یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران ایتالیایی روباتی را ابداع کردند که با انرژی خورشید کار می‌کند و می‌تواند سواحل تفریحی را به روشی اقتصادی تمیز کند

روبات

درحال حاضر برای تمیز کردن سواحل از بولدوزرهای پر سر و صدا و با مصرف بالای انرژی استفاده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از دانشمندان دپارتمان مهندسی نوآوری دانشگاه سالنتینا با همکاری یک شرکت ارائه دهنده فناوری‌های خورشیدی، روبات کوچکی را توسعه داده‌اند که مجهز به یک موتور الکتریکی کوچک و پانل‌های خورشیدی فتوولتائیک بوده و می‌تواند به روشی ساده و اقتصادی سواحل تفریحی را تمیز کند.

محققان این طرح توضیح دادند: "ماشین‌های ساحل پاک کن کنونی هزینه‌های بالایی دارند و برای استفاده نیاز به نیروهای انسانی دارند از سوی دیگر این ماشین‌ها بسیار کند حرکت کرده و مجبورند برای نظافت ساحل در تمام ساعات تفریحی کرده و برای مردم ایجاد مزاحمت کنند به همین دلیل ما ایده ساخت این نظافت کننده روباتیک را ارائه کردیم. این روبات قادر است به طور خودکار بر روی سواحل شنی حرکت کند و انرژی خود را از خورشید تامین کند. همچنین هزینه‌های این روبات بسیار پایین است."

این روبات کاملا خودمختار "سولارینو" نام دارد که از چهار پره گردان تشکیل شده است و روی یک پانل صاف قرار گرفته‌اند. این سیستم امکان حرکت روبات را در محیط‌های ناپایدار فراهم می‌کند.

یک میکرو کنترل کننده مجهز به حسگر نیز قادر است موانع را تشخیص دهد و مسیر کار را به حداقل برساند.

سولارینو با هدف اولیه هوشمند و بی سر و صدا بودن ساخته شده و در راستای قانونی توسعه یافته است که براساس آن حتی سواحل تفریحی ایتالیا نیز باید جزء سیستم نظافت شهری قرار گیرند و بر طبق آن شهرداری موظف است سواحل را همانند خیابان‌های شهر نظافت کند.

 

کد خبر 112774
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز