شرق ترکیه گفت:‌ امید است این نشست ضمن توجه به واقعیت جدید افغانستان مکمل ابتکارات گذشته بوده و زمینه‌ همکاری موثر بین کشورهای منطقه و دولت افغانستان را در جهت منافع و مصالح مردم بزرگ این کشور فراهم کند.

 او ادامه داد: هرگامی که در جهت ثبات و امنیت در افغانستان برداشته می‌شود نه تنها یک پیشرفت برای دولت و مردم افغانستان محسوب می‌شود بلکه حرکتی در جهت صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی است و جمهوری اسلامی ایران که همواره از ناامنی و بی‌ثابتی در افغانستان در رنج بوده است هر تحولی در این راه را پیشرفتی برای امنیت منطقه‌یی و امنیت ملی خود تلقی می‌کند.

 صالحی افزود: جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی برای استقرار و آرامش در افغانستان استقبال می‌کند و در عین حال معتقدیم برای اتخاذ تدابیر امنیتی و کمک به صلح و ثبات در افغانستان نقش کشورهای منطقه و کشورهای همسایه کلیدی و مهم است در این ارتباط جمهوری اسلامی ایران تاکنون بانی نشست سه جانبه سران و دیگر مقامات پاکستان و افغانستان بوده و در نشست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای درباره افغانستان مشارکت کرده است.

 وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز نگرانی ایران نسبت به افزایش ناامنی، خشونت، کشته شدن انسان‌های بی‌گناه و نقض حقوق بشر توسط نیروهای خارجی در افغانستان اضافه کرد: رشد و نهادینه شدن تروریست، افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر، جرایم فزاینده سازمان یافته، کشتار وسیع غیرنظامیان و تخریب شهرها و روستاها از نتایج برنامه‌های نسنجیده و مخرب ناتو و آمریکا در این کشور بوده که همه آن‌ها تهدیدات امنیتی جدی برای منطقه و جهان محسوب می‌شوند. خطرات گسترده از تولید مواد مخدر و مصرف آن، ‌ایده‌های ارزشمند بشر برای صلح جهانی را به طور جدی تهدید می‌کند. تجربه جمهوری اسلامی ایران برای مقابله همه جانبه با این بلای خانمان‌سوز به درستی اثبات می‌کند که یک کشور به تنهایی قادر به مقابله با ابعاد گسترده این فاجعه نیست. مبارزه با قاچاق مواد مخدر نیازمند یک اهتمام کامل بین‌المللی است. ایران در مبارزه با مواد مخدر در سال‌های اخیر هزینه‌های بسیار بالایی را متحمل شده است.

 او با بیان این که تروریسم یک چالش جهانی است اضافه کرد: مبارزه با تروریسم نیازمند مشارکت تمامی اعضای جامعه بین‌المللی و اتخاذ یک رهیافت جهانی است در این راستا بود که اجلاس بین‌الملیل مبارزه با تروریسم سال گذشته در ایران برگزار شد و تداوم آن خواهد توانست نقش قابل توجهی در این مبارزه ایفا کند. به اعتقاد ما افراط‌گرایی، تروریسم و خشونت با هیچ فرهنگ،‌مذهب یا ملیتی ارتباط ندارد و برخورد با تروریست تنها با راهکار نظامی چاره‌ساز نیست و ضروری نیست که ریشه‌های آن شناسایی و محو شود.

 رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران پذیرنده بیش از سه میلیون تبعه افغانی است، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اجرای طرح ساماندهی این افراد در پروژه مربوط به مقابله با قاچاق مواد مخدر، تروریسم، قاچاق انسان و کالا و طرح‌هایی که منجر به ساماندهی امور مرزی و امنیتی افغانستان شود مشارکت فعال داشته و خواهد داشت. بدون شک تنها در پرتو سازنده کشورهای علاقمند به استقرار صلح و امنیت در افغانستان باز شدن برخی از گره‌های کور این منطقه از جهان امکان‌پذیر خواهد بود.

 وی با اشاره به توافق ناتو و افغانستان در اجلاس ناتو گفت: در این اجلاس مقرر شد که نیروهای خارجی از سال 2014 از افغانستان خارج شدند و برقراری امنیت در این کشور را به دست مردم افغانستان بسپارند. جمهوری اسلامی ایران و اکثر کشورهای صلح طلب از دخیل شدن مردم افغانستان در تامین امنیت این کشور و خروج نیروهای خارجی خرسند بوده و این اقدام را در جهت کاهش تهدیدات امنیتی در منطقه می‌دانم اما متاسفانه شواهد نشان می‌دهد که آمریکا جهت تحقق اهداف فرامنطقه‌ای قصد طولانی کردن حضور نظامی خود در افغانستان را داشته و موضوع ریشه‌کنی تروریست تنها بهانه‌ای برای حضور نظامی آن در افغانستان و منطقه بوده است. قانونمندسازی پایگاه‌های نظامی خارجی با جهت‌گیری کلی دولت افغانستان و جامعه جهانی در مسیرتمرکز بر راه‌حل‌های صلح‌آمیز مغایرت دارد و موجب پایداری افراط‌گرایی و تروریست در منطقه خواهد شد.

 صالحی با اشاره به شهادت برهان‌الدین ربانی اضافه کرد: این قبیل ترور‌ها در جهت منافع سیاست‌هایی است که خواهان پیشرفت مذاکرات صلح در افغانستان نیستند و ایده‌های خطرناکی چون تجزیه افغانستان را در سر می‌پرورانند بر این اساس جمهوری اسلامی ایران استقرار صلح و آشتی در افغانستان از طریق تداوم گفت‌وگوهای گروه‌های افغانی با یکدیگر را ممکن می‌داند و با وجود شهادت این استاد، ادامه فعالیت شورای عالی صلح افغانستان که مورد حمایت رییس‌جمهور این کشور نیز هست را در تحقق صلح فراگیر موثر تلقی می‌کند و نسبت به طرح‌هایی که وحدت ملی افغانستان را خدشه‌دار می‌کنند هشدار می‌دهد.

 او در ادامه با اشاره به مسائل اقتصادی و سیاسی منطقه افزود: واضح است که در جهان امروز مفاهیم امنیت، اقتصاد و توسعه جدا از یکدیگر نبوده و با هم پیوند عمیق دارند امنیت پایدار هنگامی شکل می‌گیرد که توسعه را به همراه داشت و زیربنای توسعه نیز امنیت است. از سوی دیگر درهم تنیدن اقتصادهای منطقه و ایجاد پیوند ناگسستنی بین آن‌ها خود امنیت پایدار را برای منطقه به ارمغان می‌آورد. جمهوری اسلامی ایران به طور اصولی از گسترش همکاری منطقه برای کمک به توسعه پایدار در افغانستان استقبال می‌کند. در همین راستا دولت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب روابط حسن هم‌جواری براساس تعهدات اجلاس‌های توکیو و لندن مشارکت فعالی را در ابعاد گوناگون بازسازی افغانستان بر عهده گرفته و به تعهدات خود در بازسازی این کشور عمل کرده است.

 صالحی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر کمک‌های بلاعوض به دولت افغانستان با اختصاص بخش بیش‌تر از بودجه جاری کشور برای توسعه شبکه راه‌های منتهی به مرزهای مشترک با افغانستان امتداد شبکه‌های آب، برق و مخابرات تا مرز افغانستان، افزایش ظرفیت بندر چابهار به عنوان نزدیک‌ترین بندر دریایی به خاک افغانستان، ساخت پایانه‌ها، ‌گمرکات و به‌سازی تاسیسات در مرز مشترک با افغانستان، ارائه تسهیلات در عوارض و تعرفه گمرکی هم‌چنین برقراری پرواز هوایی اقدام کرده است. جمهوری اسلامی ایران معتقد است اراده جدی مردم و مسوولان افغانستان برای رفع مشکلات و نیل به پیشرفت و هم‌چنین امکانات و پتانسیل‌های مادی و معنوی موجود در افغانستان خواهد توانست آینده‌ای با ثبات، امن و توسعه یافته‌ای را برای آن کشور تدارک ببیند و این کشور نقش خود را در صلح، همکاری و پیشرفت منطقه و جهانی ایفا خواهد کرد.

کد خبر 150185
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز