دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق به ابداع تست 30 ثانیه‌ای برای تشخیص بیماری آلزایمر شده‌اند که می‌تواند به متخصصان در تشخیص نشانه‌های این بیماری، دهها سال قبل از آغاز نشانه‌های بیماری در فرد کمک کند

آلزایمر

این شیوه جدید پیش بینی و کنترل آلزایمر که ویژه افراد 40 ساله طراحی شده است، می‌تواند فرصتی دو ساله را برای جلوگیری و متوقف ساختن این بیماری در اختیار افراد قرار دهد.

این تست که به زودی به اندازه تست‌های فشار خون در دسترس خواهد بود با کنترل بخش‌های آسیب دیده کوچکی از مغز خطر احتمال ابتلا به آلزایمر را در سال‌های آینده پیش بینی می‌کند. به گفته دانشمندان در گذشته امکان پیشگیری یا کنترل بیماری در مرحله‌ای امکان‌پذیر بود که افراد در شرف ابتلا به بیماری قرار داشتند. اما به تازگی تشخیص آلزایمر بر اساس اسکن‌های مغزی و یا تست‌های حافظه انجام می‌گیرند که اطلاعات کامل آن معمولا پس از مرگ بیمار منتشر خواهد شد.

با این همه محققان دانشگاه برونل لندن در جستجوی مناطق آسیب دیده مغزی به کوچکی یک دانه برنج، اسکن‌های مغزی داوطلبان مرد و زن را در رده سنی 44 تا 48 ساله مورد بررسی قرار دادند.

در حدود 15 درصد از 428 فرد مورد مطالعه به ناهنجاری‌هایی دچار بودند که در بخش حافظه مغز به وجود آمده بود. این آسیب‌ها به آسیب‌هایی که در معاینات پس از مرگ مبتلایان به آلزایمر شناسایی شده بودند، شباهت زیادی داشتند. همچنین مناطق مغزی که آسیب‌ها در آن شناسایی شدند در هر دو معاینه یکسان بودند.

آزمایش بر روی زمان واکنش یا سرعت واکنش داوطلبان نشان داد افرادی که به آسیب‌های کوچک مغزی دچار بودند، عملکردی بی ثبات‌تر و نامنظم‌تر دارند، آنها ترکیبی از زمان واکنش سریع و کند را از خود به نمایش گذاشتند، در حالی که افراد سالم از خود واکنش‌های سریع یا کند نشان می‌دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، به گفته دانشمندان این شاخص‌ها می‌تواند به پزشکان در تشخیص بیماری آلزایمر قبل از اینکه برای پیشگیری بسیار دیر شده باشد، کمک فراوانی کند تا بیمار بتواند از طریق شیوه‌های پیشگیرانه‌ای مانند تغییر رژیم غذایی و ورزش از بروز این بیماری جلوگیری کند. محققان امیدوارند این تست سریع طی دو تا پنج سال آینده در دسترس همگان قرار گیرد.

در حال حاضر در بریتانیا بیش از 800 هزار نفر به آلزایمر و دیگر انواع اختلالات مغزی مبتلا هستند و انتظار می‌رود این رقم در نسل بعدی به دو برابر افزایش پیدا کند.

کد خبر 120763
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز