همشهری آنلاین: به مناسبت هفته پژوهش، آئین نکوداشت سیدیحیی یثربی نویسنده «تفسیر روز» به خاطر سال‌ها مجاهدت‌ علمی، به همت گروه فلسفه دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، به‌مناسبت هفته پژوهش امروز، 6 دی‌ماه، در دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، از «سیدیحیی یثربی»، نویسنده «تفسیر روز»، به خاطر سال‌ها تلاش علمی در حوزه دین، فلسفه، عرفان و حکمت تجلیل به عمل آمد. در این همایش حجت‌الاسلام‌ و المسلمین «علی‌اکبر رشاد تهرانی»، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، «حمیدرضا آیت‌اللهی»، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، «عباسعلی وفایی»، «حسین کلباسی»، «محمدرضا اسدی» و «غلامرضا ذکیانی»، اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و «یوسف نوظهور»، عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تبریز، به سخنرانی پرداختند.

حسین کلباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه و مجری این بزرگداشت، در ابتدای برنامه با اشاره به اهمیت علم و عالمان بیان کرد: آینده در صورتی برای قومی مطلوب است که گذشتگان خود را تکریم کنند. استاد یثربی هم اهل حکمت و هم اهل ذوق و ادب هستند و به جهت طبع شعر ایشان، برنامه را با شعری از ایشان آغاز می‌کنم؛ گفت مجنون را یکی کارت چه شد/ قوم خویش دار و دیارت چه شد// گفت آن‌ها را گرفت از من جنون/ در پناه عشق لیلایم کنون//فارغ از هر سود و سودا گشته‌ام/ بی‌خبر از لیلا گشته‌ام»

عباسعلی وفایی، رئیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه، در ادامه همایش با اشاره به مقام علمی استاد یثربی بیان کرد: اساساً در فرهنگ ما تشکر از عالمان امری نیکو است. از همان روزهای نخستینی که در دانشگاه علامه حضور پیدا کردم از این بزرگوار همیشه با نیکی یاد می‌کردم. رفتار ایشان همیشه با تخلق و انسانیت همراه بوده است. استاد یثربی دارای ذوق ادبی و روانی سخن هستند؛ به عبارت موجز وی فیلسوفی است که با بیانی روان و ادیبانه افکار فلسفی خود را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: کتاب «شریعت در عرفان» ایشان در نوع خودش بی‌نظیر است و بیشترین شواهد خود را از مولانا و عطار آورده که نشان از تسلط به ادبیات فارسی است. این ویژگی در فضای فلسفی کم‌نظیر است. همه اینها ناشی از اخلاق نیک ایشان است؛ به سبب این خلق نیک، خداوند در دل ایشان نوری را قرار می‌دهد تا بتوانند آثار ذی‌قیمتی را خلق کند.

در ادامه همایش محمدرضا اسدی، مدیر گروه فلسفه دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، با بیان این‌که مهم‌ترین ویژگی شخصیتی استاد یثربی صداقت وی است، اظهار کرد: صداقت در گفتار و عمل ایشان کاملا موج می‌زند. ایشان این گوهر کمیاب و نایاب را در خود نهادینه کرده است و در کنار این صداقت، صراحت در کلام را هم دارد، اگرچه صراحت وی با ادب همراه است. برای بنده استاد یثربی یک نماد عملی برای بنده بوده است.

وی در خصوص سیره علمی استاد یثربی اظهار کرد: مسیر علمی ایشان نشان می‌دهد که از سیره کلاسیک صرف به سمت دغدغه‌مندی در پژوهش‌هایش توجه می‌کند و مسائل و مشکلات روز را بیان می‌کند.

در ادامه سیدصدرالدین طاهری به نمایندگی از گروه فلسفه و به خاطر هم‌حجره‌ای ‌بودن در حوزه‌های علمیه قم با ایشان دعوت به عمل آمد و طاهری در این خصوص گفت: صحبت‌کردن از همکار محترم هم سهل است، هم ممتنع. فضائل خاص ایشان به ما کمک می‌کند به راحتی در مورد ایشان صحبت کنیم اما به خاطر ابعاد گسترده علمی ایشان صحبت در مورد استاد مشکل است.

وی افزود: ایشان از همان دوران کودکی تاکنون از هدف خود که همان کسب علم بوده کوتاه نیامده است؛ زیرا ایشان در کارهایش خلوص نیت داشته است. همچنین از بعد علمی ایشان یک تعهد فلسفی در خود دیده‌اند که نمود آن سه جلد کتاب از سه مکتب مهم مشاء، اشراق و متعالیه است.

یوسف نوظهور، عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تبریز، به نمایندگی از گروه فلسفه این دانشگاه با اشاره به سیر تحول فکری استاد یثربی بیان کرد: اندیشیدن ذاتا یک فعالیت پویا و سیال است؛ ایشان در سه عرصه عرفان، اندیشه فلسفی و حوزه دینی آثاری دارد که می‌توان سیر علمی ایشان را در سه نقطه عطف بیان کرد. ابتدا گذر از عرفان به فلسفه عرفان و حکمت متعالیه، سپس گذر از حکمت متعالیه به فلسفه مشاء و مرحله سوم گذر از فلسفه مشاء به فلسفه انتقادی و تجربی است.

وی با بیان این‌که نقطه برجسته تفکر استاد یثربی نقد عقل سرخ، حکمت متعالیه و اشعری‌گری است، اظهار کرد: با یک نگاه تاریخی به تجربه دینی به تجربه‌پذیر بودن متون دینی معتقد است. وی معتقد است که پیام وحی را می‌توان به هر زبان دیگری ترجمه و منتقل ساخت. همچنین میان دین و عرفان تفکیک قائل است؛ زیرا زبان دین را زبان روشن می‌داند، ولی زبان عرفان را زبانی ناروشن و سمبولیک می‌داند.

غلامرضا ذکیانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به حجاب معاصریت بیان کرد: استاد یثربی فکر و اندیشه جوان را معرفی کرده تا جوانان بتوانند از تفکر استفاده ببرنند و به استاد یثربی قول می‌دهم به خاطر اجازه برگزاری این مراسم حتما آثار ایشان را با همکاری اساتید دانشگاه به نقد بکشیم تا از افکار جدید ایشان بهره بیشتر ببریم.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علی‌اکبر رشاد تهرانی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با اشاره به شهامت استاد یثربی در آثار علمی تصریح کرد: چهرهای بزرگی ظهور می‌کنند که قرن‌ها مورد توجه بوده است که نمونه‌های زیادی در تاریخ علم اسلامی داریم. در کنار بزرگداشت این چهره‌ها ضرورت پرداختن به فلسفه بسیار مهم است؛ زیرا فلسفه گره‌گشای همه مسائل اجتماعی و انسانی ما خواهد بود و نباید در حوزه فلسفه و معرفت وامدار دیگران باشیم.

وی با بیان این‌که استاد یثربی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از بنیان‌گذاران فلسفه مضاف است، اظهار کرد: اکنون افزون بر 40 گروه فلسفه مضاف در پژوهشگاه در حال انجام کار است. ایشان با ذهنی نقاد و فعال، می‌تواند در تأسیس فلسفه مضاف جدید به ما کمک کند.

در ادامه این بزرگداشت حمیدرضا آیت‌اللهی، رئیس پژهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به جایگاه علمی استاد یثربی اظهار کرد: ایشان با توجه به ناراحتی چشمی خود تنها با عشق و کوشش فراوان است که توانسته کارها و آثار قلمی فراوان ایجاد کنند. کسی نمی‌تواند جای استاد یثربی را به هیچ عنوان پر کند. ایشان از دسته کسانی هستند که حتی درک محضر ایشان در حد نشستن در کلاس‌هایشان افتخار دارد.

وی در خصوص پژوهش در ایران اظهار کرد: پژوهشگاه‌های ما از تحقیق خالی هستند و مدیریت در این حوزه کاملا مرده است. ما باید محمد(ص) را به خوبی بشناسیم و یک قدم جای پای علی(ع) بگذاریم و از ظاهر کاری دوری کنیم. امیدوارم همان‌طور که دوستان قول داده‌اند، بنده را نقد کنند و تا زنده‌اند بتوانم از اشتباه خودم دوری کنم. «در یک کلام من به زندگی خوش‌بینم».

یادآور می‌شود، در انتهای این مراسم با اهدای جوایزی از سال‌ها مجاهدت و تلاش علمی استاد یثربی تقدیر و تشکر به عمل آمد. 

کد خبر 124251
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز