همشهری‌آنلاین: دکتر سعید رضا عاملی، استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمریکای دانشگاه تهران در ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک آخرین تحقیقات و نظرات خودرا در مقاله‌ای با عنوان روابط عمومی مؤثر و کوتاه‌سازی مسیر توسعه و پیشرفت: نگرش‌ها، ظرفیت‌ها و فرایندها ارائه خواهد کرد.

وی در چکیده مقاله خود آورده است: روابط عمومی مؤثر مفهومی است که در درجه اول از ارتباطات مؤثر وام گرفته شده است.

ارتباطات مؤثر در حوزه روانشناسی و روانشناسی اجتماعی به عنوان مفهومی شناختی و رفتاری مورد بررسی قرار گرفته است و موضوع آن ارتباطات دو سویه و یا چند سویه متقابل و نوع تعاملی است که در تبادل پیام و ارتباطات غیرکلامی بوجود می‌آید.

ارتباطات مؤثر از سطوح مختلفی برخورار است که با چگونگی تبادل پیام و اطلاعات آغاز می شود وبه توجه به سطوح ارتباط متقابل با توجه به کیفیت و رضامندی توسعه پیدا می‌کند.

وی متذکر شده: در درجه بعدی روابط عمومی مؤثر، روابط عمومی جامع وکامل در مقابل روابط عمومی تک سویه است. وی در تشریح روابط عمومی یک سویه می‌گوید:

روابط عمومی تک سویه در بسیار از موارد به "رضایت سازمان" منهای "رضایت مشتری" توجه می‌کند. از سوی دیگر روابط عمومی تک سویه، روابط عمومی است که از روش‌های تکراری و متداول استفاده می‌کند.

با نگاهی دیگر روابط عمومی تک سویه را می توان روابط عمومی تک محصول و تک رسانه‌ای نیز نام نهاد. روابط عمومی تک سویه صرفا از روش‌های پوستری و پلاکارتی و صرفا توجه به تبلیغات تک رسانه‌ای و یا حتی چند رسانه‌ای استفاده می‌کند ولی توجهی به "تاثیر" و "خواسته‌های" مشتری و اعضاء ندارد.

این استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه بر خلاف روابط عمومی تک سویه؛ روابط عمومی موثر با ابعاد جامع و کامل به رتباطات عمومی توجه می‌کند می‌افزاید: روابط عمومی جامع (موثر)، روابط عمومی است که به رضایت سازمان و مشتری، به محتوا و شکل کار روابط عمومی و همچنین به تنوع و ثبات همراه با ماندگاری و ارتباطات مسؤولانه توجه می‌کند.

روابط عمومی موثر، روابط عمومی جمع بین پاردوکس‌ها و تضادهاست. لذا روابط عمومی مهربان و در عین حال نظم گراست. روابط عمومی منعطف و در عین حال سخت گیر، روابط عمومی ساده در عین حال عمیق است. روابط عمومی موثر جمع کننده بین ارتباطات مبتنی بر دوستی و در عین حال مبتنی بر قانون است. روابط عموی حضوری همراه با روابط عمومی مجازی است.

more  دکتر عاملی استادپیشگام روابط‌ عمومی‌الکترونیک شناخته شد

در ادامه چکیده مقاله استاد پیشگام روابط‌عمومی الکترونیک در سال 87 آمده است:

در یک قاعده کلی روابط عمومی موثر را می‌توان با 9 خصلت اساسی توضیح داد که مرتبط با سه سطح به هم مرتبط یعنی:
1) سطح نگرش‌ها و شناخت، 2) سطح ظرفیت ها و 3) سطح فرایندهای کار روابط عمومی، می‌باشد.

از نگاه دکتر عاملی این خصلت‌ها عبارتند از:

  1. روابط عمومی خدا گرایانه و انسان گرایانه.
  2. روابط عمومی دانش گرا.
  3. روابط عمومی جامع و کمال گرا.
  4. روابط عمومی دیروز، امروز و آینده است.
  5. روابط عمومی محلی، ملی و جهانی.
  6. روابط عمومی میان برهاست.
  7. روابط خدمت به همگان (مشتری، تولیدکننده و اعضاء).
  8. روابط عمومی دو زمانی و دو فضایی.
  9. روابط عمومی حرفه ای گرا.

وی در پایان چکیده مقاله خود اشاره کرده است: توسعه و پیشرفت به عنوان یک جهش اقتصادی مستلزم برخوردار از یک نگرش، ظرفیت و فرایندهای موثر در همه عرصه‌هاست. نقش روابط عمومی موثر، پیوند زدن اعضاء، مشتری، محتوا و اهداف یک سازمان است. روابط عمومی موثر ظرفیت تبدیل کردن پراکندگی ها به انسجام، ناتوانی‌های به توانمند سازی و میان بر زدن های خیره کننده است.

more

 مقاله روابط عمومی سبز ارائه شد

گفتنی است ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک 31 اردیبهشت ماه سال جاری و سه روز پس از روز ارتباطات و روابط عمومی در تقویم رسمی کشور در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. در این روز در کنار ارائه جدیدترین مقالات علمی در حوزه روابط عمومی الکترونیک از مقام علمی دکتر داود زارعیان، تجلیل خواهد شد.

دانشجویان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی قادرند برای حضور و ثبت نام در همایش ضمن کسب اطلاعات لازم از طریق سایت www.eprcenter.ir با شماره ۸۸۹۲۲۷۸۲ تماس حاصل نمایند.

کد خبر 134399
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز