سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: لغو کنسرت گروه همنوازان حصار به خوانندگی همایون شجریان در تبریز با واکنش این هنرمند روبرو شد

«علی قمصری»؛سرپرست گروه «هم‌نوازان حصار» در یادداشتی که در اختیار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گذاشته آورده است:

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از سایت دل‌آواز همایون با اشاره به موعد کنسرت که ششمو هفتم اسفندماه بود گفت: متاسفانه  با وجود در دست داشتن مجوز رسمی اجرای کنسرت  از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران و پس از گذراندن تمامی مراحل اداری و امنیتی  از جمله بازخوانی اشعار کنسرت و بازشنوایی تمام کارهایی که قرار بود در این کنسرت اجرا گردد، در آخرین روزهای تمرین با مخالفت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی مبنی بر حضور دو نوازنده  زن در گروه همنوازان حصار مواجه شدیم به طوری که عنوان گردید چنانچه خانمها حذف و یا جایگزین گردند مجوز این کنسرت بلافاصله صادر خواهد شد و دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت که طبیعتاً قبول چنین شرایطی برای ما غیر ممکن بود.

او با ابراز تاسف از چنین رخدادی که به دیدار مردم فرهیخته‌ تبریز منجر نشد، نوشت:
بدون شک پیوند احساسی این هنرمندان جوان که نبوغ و اخلاق شایسته ی شان  زبانزد همه است به واسطه هنر اصیل ایرانی با شما هنردوستان گرامی ناگسستنی است.

همایون شجریان در پایان نوشته خود دو سوال را با مسئولین ارشاد آذربایجان در میان گذاشت و افزود: به نظر ایشان موسیقی فاخر چه نوع موسیقی است؟ و موسیقی که سالهاست من و پدرم اجرا میکنیم از چه نوع است؟[نگاهی به کنسرت همایون شجریان و گروه دستان]

دلایل لغو کنسرت همنوازان حصار و همایون شجریان از زبان مدیرکل ارشاد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا قرار بود کنسرت همایون شجریان روزهای 6 و 7 اسفند ماه جاری در تبریز در محل سالن فرهنگی ورزشی تراکتور سازی برگزار شود که این کنسرت لغو شد.

احمدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی درباره علل مخالفت و لغو کنسرت همایون شجریان گفت:‌ حضور نوازندگان زن در گروه موسیقی و ظرفیت بالای سالن که بیش از 2 هزار نفر بود و ضریب امنیت و مدیریت سالن را پایین می‌آورد از جمله دو عاملی بود که موجب لغو این کنسرت شد.

وی با بیان اینکه در دولت نهم به موسیقی فاخر توجه ویژه شده است اظهار کرد: در استان آذربایجان شرقی هم خانه موسیقی وجود دارد و هم هنرستان موسیقی و جشنواره‌های موسیقی متعددی نیز برگزار شده و همه اینها به شرط و شروطی انجام شده‌اند.

این مسئول مطرح کرد: ما از آن موسیقی حمایت می‌کنیم که فاخر باشد و شان شئون در آن حفظ شده باشد. این استان از ویژگی خاصی برخوردار است و چون اینجا دارالمومنین است ما نمی‌توانیم مثل بعضی از استان‌های دیگر عمل کنیم.

وی ادامه داد: طرف می‌آید پولش را می‌گیرد می‌رود بعدا کلی گلایه از مخاطبین و از افراد می‌شنویم.

احمدی در پاسخ به اینکه دو نفر نوازنده زن در گروه همایون شجریان که با رعایت کامل حجاب اسلامی در داخل و خارج از کشور بارها روی صحنه رفته و کنسرت اجرا کرده‌اند، چگونه می‌تواند بازتابی داشته باشد، اظهار کرد: وزیر ارشاد این بخش را به عهده مدیران کل گذاشته است و گفته گروه مهم نیست و ما تشخیص می‌دهیم، به هرحال هر استان برای خودش حال و هوایی دارد.

اطلاعات تازه سرپرست گروه درباره چگونگی اخذ مجوز و لغو آن

سخنان علی قمصری،‌آهنگساز و سرپرست گروه همنوازان حصار اطلاعات تازه‌ای را درباره چگونگی اخذ محوز کنسرت بر روزن می‌افکند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل ازایسنا  قمصری دریادداشتی که برای ایسنا ارسال کده ،نوشته است:«قضیه از این قرار است که مدیر برنامه‌ی ما درخواست کنسرت تبریز را در تاریخ 14 دی‌ماه سال 88 به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران ارائه کردند که در آن اسامی اعضای گروه همنوازان حصار و سالن دو هزار نفره اجرا معلوم بود. پس از آن در نامه‌هایی که طبق ضوابط اداری، رد‌وبدل می‌شد همه چیز قطعی به نظر می‌رسید و اسامی گروه نیز مشخص و معلوم بود تا نهایتا مدیر محترم اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی؛ جناب آقای احمدی موافقت خود را به استناد همین نامه‌نگاری‌ها طی نامه‌ای در تاریخ 27 بهمن‌ماه 88 به نماینده ما در تبریز اعلام نمودند.»

قمصری در ادامه‌ی این یادداشت آورده است:«تنها نام مدیر برنامه در نامه به اشتباه قید شده بود که درست پنج روز قبل از اجرای کنسرت در تاریخ اول اسفند‌ماه 88 و زمانی که مدیر برنامه برای اصلاح نام خود به تبریز مراجعت نمودند، بحث عدم حضور بانوان در اعضای گروه از سوی جناب آقای احمدی که خود نامه‌ی آخر را امضا نموده بود مطرح شد و در نتیجه‌ی باعث لغو کنسرت گردید.»

کد خبر 102194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز