همشهری‌آنلاین: سمینار فلسفه رسانه روز سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ با حضور دانشجویان ارتباطات دانشگاه تهران در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

دکتر سعید رضا عاملی

در ابتدای این سمینار دکتر سعید رضا عاملی، استاد ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت رسانه‌ها و فلسفه آنها گفت: یکی از مهم ترین نقش هایی که رسانه ها برعهده دارند بازتاب واقعیت زندگی انسانی است که اگر با نگاه دردمندانه و سازنده منعکس نشود واقعیت ها واژگونه و الویت های های مسائل اجتماعی جای خود را به هیجانات رسانه ای می دهد.

دکتر عاملی افزود: واقعیت یک حلقه کوچکی از زندگی است اما احساس واقعیت دایره بزرگی است که اطراف آن را گرفته است اما در عین حال احساس واقعیت خود بخشی از واقعیت های زندگی روزمره ما شده است. صنعت رسانه، صنعت سازنده و شکل دهنده حلقه احساسات نسبت به واقعیت های اجتماعی است و به نوعی جهان دوم و جهان اثرگذار زندگی محسوب می شود.

استاد ارتباطات دانشگاه تهران تاکید کرد: اگر فاصله بین واقعیت و احساس واقعیت زیاد باشد جامعه از وضع مطلوبی برخوردار نخواهد بود. جامعه متعادل، جامعه ای است که واقعیت رسانه با واقعیت های زندگی نسبت متعادل و در عین حال سازنده ای برقرار کند.

وی در ادامه با اشاره به فلسفه رسانه گفت: فلسفه رسانه فلسفه‌ای است متعالی، که به دنبال مسیردهی سازنده و متعالی به قلمرو رسانه ای و شبکه تولیدات رسانه ای است. فلسفه متعالی رسانه ای، به دنبال ساخت تولیدات رسانه ای متعالی است.

دکتر عاملی اضافه کرد: رسانه متعالی مفهومی است که بایسته زندگی است و مسئولیت ساختن امر اجتماعی را برعهده دارد، به عبارتی رسانه متعالی در برساخته هایش تولید امید، حرکت مثبت و قرار گرفتن در مسیر آموزه های منتهی به ساختن متعالی است. به عنوان مثال، اگر واقعیت اجتماعی جهل، فساد و تضادهای اجتماعی است، رسانه ای متعالی باید ظرفیت تبدیل جهل به علم، فساد به صلاح و تضاد به صلح را داشته باشد.

رئیس دانشکده مطالعات جهان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت کار و فروتنی در پیشبرد علم اظهار داشت: یکی از گره های فرهنگی علم ما غرور و عجب در حوزه علم و دانش است که باعث نابودی علم می‌شود چرا که عرصه علم، عرصه تواضع و فروتنی و عرصه کار و خاک نشینی است که اگر محقق نشود ناکارآمدی ایجاد می کند و علم را تبدیل به عنصر نیرنگ و سلطه می‌کند.

دکتر عاملی در پایان خاطر نشان کرد: عالمی موفق است که همیشه کار و فروتنی پیشه کند و از غرور و عجب دوری گزیند و رسانه ای موفق است که محصول نگاه خردمندانه معطوف به همدلی و ساختن باشد.

در ادامه نویسندگان، مقالات خود را در قالب پانل‌های مختلف ارائه دادند که خلاصه‌ای از آنها در زیر آمده است:

کد خبر 137684
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز