جمعه ۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

مجید جلالی‌: تاریخ فوتبال نشان داده است وقتی تیم‌ها به شاخصه‌های پیشرفت دست‌پیدا می‌کنند، می‌توانند به موفقیت برسند.

در این مورد باید از آژاکس آمستردام مثال زد که در دهه 70 دوبار پشت سر هم قهرمان اروپا شد یا آث‌میلان که در دهه 90 تیمی شکست‌ناپذیر بود. از منچستر فعلی یا آرسنال سال 2000 تا 2005 هم می‌توان نام برد و وقتی این تیم‌ها توانستند به شاخصه‌های پیشرفت دست‌پیدا کنند، وضعیت پایداری را پیدا کردند. بارسلونا در حال حاضر چنین حالتی دارد و باید گفت که نوع بازی آنها متعلق به فردا‌ست. آنها باید امروز قهرمان شوند تا فوتبالشان الگویی باشد برای سیستم‌های فردا.

اگر به اسکلت تیمی بارسلونا توجه کنید می‌توان‌گفت که آنها برای جذب بازیکن باید مراقب باشند چون تغییرات زیاد، شاخصه‌های پیشرفت را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. به‌طور مثال برزیل در دهه 70 با پله، توستائو، ریوه لینو و ستاره‌های دیگرش نوع جدیدی از سیستم 3ـ3ـ4 را به نمایش گذاشت ولی با رفتن ستاره‌های آن نسل فوتبال برزیل، دیگر این تیم قدرت آن روزها را تا مدتی پیدا نکرد. تیم‌های دیگر از آن سیستم برزیل کپی‌برداری کردند و به‌عنوان مثال تیم فوتبال هلند توانست با تغییراتی در این سیستم، فوتبال کاملا شناوری را ارائه دهد و 2بار پیاپی به فینال جام جهانی برسد.

حریف اصلی بارسلونا در فوتبال اسپانیا یعنی رئال مادرید کلکسیونی از ستاره‌هاست ولی در اختیار داشتن ستاره‌ها به هیچ عنوان نمی‌تواند یک تیم خوب را تشکیل بدهد. یک تیم خوب یعنی مجموعه‌ای از بازیکنان عادی و ویژه که در پست‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند و در چنین وضعیتی تعادل به‌وجود می‌آید. بارسلونا این سبک را رعایت کرده، بهتر است مثالی بزنم. وقتی یک لشکر به جنگ می‌رود، نمی‌توان فقط با ژنرال‌ها پیروز شد. آن لشکر باید سرباز داشته باشد، باید افسر جزء داشته باشد، باید افسر ارشد داشته باشد و هرکس وظایف خود را انجام دهد. در یک جنگ فقط با ژنرال نمی‌توان پیروز شد. اگر بارسلونا بتواند شرایط فعلی‌اش را حفظ کند دوباره در فوتبال اسپانیا حکومت خواهد کرد. البته آنها در نیم فصل دوم کمی دچار افت شدند ولی باید نزدیک این تیم باشیم و بعد متوجه شویم که چه اتفاقاتی افتاد. بارسا اگر جلوی این افت را بگیرد سال بعد هم موفق خواهد شد.

نمی‌توان در مورد پپ گواردیولا گفت که او نقشی در این موفقیت‌ها نداشته و نمی‌توان گفت که همه چیز از آن او است. این بارسلونا حاصل یک برنامه‌ریزی 30 ساله است و همچنین باید به نقش پررنگ لاماسیا (مدرسه فوتبال) این باشگاه اشاره کرد که بازیکنان را براساس سبک این باشگاه تربیت می‌کند. من طرفدار بارسلونا نیستم بلکه طرفدار فوتبال هستم و معتقدم اگر بارسلونا با این سبک و ایده قهرمان نشود، پیشرفت فوتبال عقب می‌افتد؛ چون همانطور که گفتم فوتبال بارسلونا متعلق به فرداست.

کد خبر 136149

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز