گروه سیاسی: سومین اجلاس فوق‌العاده و اضطراری اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی دیروز با پیشنهادهای ایران برای دفاع از حقوق مردم غزه آغاز به کار کرد

رؤسای مجالس کشورهای اسلامی روز گذشته در هتل «ایبلا الشام» شهر دمشق گردهم آمدند تا راهکارهای کمک به مردم غزه را بررسی کنند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که پیش از برگزاری اجلاس از پیشنهادهای مدون و 12 گانه جمهوری اسلامی ایران برای کمک به مردم غزه خبر داد، در نوبت سخنرانی‌اش به تشریح این پیشنهادها پرداخت.

رئیس مجلس شورای اسلامی از رؤسای مجالس و هیات‌های پارلمانی حاضر در این اجلاس خواست تا با همت مجالس اسلامی، کاروانی جدید برای کمک رسانی به غزه آماده شود. وی این پیشنهاد را در دیدار با محمود الابرش، رئیس مجلس سوریه هم به نحو دیگری مطرح کرد و گفت: کشتی‌های کمک‌رسان از سوی سازمان بین‌المجالس اسلامی عازم غزه شوند.

«بررسی کمیته سوم حقوق بشر سازمان ملل متحد درخصوص کیفرخواست گزارش ریچارد گلدستون با استفاده از ظرفیت حقوقدانان برجسته جهان اسلام»، «استفاده از ظرفیت جهان اسلام برای تحقق قطعنامه‌های شورای امنیت و اینکه چرا مجازات‌هایی علیه رژیم صهیونیستی درنظر گرفته نشده»، «پیگیری خلع سلاح اتمی و پذیرش مقررات ان‌پی‌تی با استفاده از این توافقنامه و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، «برگزاری اجلاسی جهت همیاری و مقاومت با حضور همه نهادهای ضد‌جنگ و ضد‌جنایات بشری ضددولتی» از جمله دیگر پیشنهادهای علی لاریجانی در سخنرانی‌اش برای خارج کردن غزه از جور اشغالگری رژیم صهیونیستی بود.

وی همچنین از «تصویب قطع روابط سیاسی، تجاری وفرهنگی با رژیم صهیونیستی در مجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی» به‌عنوان راهکاری برای شکستن حصر غزه خبر داد. رئیس قوه مقننه کشورمان در ادامه سخنرانی‌اش از رؤسای مجالس کشورهای اسلامی درخواست کرد که دولت‌های خود را ملزم کنند تا لغو عضویت رژیم صهیونیستی در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را پیگیری کنند.

از سوی دیگر لاریجانی از مجالس کشورهای اسلامی خواست برای جلوگیری از تردد شناورهای رژیم صهیونیستی و پهلوگیری آنها در بنادر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، قوانینی را مصوب کنند.

«تصویب قوانینی برای ممنوعیت استفاده هواپیماهای رژیم صهیونیستی از فضاهای هوایی کشورهای اسلامی در پاسخ به محاصره غزه» به‌عنوان یکی دیگر از پیشنهادهای ایران در اجلاس اضطراری اتحادیه بین‌المجالس، برای دفاع از حقوق مردم غزه و فلسطین مطرح شد.

پاسخ به صدای مظلومانه مردم غزه

رئیس مجلس سوریه هم که میزبان 16 رئیس مجلس و 30 هیات پارلمانی از کشورهای اسلامی است، دیروز در سخنرانی‌اش با بیان اینکه این اجلاس در پاسخ به مسئولیت‌های ما در برابر صدای مظلومانه مردم غزه است، گفت: ما شاهدیم که رژیم صهیونیستی چگونه به غزه حمله و آن را به‌مدت 3سال محاصره کرد.

محمود الابرش به نقش کشورهای اسلامی در مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی اشاره کرد و افزود: کشورهای اسلامی حاضر در جلسه همه باید با یکدیگر متحد شوند و صدای واحدی را جهت آزادی فلسطین به همه دنیا و پارلمان‌های دنیا برسانند. 

عازم غزه شوید

در این اجلاس مرزوقی علی، رئیس مجلس اندونزی که ریاست اتحادیه بین المجالس اسلامی را نیز بر عهده دارد از رؤسای مجالس اسلامی خواست تا برای بازدید از غزه عازم شوند و گفت: رژیم صهیونیستی همه موافقت‌نامه‌های بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و وقت آن رسیده که محاصره غزه برچیده شود. فتحی سرور، رئیس مجلس مصر نیز در سخنانی تاکید کرد: به محض تجاوز رژیم صهیونیستی به کاروان‌های آزادی، حسنی مبارک دستور داد گذرگاه رفح تا اطلاع ثانوی باز شود؛ چرا که این گذرگاه تنها روزنه برای رسیدن کالا به غزه است.

رئیس مجلس مصر تاکید کرد: باید کسانی را که از اشغالگران صهیونیست حمایت می‌کنند رسوا کنیم و باید جنایتکاران جنگی رژیم صهیونیستی مورد پیگیری قرار بگیرند و نباید اجازه داد هرجنایتی بدون مجازات باشد.

کد خبر 110719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز