نوشیروان کیهانی‌زاده: در14آوریل سال 1909 تأسیس شرکت نفت انگلستان و ایران در لندن به ثبت رسید.

نخستین چاه،  26 ماه مه 1908 در عمق کمتر از 400 متر در مسجد سلیمان به نفت رسیده بود و متعاقب آن دو چاه دیگر.

«ویلیام ناکس دارسی» از اشراف‌زادگان انگلیسی که از 17سالگی با خانواده‌‌اش برای مدتی دراسترالیا زندگی می‌کرد و به استخراج طلا از کوه «مورگن» سرگرم بود پس از بازگشت و ادامه زندگی در لندن متوجه وجود نفت در ایران شد. پیش از او  ژولیوس رویترز (مؤسس خبرگزاری رویترز)   با مطالعه یادداشت‌های یک زمین‌شناس فرانسوی که قبلا از ایران دیدن کرده بود به فکر گرفتن امتیاز اکتشاف و استخراج آن از دولت تهران افتاده بود ولی موفق نشده بود.

«دارسی» از طریق همکارانش برمفاد یادداشت‌های زمین شناس فرانسوی و نیز تلاش‌های رویترز وقوف یافت و با برقرارکردن ارتباط با رئیس الوزرای وقت ایران از طریق یک دوست مشترک و واسطه قراردادن این دوست، به رغم اعتراض سفارت روسیه به هدف رسید. قرارداد دارسی  برای مدت 60 سال امضا شد و 5استان ایرانی مجاور مرز روسیه از شمول آن مستثنی شد. دارسی برای دریافت امتیاز نفت ایران مبلغ ناچیزی با وعده تعدادی سهم به ایران داده بود.

پس از ثبت شرکت در سال 1909، سهام آن به معرض فروش گذارده شد و 2لرد انگلیسی متعاقب هم مدیرعامل آن شدند.در سال 1914 در آستانه جنگ جهانی اول نیروی دریایی انگلستان 51 درصد سهام این شرکت را دراختیار گرفت که بعدا تا 97درصد آن متعلق به دولت انگلستان شد. این قرارداد که در 1313 هجری برای 60سال دیگر تمدید شده بود در اسفند 1329 لغو و نفت ایران ملی شد.

قتل آبراهام لینکلن در تماشاخانه فورد

14 آوریل 1865 (حدود  ساعت 10 شب)، 5روز پس از پایان جنگ داخلی 4ساله آمریکا، آبراهام لینکلن (لینکن) رئیس‌جمهوری وقت این کشور درجایگاه شماره 7تماشاخانه فورد در مرکز شهر واشنگتن هدف گلوله «جان ویلکس بوث» یک بازیگر 26 ساله تئاتر و از هواداران کنفدراسیون آمریکا (طرفداران کاهش قدرت دولت مرکزی - جنوبی‌ها) قرارگرفت و چند ساعت بعد (ساعت 7 و 22 دقیقه بامداد 15 آوریل) درگذشت. ضارب موفق شد از پنجره فرارکند و با اسبی که از قبل زیر پنجره آماده بود از محل دور شود. ضارب پس از تیراندازی به لینکلن که در کنار زنش نشسته بود و صحنه را تماشا می‌کرد فریاد زد: جنوب انتقام گرفت.

«بوث» از فاصله یک متر و نیمی، تنها یک گلوله به پشت جمجمه لینکلن شلیک کرده بود.همزمان با تیراندازی به لینکلن، در جای دیگر به «ویلیام سیوارد» وزیر امور خارجه او با چاقو حمله شده بود و او بر اثر ضربات چاقو مجروح شده بود. «سیوارد» بود که آلاسکا را برای آمریکا از دولت روسیه خریداری کرد.پس از درگذشت لینکلن که دومین دور ریاست‌جمهوری خودرا آغاز کرده بود، معاون وی «اندرو جانسون» برجایش نشست.بوث که به «پورت رویال» ویرجینیا (درغرب شهر واشنگتن و در دامنه کوه) فرار کرده بود 13روز بعد در درگیری با سواره نظام فدراسیون (اتحادیه) که در جست‌وجوی او بود کشته و همدستش دستگیر شد.

شبی که تایتانیک غرق شد

14 آوریل در ساعت 11‌و 30دقیقه شب،  کشتی مسافربر تایتانیک که با 2200 مسافر و خدمه از «ساوت همتون» انگلستان عازم نیویورک بود در آب‌های اقیانوس  اطلس و به موازات کانادا با یک قطعه یخ سرگردان برخورد کرد و چند ساعت بعد به زیر آب فرو رفت و بیش از 1500 تن جان باختند. هنگام به آب انداخته شدن این کشتی در 31 ماه مه 1911 ادعا شده بود که تایتانیک غرق شدنی نیست !

ایجاد گروه سیاسی «تی پارتی» و نگرانی از احتمال برخوردهای داخلی در آمریکا

گروه سیاسی آمریکا معروف به «تی پارتی» با شعار دولت کوچک‌تر و مالیات کمتر،
14 آوریل سال 2009 (25 فروردین) کار خود را آغاز کرد. این گروه در طول یک سالی که از تأسیس آن می‌گذرد به‌تدریج به‌صورت یک جنبش درآمده است. این گروه برنامه تازه تبلیغ شعارهای خود را که در عین حال اعتراض به برخی کارهای دولت فدرال (واشنگتن) است از شهر «سرچ لایت» نوادا آغاز کرده، شهر به شهر ادامه داد و 15 آوریل در شهر واشنگتن به پایان خواهد رساند.

انتخاب روز 15آوریل برای اجتماع واشنگتن به این لحاظ است که این روز آخرین روزی است که هر آمریکایی باید فرم‌های مالیاتی و چک مالیات بردرآمد سال قبل خود را به پست بدهد. این گروه که از زمان روی کارآمدن باراک اوباما (سیاهپوست کنیایی تبار) فعال شده است نام خود را از رویداد تاریخی «تی پارتی» شهر بوستون گرفته‌اند که مهاجرنشینان 16دسامبر 1773 چای وارداتی بازرگانان انگلیسی را به دریا ریختند و با این کار،  انقلاب استقلال آغاز شد. «تی پارتی» نوین با سیاست بازی و لابی‌گری و بازی‌هایی از این دست در واشنگتن مخالف است.

اجتماعات سراسری تی‌پارتی و شعارهای وطن‌دوستانه این جنبش سبب افزایش گروه‌های مسلح معروف به میلیشیا شده است که گردانندگان یک گروه آن‌که قصد مبارزه ضد‌دولتی داشتند چند روز پیش در ایالت میشیگان دستگیر شدند. برخی از اصحاب نظر هشدار داده‌اند که اگر به موقع اقدام نشود ممکن است ایالات متحده که جنگ داخلی چهارساله   را تجربه کرده با برخوردهای داخلی دیگری روبه‌رو شود.

کد خبر 104960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز