همشهری آنلاین: موسیقی درمانی افسردگی، تشویش و اضطراب، گوشه گیری و انزوا‌طلبی را در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کاهش می‌دهد.

این نکته را  نتایج یک تحقیقات در بریتانیامشخص ساخته است. یک بررسی در چهار بیمارستان، که توسط محققان در کالج امپریال لندن انجام شد، نشان داد تشویق بیماران در اینکه خود را از طریق موسیقی بیان کنند، منجر به بهبود نشانه های این بیماری می‌شود.

دکتر مایکل کرافورد، مدیر این مطالعه که نتایج تحقیق گروه خود را در مجله بریتانیایی روانپزشکی به چاپ رسانده است، در این زمینه می‌گوید: ما مواردی را که درمان های روانپزشکی به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کمک می‌کند را تجربه کرده ایم، اما استفاده از موسیقی تنها زمانی برای این افراد توصیه می‌شود که در شرایط نسبتا باثباتی هستند.

وی افزود: این بررسی نشان می‌دهد که موسیقی‌درمانی به عنوان یک راه موثر برای این نوع افراد، بویژه زمانی که آنها به شدت "بدحال" هستند محسوب می‌شود.

یک درصد مردم در بریتانیا و امریکا دچار مشکل اسکیزوفرنی هستند. این بیماری معمولا در اواخر دوران نوجوانی و اوایل دهه بیست سالگی آغاز می‌شود و با علائمی چون توهم، افکار بیهوده، شنیدن صدا و تغییرات رفتاری همراه است.

برای این بررسی، بیماران در دو گروه قرار گرفتند

1- گروهی که تنها درمانهای خاص را داشته اند.

2- گروهی که این نوع درمان ها را همراه با ترکیبی از موسیقی (شامل 8 تا 12 جلسه) دریافت کرده‌اند.

دکتر کرافورد و تیم او پس از بررسی آثار این درنان‌ها در هر دو گروه، به این نتیجه دست یافتند در گروه دوم که موسیقی‌درمانی نیز داشته‌اند، بهبودی قابل توجهی به چشم می‌خورد. اگرجه آنها نتوانستن به طور کامل نقش سایر عوامل تاثیرگذار در شدت این بیماری را مشخص کنند. آنها معتقدند که بررسی‌های بیشتری را باید برای دستیابی به این نتایج در آینده دنبال کنند.

دکتر کرافورد می‌افزاید: موسیقی‌درمانی ممکن است در موارد خاصی که درمان اسکیزوفرنی با مصرف دارو حداقل بهبودی را به دنبال دارد، به طور قابل توجهی اثربخش باشد.

MSNBC.com

کد خبر 10476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز