پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دوست داشتنی‌ترین و شاید کاربردی‌ترین روبات‌های جهان در زندگی روزمره انسان‌ها که شاید از هوشمندی چندانی نیز برخوردار نباشند در گزارشی معرفی شدند

به گزارش مهر، تمامی روبات‌های جهان در مسیری یکسان تکامل پیدا نمی‌کنند. در واقع همه روبات‌ها به تدریج به اندازه‌ای هوشمند نخواهند شد که توانایی ساخت یکی مثل خود را به دست آورده و به دلیل بروز خطاهای انسانی، تصمیم به از بین بردن نسل بشر بگیرند.

در جهان بسیاری از روبات‌های زیبا و مفید وجود دارند که با هدف بهبود حالات روحی انسان‌ها طراحی شده‌اند. برای مثال کیپان روباتی زرد رنگ و کوچک است که با هدف برقراری تعامل با کودکان طراحی شده و روبات ویولن نواز تویوتا نیز با هوش موسیق‌یایی خود برای آرام کردن بیماران طراحی و ساخته شده است.

در ادامه گزارش نشریه ان بی سی درباره زیباترین و مفیدترین روبات‌ها به معرفی چند نمونه از این روبات‌ها در نقاط مختلف جهان خواهد پرداخت.

روبات PaPeRo روباتی دوست داشتنی است که توسط شرکت ژاپنی NEC ساخته شده است. این روبات با هدف بهبود تعامل انسانها با اینترنت ساخته شده و از توانایی شناسایی سه هزار واژه و استفاده از آنها برای سخن گفتن، اعلام کردن دریافت پیام، ارائه اطلاعات جدید، شناسایی چهره‌ها، ارسال پیام‌های ویدئویی، بازی و کنترل کردن دیگر تجهیزات الکترونیک برخوردار است.


روبات PaPeRo

این روبات از دو دوربین به عنوان چشم، چهار میکروفن به عنوان گوش، ردیابی ماورا صوت برای ردیابی اجسام برخوردار بوده و می‌تواند محیط اطرافش را شناسایی کند. شخصیت‌های مختلفی برای روبات تعریف شده و کاربر می تواند آن را متناسب با روحیات خود تغییر دهد


روبات Yume Neko

نام این روبات به مفهوم گربه رویایی است و از توانایی حرکت کردن، دراز کشیدن و واکنش نشان دادن نسبت به نوازش برخوردار است. این گربه روباتیک که به شکل‌نژاد گربه‌های جنگلی نروژی ساخته شده از حسگرهای متعددی در سرتاسر بدن برخوردار بوده و با کمک میکروفونی کوچک نسبت به صداها واکنش نشان می‌دهد.


روبات E.M.A

این روبات احساساتی ارتفاعی برابر 38 سانتیمتر داشته و با برخورداری از اتصالات قوی در پاهایش از توانایی‌های حرکتی بالایی برخوردار است. این روبات می‌تواند آواز بخواند، با کاربر خوش و بش کند و اجسام را جا به جا کند.


روبات AIBO

شرکت سونی این سگ روباتی را با توانایی یادگیری از محیط اطرافش ابداع کرده است. این سگ که بیشتر به سگ‌های فضایی شباهت دارد علاوه بر حیوان خانگی مجازی می‌تواند در مطالعات برنامه نویسی رایانه ای شرکت کرده تا برنامه‌های مختلف بر روی آن آزمایش شود


روبات Tweenbots

این روبات کوچک و معصوم به منظور انجام مطالعه‌ای درباره تعامل انسان‌ها با روبات‌ها ابداع شده بود و برای نمایش دادن چهره‌ای دوستانه بر روی صورت آن لبخندی کشیده شده و روبات پرچمی کوچک را با پیام کمک کنید حمل می‌کرد.


روبات کیپان

این روبات کوچک و دوست داشتنی که به یک آدم برفی زرد رنگ شباهت دارد به منظور کمک به کودکان اوتیسمی ابداع شده و از دو دوربین به عنوان چشم، چهار موتور و یک میکروفن به عنوان بینی استفاده می‌کند و دانشمندان آن را برای مطالعه بر روی رشد اجتماعی و تعامل میان انسان و روباها به کار می‌گیرند.


روبات TRIO

این روبات که با همکاری چند شرکت و دانشگاه مختلف ساخته شده و تا کنون در مراسم مختلف به عنوان راهنمای میهمانان و یا معرفی کنده میهمانان مورد استفاده قرار گرفته است. Trio قادر است به زبان انگلیسی صحبت کرده و با انسانها گفتگو کند.


روبات HOAP-3

محصولی از شرکت فوجیتسو که از توانایی آموختن و تعامل با محیط اطراف، نگاه کردن به حرکات انسان‌ها و شبیه‌سازی حرکات آنها به واسطه 28 مفصل حرکتی و یا به خاطر سپردن شیوه حرکت ماهیچه‌های بدن برخوردار است. از این روبات برای تحلیل میزان انطباق پذیری روبات‌ها با محیطهای انسانی استفاده می‌شود. همچنین روبات HOAP-3 از توانایی تشخیص و تحلیل کلمات برخوردار است.

کد خبر 108345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز