سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

نوشیروان کیهانی‌زاده: ادوارد هانس پژوهشگر آلمانی 13‌آوریل 1896 با انتشار «دی هاوستیر» نظرداد که ایرانیان نخستین مردمی بوده‌اند که اسب (اسپ) را اهلی کرده و به کار سواری گرفتند و در جنگ بکار بردند.

 طبق تحقیقات هانس، هر سه طایفه ایرانی (آرین‌های جنوبی) از هشتصد سال پیش از میلاد قادر به جنگ سواره بودند. قبلا گمان می‌رفت که اسب، نخست در غرب سیبری اهلی شده بود زیراکه در اکتشافات باستان‌شناسی مناطق غربی سیبری، گورهای قدیمی به دست آمده بود که مردگان را با اسب‌هایشان دفن کرده بودند.

این کشف سبب شده بود که تصور شود که آنان، نخستین اسب سواران جهان بودند. به نوشته هانس، علاقه ایرانیان باستان به اسب به حدی بود و از این حیوان استفاده بارکشی نمی‌کردند و قاطر را که از نطفه خر و اسب است برای بارکشی مخصوصا در کوهستان بکار می‌بردند و به احتمال زیاد روش تولید قاطر نیز از ایرانیان است. علاقه به اسب در میان ایرانیان عهد باستان بقدری زیاد بود که برحسب چگونگی و شکل اسب شان برای خود لقب ساخته بودند مثلا گشتاسپ، لهراسپ و... که پسوند «اسپ» دارند. به‌دلیل نبودن حرف «پ» در زبان عربی، تلفظ اسپ و نوشتن آن به‌تدریج به «اسب» تبدیل شده است.

انتشار نتیجه بررسی باشگاه جهانی سوارکاران در سپتامبر‌1956 (54 سال پیش)، ایران را کشور ردیف چهل و سوم در توجه به سوارکاری نشان داده بود که دولت وقت برای جبران آن [بی توجهی] دست به چند تلاش ناموفق زد.

روزی که ایران دارای جت جنگنده شد

در رابطه با پیمان بغداد- یکی از اتحادیه‌های نظامی غرب پیرامون شوروی- دولت آمریکا 24‌فروردین 1939 (13‌آوریل‌1960) و در جریان اجلاس سران آن اتحادیه در تهران که پس از کناره‌گیری عراق به سنتو (سازمان پیمان مرکزی) تغییر نام داده بود، به نیروی هوایی ایران جت جنگده از نوع «اف ــ 86» تحویل داد و به این ترتیب، ایران برای نخستین بار دارای جنگنده جت شد. ایران از خرداد‌1303 (86‌سال پیش) دارای نیروی هوایی است. این نیرو در شهریور‌1320 به رغم تسلیم شدن نیروی زمینی (در نتیجه خیانت چند افسر ارشد)، تا آخرین قطره بنزین از آسمان وطن دفاع جانانه کرد. دولت ایران پنج سال پس از دریافت جت اف ـ 86 از آمریکا، و در جریان جنگ پاکستان و هند، تعدادی از این جنگنده‌ها را (به‌صورتی محرمانه و احتمالا به اشاره واشنگتن) در اختیار پاکستان قرارداد.

مستشاران نظامی آمریکا در ایران در گزارشها و خاطرات خود که به‌صورت کتاب انتشار یافته است از مهارت خلبانان ایرانی در بکار بردن جت‌های جنگنده به‌ویژه در عملیات آکروبات ابراز شگفتی کرده‌اند. این مستشاران نوشته‌اند که این استعداد ایرانی را قبلا نمی‌توانستند باور کنند. در یادداشت‌های یکی از این مستشاران (که در خاطرات دولتمردان آمریکایی نیز مورد استناد قرارگرفته است) به میهن‌دوستی خلبانان نیروی هوایی ایران اشاره شده و چنین آمده است: در چند مورد که هواپیما (جت جنگنده) در حال سقوط بود خلبان ایرانی با اینکه می‌توانست بیرون بجهد و جان خود را نجات دهد در کابین باقی مانده بود تا آخرین تلاش را جهت نجات جنگنده که برای وطنش ذی‌قیمت و کمیاب بود بکار برد و جانش را بر سر این احساس که جز وطن‌دوستی نام دیگری ندارد از دست داد.

فریب روس‌ها از غرب

13‌آوریل سال‌1945 ارتش شوروی شهر وین را تصرف کرد و 90‌هزار تن از نظامیان هیتلر را به اسارت گرفت. اتریش (سرزمین ژرمن‌نشین) در سال‌1938 به آلمان پیوسته و یکی از ایالات آلمان (رایش سوم) شده بود. شوروی در جریان جنگ جهانی دوم، از زمان حمله ارتش هیتلر به آن کشور در 1941 تا تصرف برلین در آوریل‌1945، نزدیک به 27‌میلیون کشته، تلفات داد؛ حال آنکه جمع کل تلفات آمریکا در دو جبهه اروپا و آسیا به نیم میلیون نفر هم نرسید. شکست نظامی هیتلر عمدتا به دست ارتش شوروی صورت گرفت و این ارتش بود که برلین را تصرف کرد ولی در اواخر دهه‌1980 غرب موفق به فریب دادن گورباچف و دستیارانش شد و هر آنچه را که شوروی از شکست هیتلر به دست آورده بود داوطلبانه از دست داد!.

گورباچف با انحلال پیمان ورشو موافقت کرد به این شرط که ناتو هم منحل شود که برخلاف انتظار، پس از فروپاشی اسرار‌آمیز شوروی، ناتو نه تنها منحل نشد بلکه گسترش یافت و به داخل شوروی سابق هم راه یافت و در همان پایگاه‌هایی که با پول روسها در سه کشور بالتیک شوروی ساخته شده‌اند مستقر شد. وزیر دفاع روسیه در آوریل‌2007 و 16‌سال پس از فروپاشی شوروی، برای نخستین بار اظهارداشت که در نیمه دوم دهه 1980 روس‌ها فریب غرب را خوردند و با ابطال پیمان ورشو و تخلیه اروپای شرقی از نیروهای خود موافقت کردند که دنباله آن فروپاشی شوروی بود.

چند صاحب‌نظر در چهار روز گذشته در تفسیر توافق هفتم آوریل‌2010 سران آمریکا و روسیه به کاهش دادن و مساوی کردن سلاح‌های هسته‌ای 2کشور و وسائل انتقال آنها نوشته‌اند که روس‌ها یک بار دیگر فریب خوردند زیرا که روسیه دارای 12 هزار و آمریکا 8 هزار سلاح اتمی است و تولید چهار هزار بمب و کلاهک شوخی نیست.

کد خبر 104941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز