چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: در پی استعفای "وضاح خنفر" از راس مدیریت شبکه قطری الجزیره، مقامات این کشور یکی از نوادگان آل ثانی را به عنوان مدیر جدید الجزیره انتخاب کردند.

الجزیره

به گزارش مهر، استعفای مدیر شبکه الجزیره گمانه‌زنی‌های متفاوتی را درباره علل استعفا و خط مشی آتی این شبکه ایجاد کرده‌است.

پایگاه خبری الجزیره در گزارشی با اشاره به استعفای "وضاح خنفر" به معرفی شیخ "احمد بن جاسم بن محمد آل ثانی" پرداخت و نوشت: وی با توجه به سابقه مدیریتی موفق و قوی که در بخشهای مختلف دارد به عنوان مدیر جدید انتخاب شده است.

در بیانیه شبکه الجزیره با اشاره به توسعه این شبکه در بخش‌های مختلف ورزشی، مستند، زبانهای متعدد و پایگاه الکترونیکی از وضاح خنفر به علت تلاشهایش طی مدت مدیریت الجزیره قدردانی شده است.

در این بیانیه تاکید شده که الجزیره در دوره مدیریت جدید نیز همچنان به سیاستهایی که از زمان آغاز به کارش در سال 1996 داشته ادامه می دهد. سیاستهایی که بر دقت، تعادل، موضوعیت و تعدد آرا یا همان شعار "نظر و نظر دیگر" مبتنی است.

مدیر سابق و جدید الجزیره

مدیر سابق الجزیره در اظهاراتی پس از استعفا تاکید کرد: به نظر من سابقه 8 سال فعالیت اداری به عنوان رهبر و فرمانده در ارائه ایده و تفکر کافی است. الجزیره به اشخاص وابسته نیست و بر اصول و ارزش‌های خود تکیه دارد.

خاطرنشان می شود برخی منابع استعفای مدیر شبکه الجزیره را مرتبط با نحوه پوشش اخبار تظاهرات شیعیان در بحرین می دانند، در حالی که برخی دیگر افشاگری‌های ویکی لیکس درباره وضاح خنفر را علت پشت پرده استعفای وی می دانند.

ویکی لیکس در دسامبر 2010 سندی را منتشر کرد که بر مبنای آن اعلام شده بود که قطر از شبکه الجزیره به عنوان ابزاری در پیشبرد سیاست خارجی خود استفاده می کند.

اما مدیر جدید شبکه الجزیره یعنی شیخ احمد بن جاسم بن محمد آل ثانی از خاندان بزرگ حکومتی آل ثانی است که پیش از این از مقامات اصلی شرکت دولتی گاز قطر بوده است.

وی رابطه نزدیکی با "شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی" امیر قطر داشته و برخی تعیین وی را در تغییر خط مشی این شبکه در آینده موثر می دانند. این در حالی است که انتخاب این عضو از خاندان آل ثانی به خوبی استفاده از الجزیره در راستای پیشبرد اهداف سیاست خارجی الجزیره را روشن می کند.

مدیر جدید شبکه الجزیره البته با توجه به اقدامات مثبتی که در شرکت گاز قطر داشته الگویی برای جوانان این کشور محسوب می‌شود. وی در سالهای اخیر گامهای مهمی در توسعه بخشهای مختلف ساختاری و انسانی شرکت گاز قطر برداشته است.

در همین حال برخی معتقدند استعفای وضاح خنفر از راس مدیریت شبکه الجزیره به کاهش نفوذ اسلامگراها در این شبکه منجر شود. به ویژه اینکه وی همواره به پوشش گسترده اخبار این طیف می پرداخت و حتی در جهت جذب اصحاب رسانه که دارای گرایشات اسلامی بودند، اهتمام می ورزید.

کد خبر 146278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز