همشهری‌آنلاین: پس از 10 سال کار فشرده ،ترجمه‌ و تفسیر‌تازه‌ای از قرآن کریم به همت کریم زمانی ،مولوی‌پژوه،نامدار ایرانی به بازار کتاب عرضه شده است.

کریم زمانی

زمانی ضمن اعلام این خبر به همشهری آنلاین گفت: در این کتاب که با عنوان «قرآن روشنگر» از سوی نشر نامک عرضه شده است، علاوه بر ترجمه قرآن کریم، خلاصه و چکیده‌ای از تفاسیر مهم و معتبر اسلامی و شیعی نظیر تفسیر طوسی و صافی  و کشاف زمخشری ارائه شده است.

 به گفته آقای زمانی برای این ترجمه، 20 تفسیر مهم و ارزشمند از نظر گذرانده  شده و جمع‌بست دیدگاه‌های ارائه شده در این تفاسیر با دقت و ظرافت و در مختصرترین شکل که معنا و مراد تفسیرگر هم به خوبی به مخاطب انتقال یابد ، آورده شده است.

زمانی گفت: از جمله این تفاسیر که من مدام به آن‌ها مراجعه می کردم، می‌توان به «مجمع‌البیان»، «ابوالفتوح رازی»، «روح‌المعانی آلوسی»، «کشّاف زمخشری» و «المیزان» اشاره کرد.

ترجمه روشنگر

به گزارش همشهری آنلاین روش تفسیر آیات قرآنی در کار‌ آقای زمانی همانند روش او در تفسیر مثنوی است.

در مثنوی شارح ، هر بیت را آورده و سپس غوامض و پیچیدگی‌های آن بیت را به شکل ساده و روشن و با بهره‌گیری از شرح دیگر شارحان و به همراه دیدگاه خود آورده است. در ترجمه و تفسیر قرآن  مترجم پس از ترجمه هر آیه، تمام تفاسیر مربوط به آیه را نتیجه‌گیری کرده و به صورت خلاصه به صورت نقل قول و مقایسه با معنای آیه بیان می‌کند. همچنین در ترجمه نیز استنباط مترجم از مراد آیه نیز ذکر شده است.

نثر به کار رفته در این ترجمه روان و شیواست و توضیحات ذکر شده در رساندن معنای مورد نظر بسیار کمک‌رسان است. سمت چپ ذکر و آیات قرآن نیز با خط عثمان‌طه چاپ خواهد شد.
آقای زمانی گفت که روی این کتاب دقت و ظرافت فراوانی را صرف کرده تا اثری بی‌غلط انتشار یابد.

کتاب در قطع رحلی بزرگ و به قیمت 50 هزار تومان هدیه شده است و در 1300 صفحه با کاغذ نازک مخصوص منتشر شده است.

زمانی از کار بر روی شرح دیوان شمس خبر داد و گفت که نزدیک به 10 هزار بیت  از این دیوان شرح شده است اما تا زمانی که کل دیوان شرح نشود به انتشار آن اقدام نخواهد کرد.

شرح دیوان شمس بر خلاف شرح مثنوی و یا شرح و  تفسیر قرآن که منابع و شروح مختلفی در تاریخ چندین قرنی این دو کتاب ارجمند نوشته شد، کمتر شرحی دارد و به نظر می رسد این کار آقای زمانی را برای جلو بردن چنین طرح عظیمی  با دشواری‌های افزونتری روبرو کند.

شرح آقای زمانی بر مثنوی که در 6 جلد و یک پیوست از سوی انتشارات اطلاعات به بازار کتاب عرضه شده است،‌تا کنون جلد نخست آن 30 بار تجدید چاپ شده است.

زمانی شرح بر فیه‌مافیه را هم در دست کار دارد که به نظر می‌رسد در آینده نزدیک به بازار کتاب عرضه شود.

کد خبر 125059
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز