نوشیروان کیهانی‌زاده: آوریل سال‌693 پیش از میلاد (در بیشتر کتاب‌های تاریخ عهد باستان‌؛ 17‌آوریل) و پیش از تأسیس دولت واحد در ایران، ارتش آشور بانیپال (حکمران مناطقی در شرق مدیترانه به پایتختی نینوا- موصل- در شمال عراق امروز) شهر شوش را متصرف شد و ویران ساخت.

دولت همدان (مادهای ایرانی) چند دهه بعد با کمک دولت بابل (به مرکزیت جنوب عراق امروز)، دولت ستمگر آشور را که به‌صورت یک امپراتوری درآمده بود برانداختند و از صفحه روزگار پاک کردند.

دولت همدان سپس چند گروه ایرانی (از طایفه ماد) را به سرزمین آشور منتقل کرد و در آنجا سکنی داد تا مانع احیای آن دولت ستمگر شوند و کردهای عراق، ترکیه و سوریه فرزندان همان مادها هستند که فرهنگ ایرانی خود را همچنان حفظ کرده‌اند.

شوش در دوران هخامنشیان بازسازی و پایتخت اداری و زمستانی ایران شد و کاخ آپادانا در آن بنا شد. داریوش بزرگ پس از ساختن آپادانا در شوش، بر یک لوح سنگی این جمله را نوشت که به یادگار مانده است: «به نام اهورامزدا، من این کاخ را در شوش ساختم». کار ساختن کاخ در سال‌521 پیش از میلاد پایان یافت. شهر شوش در 110‌کیلومتری شمال اهواز و 280‌کیلومتری جنوب خرم آباد قرار دارد.

اعتصاب پلیس تهران  در سال‌1301

اعتصاب افراد پلیس تهران (اداره نظمیه) به سبب عقب افتادن مواجب ماهانه، از 28‌فروردین‌1301 (17‌آوریل‌1922) آغاز شد و تا دریافت قسمتی از آن ادامه یافت. در طول اعتصاب، سربازان مستقر در باغ شاه (امروز: پادگان حر) مامور حفظ نظم شهر شده بودند ولی حق رسیدگی به شکایات عادی و روزمره را نداشتند؛ یعنی وظیفه ضابط قوه قضایی بودن پلیس به آنان واگذار نشده بود. در آن زمان دریافتی ایران از شرکت نفت انگلستان ناچیز بود، دریافت مالیات از اربابان املاک که در عین حال از مقامات و رجال کشور بودند امکان پذیر نبود و دولت از بازاریان ترس داشت که مالیات بگیرد و گمرکات کشور یا در رهن خارجی بود یا آلوده به فساد اداری و در نتیجه، خزانه کشور خالی از پول بود.

درگیری مصدق و دولت لندن بر سر بحرین

دولت دکتر مصدق 28‌فروردین سال‌1331 (17 آوریل 1952) نسبت به دیدار مشاور امور خارجی دولت انگلستان از بحرین شدیدا اعتراض کرد و این عمل را مداخله در امور ایران اعلام داشت. دولت انگلستان در پاسخ اعتراض دکتر مصدق گفت که بحرین یک منطقه تحت‌الحمایه آن دولت است و از آن پس اختلاف 2دولت در این زمینه هم گسترش یافت. بحرین، طبق قانون مصوب مجلسین، تا اواخر دهه‌1340 (دهه‌1960) استان‌14 ایران به شمار می‌آمد و در مجلس نماینده داشت که دولت وقت زیر «فشارهایی از خارج!»، بدون انجام رفراندوم در ایران و استعلام نظر ایرانیان و رعایت آن و صرفا با تصویب پارلمان (مجلسین) که انتخابات برای تعیین اعضای آنها ساختگی بود از آن جزیره گذشت و به خاطر همین عمل، هویدا، نخست‌وزیر وقت که لایحه مربوط را به پارلمان برده بود در فروردین‌1358 به اعدام محکوم و تیرباران شد. شاه از ایران گریخته بود که به خاطر از دست دادن غیرقانونی بحرین و موافقت با تجزیه وطن، محاکمه و مجازات شود.

اجتماع قدرت‌ها برضد‌عثمانی

17‌آوریل 1878 از سران دولت‌های توانمند اروپا دعوت شد که برای کوتاه کردن دست دولت عثمانی از متصرفاتش در اروپا که قدمت آن به قرن‌15 می‌رسید، در برلین اجتماع کنند. انگیزه این کار این بود که نباید اجازه داده شود دولتی از مشرق زمین بر قسمتی از اروپا استیلا داشته باشد. اجتماع برلین کار براندازی عثمانی را که از قبل به‌صورت پراکنده شروع شده بود تشدید کرد که ظرف 40‌سال به اضمحلال این امپراتوری انجامید. مسائل امروز جهان عرب، زاییده فروپاشی همین امپراتوری است.

شکست تعرض نظامی به کوبا موسوم به نبرد خلیج خوک‌ها

جان اف‌کندی، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا 17‌آوریل سال‌1961 و کمتر از 3ماه پس از آغاز زمامداری‌اش با شکست یک تعرض نظامی به کوبا روبه‌رو شد. نقشه این تعرض در دوران حکومت آیزنهاور که 20‌ژانویه پایان یافته بود طرح شد و در نیمه آوریل با حمایت سیا  به اجرا در آمده بود. طبق این طرح، صدها تن از فراریان کوبایی که توسط دولت آمریکا مسلح شده بودند و شماری دیگر، در منطقه خلیج خوک‌ها به خاک کوبا حمله نظامی بردند که این تعرض شکست خورد و 743‌تن از حمله‌کنندگان اسیر شدند که بعدا کاسترو هرکدام از آنان را با یک تراکتور معاوضه و آزاد کرد.

کد خبر 105218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز