یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

آرش نهاوندی: برخی از بیماران پس از مراجعه به پزشک و دریافت توصیه‌ها و نسخه دارویی مربوط به بیماری خویش، سرخود اقدام به تغییراتی در برنامه دارویی خود می‌کنند.

بعضا نیز پیش می‌آید که این دسته از بیماران خود به کم‌کردن دوز دارویی یا افزودن به آن یا تغییر ساعات استفاده از دارو مبادرت می‌ورزند. این امر به‌ویژه از سوی بیماران قلبی یا آن دسته از بیماران فشار خونی می‌تواند تا حد زیادی خطرآفرین یا حتی مرگبار باشد زیرا پزشک هنگامی که توصیه به مصرف دارو می‌کند این توصیه را بر پایه تشخیص خود و با توجه به سن، قد، وزن و وضع بیمار ارائه می‌دهد و همچنین نسخه را نیز بر مبنای همین موارد تنظیم می‌کند. در نتیجه تخطی از نسخه پزشک می‌تواند باعث بی‌اثر شدن دارو یا مصرف بی‌رویه آن شود که منجر به ایجاد خطرات حاد جسمانی می‌شود.

به‌عنوان مثال اگر بیماری از سوی دکتر به استفاده از داروهای قلب به‌دلیل بروز عوارض قلبی ملزم شده است، این بیمار نباید تحت هیچ شرایطی خود زمان و دوز دارویی را تعیین کند یا حتی با مشاوره با اطرافیان که اغلب نیز کارشناس نیستند و آگاهی چندانی از مسائل پزشکی ندارند به‌صورت خودسر و در زمان‌هایی که لازم می‌بیند دارو مصرف کند، زیرا پزشکان با توجه به نیاز بیماران به‌ویژه بیمارانی که در شرایط بحرانی قرار دارند دارو تجویز می‌کنند.

برای روشن شدن این مسئله و آگاهی از مصرف درست داروها ذکر چند نکته ضروری به‌نظر می‌رسد، دارو را طبق دستور پزشک با زمان‌بندی معین و برای یک دوره کامل درمانی مصرف کنید. اگر از داروهای بی‌نیاز به نسخه پزشک استفاده می‌کنید، طبق دستور بروشور دارو عمل کنید، مگر اینکه پزشک شما توصیه دیگری کند. اگر فکر می‌کنید داروی تجویزی پزشک مؤثر واقع نشده با پزشک‌تان تماس بگیرید و از جانب خود اقدام به قطع مصرف دارو نکنید چراکه ظهور اثرات مفید بعضی داروها به چند هفته زمان نیاز دارد.

زودتر از دوره درمان داروی خود را قطع نکنید چرا که از بین رفتن علائم بیماری برای حصول اطمینان از تکمیل دوره درمان کافی نیست. به‌طور مثال در مورد مصرف آنتی بیوتیک‌ها علائم عفونت طی چند روز از بین می‌روند اما به‌طور مثال باید تا ۲ هفته مصرف شده تا عفونت کاملاً ریشه کن شود. نگهداری داروهای گوناگون در یک قوطی صحیح نیست. همچنین داروهای مورد استفاده را پس از مصرف در قوطی دربسته نگهداری کنید و هرگز برچسب دارو را از آن جدا نکنید.

بر خی از مواقع پیش می‌آید که افراد در شب چراغ را روشن نمی‌کنند و در تاریکی از داروی خود استفاده می‌کنند، برای جلوگیری از اشتباه، دارو را در تاریکی مصرف نکنید، برچسب آن‌را قبل از مصرف بخوانید؛ به‌ویژه به تاریخ انقضا و هر نوع توصیه مصرفی توجه کنید.

هر دارویی ممکن است در کنار خواص درمانی عوارض ناخواسته‌ای نیز داشته باشد که بعضی از آنها ممکن است به اقدامات پزشکی خاصی نیاز داشته باشند بنابراین لازم است بدانید داروی مصرفی چه عوارضی دارد و درصورت بروز آن‌چه اقدامی کنید. برای این منظور یا از پزشک خود در مورد عوارض احتمالی دارو سؤال کنید یا هر واکنش و عارضه غیرعادی‌ای را به پزشک خود اطلاع دهید تا وی تصمیم‌گیرد؛  پزشک معالج ممکن است دوز دارو را کم کرده یا تذکر دهد که بعد از گذشت چند روز بدن شما خود را با این شرایط تطبیق خواهد داد  یا شاید داروهای دیگری را با عوارض جانبی کمتر جایگزین آن کند.

کد خبر 110047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز