همشهری آنلاین: پس از ۹۰ دقیقه جلسه عمومی شورای امنیت، ادامه جلسه پشت درهای بسته انجام شد تا دیپلمات‌ها بر روی بیانیه پایانی رایزنی و مذاکره کنند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، شورای امنیت سازمان ملل متحد حمله اسرائیل به کاروان کمک‌های بین‎المللی به غزه و کشتار فعالان حقوق بشر همراه کاروان را محکوم کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل سه‌شنبه با انتشار بیانیه‎ای حمله اسرائیل به کاروان کمک‌های بشردوستانه را محکوم کرد و خواهان تحقیق کامل و فوری در این باره شد.

شورای امنیت همچنین آزادی کشتی‌ها، محموله‌آنها و همه مسافران که هم‌اکنون در اسارت اسرائیل به سر‌می‌برند را خواستار شد.

«احمد داود اغلو»، وزیر خارجه ترکیه در نشست شورای امنیت، از عملکرد اسرائیل به شدت انتقاد کرد. وی در نشست شورای امنیت این اقدام اسرائیل را «معادل راهزنی و دزدی دریایی» خواند و گفت: «این اقدام نمونه آدم کشی است.»

آمریکا که از متحدان اصلی رژیم‌صهیونیستی در شورای امنیت به شمار می‌رود، با احتیاط موضع‌گیری کرده و «الخاندرو وولف»، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل گفت که آمریکا از کشته شدن افراد عمیقا متاسف است. وی خواستار تحقیق معتبر و شفاف تل‌آویو در این زمینه شد.

وولف در همین حال طی موضع‌گیری بی‌اساسی از برگزارکنندگان طرح پایان دادن به محاصره غزه انتقاد کرد و گفت که هرگونه تحویل مستقیم کمک‌ها از راه دریا در شرایط فعلی، نه به جا، نه مطمئن و نه موثر است.

جلسه اضطراری شورای امنیت به درخواست ترکیه و لبنان که هر دو از اعضای غیردائم شورای امنیت هستند برگزار شد. «ریاض منصور»، عضو ناظر فلسطینی در سازمان ملل پیش از برگزاری جلسه به خبرنگاران گفت که امیدوار است شورای امنیت واکنش قاطعی نشان دهد.

همچنین حمله خونین نیروی دریایی اسرائیل با کاروان بین‌المللی کمک‌رسانی به غزه، موجی گسترده از واکنش‌های جهانی را در پی آورده است. سفیران اسرائیل در کشورهای متعدد جهان احضار شده‌اند و تظاهرات مختلفی در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی روی داد.

«بان کی‌مون»، دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار تحقیقات کامل در مورد یورش اسرائیل به کشتی حامل کمک‌ها برای غزه شده است.

«ستاد مبارزه با ترور» وابسته به اسرائیل دوشنبه از همه اسرائیلی‌ها خواست که سفر خود به ترکیه را لغو کنند و نیز از همه گردشگران اسرائیلی خواست که سریعاً ترکیه را ترک کنند.

هم اکنون ده‌ها هزار گردشگر اسرائیلی در آنتالیا، آنالیا، مرمره، استانبول و دیگر نقاط ترکیه هستند.

مناسبات ترکیه و اسرائیل از زمان حمله این رژیم به غزه در ژانویه ۲۰۰۹ در پی انتقادهای علنی «رجب طیب اردوغان»، نخست‌وزیر ترکیه از اسرائیل رو به وخامت نهاد و هر از چند گاهی، امری دیگرموجب تنش دراین مناسبات شده است.

اتحادیه عرب اعلام کرد که نشست اضطراری آن سه‌شنبه برگزار می‌شود. سوریه نخستین کشوری بود که با تقبیح شدید اسرائیل، خواهان برگزاری نشست اضطراری اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی شده بود.

«سعد الحریری»، نخست‌وزیر لبنان نیز رفتار اسرائیل با کاروان بین‌المللی کمک به غزه را تقبیح کرد. اردن، که با اسرائیل مناسبات کامل در سطح سفیر دارد، واکنشی شدید نشان داد و اسرائیل را قاطعانه محکوم کرد.

شماری از کشورهای اروپایی هم در ساعات اولیه دوشنبه سفیران و نمایندگان سیاسی اسرائیل را به وزارت خارجه خود فرا خوانده‌اند.

اسپانیا، رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی از عواقب بین‌المللی این امر، همگان را به شکیبایی و مدارا و جلوگیری از دامن زدن به ماجرا فراخواند.

یونان و سوئد، که شماری از فعالان مدنی کشورهای آنها به روی عرشه کشتی ترکیه بودند، نمایندگان سیاسی ارشد اسرائیلی را احضار کرده و خواهان توضیح شده و رسیدگی شایسته پزشکی اسرائیلی به زخمی‌شدگان را درخواست کردند.

فرانسه اعلام کرد که هیچ دلیلی چنین تلفاتی را تصدیق نمی‌کند و «برنارد کوشنر»، وزیر خارجه فرانسه گفت که از این رخداد «تکان خورده است». «فرانکو فراتینی»، وزیرخارجه ایتالیا نیز این رخداد را محکوم کرد.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با تعدادی از رهبران و مقام‌های کشورهای‌ عربی به منظور بررسی ابعاد کشتاری که نیروهای‌ رژیم‌صهیونیستی‌ بامداد دوشنبه علیه حامیان خارجی‌ آرمان فلسطین در عرشه ناوگان آزادی‌ به راه انداختند، تماس‌های گسترده‌ای به عمل آورد.

«خالد مشعل» با «معمر قذافی» رهبر لیبی، «علی عبدالله صالح»، رئیس‌جمهوری یمن، «فاروق شرع»، معاون رئیس‌جمهوری سوریه و «‌ولید معلم»، وزیرخارجه این کشور، «عمرو موسی»، دبیر کل اتحادیه عرب، «اکمل الدین احسان اوغلی»، دبیر سازمان کنفرانس اسلامی و تعدادی دیگر از مقام‌های عرب گفت‌وگو کرد.

وی‌ در جریان این تماس‌ها لزوم محکوم نمودن این جنایت وحشیانه دشمن صهیونیستی‌ و محاکمه و مجازات سران تل آویو به عنوان جنایتکاران جنگی‌ و غنیمت شمردن این لحظات تاریخی‌ برای‌ لغو نهایی و کامل محاصره نوار غزه را مورد تاکید قرار داد.

این رهبر فلسطینی در جریان این تماس‌ها همبستگی‌ کامل عملی‌ با ترکیه و حامیان خارجی‌‌ آرمان فلسطین حاضر در عرشه ناوگان آزادی‌ را خواستار شد.

همچنین در جریان جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد، اکثر اعضای این شورا تحقیق درباره حمله رژیم‌صهیونیستی به کشتی کمک‌رسانی به غزه را خواستار شدند.

کد خبر 108781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز