همشهری‌آنلاین: خرید هزار نسخه از کتاب‌های سال، بازنگری در آیین‌نامه ضوابط نشر از جمله محور‌های مهم نشست خبری معاون فرهنگی‌ وزیر و مدیران کل وی با خبرنگاران بود

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر  این نشست خبری به بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب سال ایران و هفدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال اختصاص داشت که  صبح شنبه با حضور محسن پرویز معاون فرهنگی وزارت ارشاد، علی اوجبی دبیر کتاب سال ایران و  و محمدرضا وصفی دبیر کتاب سال جهانی در محل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

پرویز  با اشاره به اینکه پدیدآورندگان آثار برگزیده که بیش از 90 امتیاز از 100 امتیاز کل را کسب کرده‌اند، جوایزشان را که شامل لوح تقدیر به امضاء رئیس جمهور، تندیس جایزه کتاب سال و 50 سکه بهار آزادی است، پس فردا (19 بهمن) دریافت می‌کنند گفت: قرار است خالقان آثار شایسته تقدیر که بین 80 و 90 امتیاز را کسب کرده‌اند، بخشی از جوایزشان را شامل لوح تقدیر به امضاء وزیر ارشاد در روز برگزاری مراسم اختتامیه (19 بهمن امسال) و بخش دیگر را که شامل 10 سکه بهار آزادی است، در هفته کتاب سال آینده دریافت می‌کنند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین درباره نحوه اعلام برترین‌های این جایزه، گفت: روال این است که اگر در یک حوزه جایزه، اثر برگزیده باشد، دیگر اثر تقدیری نخواهیم داشت و اگر در حوزه‌ای اثر برگزیده نباشد، ممکن است اثر یا آثاری تقدیری باشد.

پرویز برپایی دوره‌های مختلف جایزه کتاب فصل را یاری‌دهنده جایزه کتاب سال برشمرد و ابراز امیدواری کرد داوری‌های این دوره به عدالت نزدیک بوده باشد.

در ادامه علی اوجبی دبیر جایزه کتاب سال از رشد کمی تعداد کتاب‌های بررسی شده در بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب سال خبر داد و گفت: امسال 18 هزار و 469 اثر در گردونه داوری بود که در مقایسه با رقم 15 هزار و 221 عنوان کتابی که سال قبل بررسی شد، افزایش چشمگیری را نشان می دهد.

به گفته دبیر علمی جایزه کتاب سال، این جایزه در مرحله نخست بررسی‌ 18 هزار و 155 عنوان ریزش عنوان کتاب داشته و تنها 314 اثر به مرحله دوم داوری راه یافتند که در نهایت از این تعداد 35 عنوان برگزیده و 35 عنوان هم شایسته تقدیر شناخته شده‌اند.

اوجبی گفت: این جایزه یک بخش جنبی هم با عنوان "ایثار، شهادت و جهاد" دارد که 400 کتاب در آن بررسی شده‌اند و از آثار برتر آن هم تقدیر می‌شود.

محمدرضا وصفی دبیر جایزه جهانی کتاب سال هم در این نشست از بررسی 2500 عنوان کتاب در دو بخش اصلی این جایزه (مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی) خبر داد و گفت: کار جمع آوری این تعداد عنوان کتاب 20 ماه طول کشید و داوران پس از بررسی‌ها علاوه بر معرفی یک پژوهش برتر، 6 اثر را در حوزه مطالعات اسلامی و 17 اثر را در حوزه مطالعات ایرانی انتخاب کرده‌اند.

به گفته وصفی جایزه جهانی کتاب سال در هفدهمین دوره خود جایگاه فلسفه صدرایی و یونانی و اندیشه عقلانی در ایران را مورد توجه قرار داده و امسال هم 5 اثر از این دست شناسایی شده‌اند که از برخی از پدیدآورندگان خارجی آنها تقدیر می‌شود. همچنین از مترجم اسپانیایی قرآن کریم هم تقدیر به عمل خواهد آمد.

در ادامه این نشست خبری پرویز، اوجبی و وصفی به پرسش‌های خبرنگاران درباره جایزه کتاب سال پاسخ گفتند.

پرویز در پاسخ به سوالی درباره نحوه حمایت وزارت ارشاد از آثار برتر این جایزه، برگزاری جلسات نقد و بررسی و معرفی آثار در رسانه ملی و نیز خرید 1000 نسخه از آثار برگزیده و 500 نسخه از آثار شایسته تقدیر را از جمله برنامه‌های در دست انجام عنوان کرد.

اوجبی هم در تکمیل توضیحات پرویز، از ارائه برخی خدمات رفاهی به این افراد، معرفی آنها به بازار جهانی کتاب از طریق کاتالوگ‌هایی به چند زبان دنیا و فراهم کردن امکان حضورشان در نمایشگاه‌های بین‌المللی خبر داد.

در ادامه این نشست معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی در خصوص معرفی نشدن اثری به عنوان برگزیده در بخش داستان جایزه کتاب سال، گفت: در معدودی از سال‌ها برگزیده‌ حوزه داستان بزرگسال نداشته‌ایم و اتفاقاً این سرِ حوزه کودک و نوجوان است که بی‌کلاه مانده و تعجب می‌کنم از اینکه شما هر وقت سوال می‌کنید، این حوزه را حذف می‌کنید.

وی افزود: من در جلسه داوری نهایی جایزه جلال آل احمد شرکت کردم و بحث‌های داوران را شنیدم و دلایل آنها را در این مورد که چرا اثر برگزیده‌ای معرفی نکرده‌اند، شنیدم . در جلسه داوری جایزه کتاب سال هم حضور داشتم و برای اینکه مطئمن شوم که داوری عادلانه برگزار می‌شود، سه نفر به ترکیب هیئت داوران این بخش اضافه کردیم و نتیجه این بخش توسط دوستان اعلام می‌شود.
در پایان این نشست خبری محسن پرویز در پاسخ به خبرنگاری که پرسید "اداره کتاب شما با اعمال سلیقه فراوان کتاب‌ها را بررسی می کند و در این دوره به هیچ عنوان پاسخگوی مراجعان نیست" گفت: این اداره کتاب بنده نیست و من این مسئله را که در چند سال اخیر اتفاقات ویژه‌ای افتاده، قبول ندارم.

پرویز اضافه کرد: اگر لازم باشد آماده‌ام با متصدیان گذشته امور مربوط به حوزه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد صحبت کنم چرا که قبل از انتخابات هجمه‌ای علیه ما صورت گرفت.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد اضافه کرد: ممکن است قبل از سال 1367 که آئین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضوابط نشر تصویب شود، اعمال سلیقه می‌شد و افراد مجوز پیش از چاپ را دریافت می‌کردند آن هم در سه مرحله. اما بعد از تصویب آئین‌نامه ضوابط نشر مشخص شد و بر اساس ضوابط هم عمل می‌شد. الان هم این آئین‌نامه در حال بازنگری است و امیدوارم با رعایت جزئیات لازم‌الاجراء صورت گیرد.
وی همچنین در پاسخ به شخص سوال‌کننده که در توضیح پاسخگو نبودن مسئولان اداره کتاب به مراجعان خطاب به پرویز گفت "آیا حاضرید طوری که شناخته نشوید، به اتفاق هم و با یکدیگر به اداره کتاب برویم تا ببینید که مسئولان  آنجاواقعاً پاسخگوی کارهایشان نیستند؟" گفت: جای رسیدگی به افراد معترض در همه جا وجود دارد و در حوزه‌های متعدد اداره کتاب هم که مجوز صادر می‌کند، اظهار نارضایتی وجود دارد.
پرویز در عین حال گفت: ولی این اظهار نارضایتی‌ها به بنده نمی رسد و حال آنکه در یکی دوره حوزه گهگاه شکایت‌هایی به بنده می‌رسد و در نشریات منتشر می‌شود. اشکالاتی هم که در روال کار اداره کتاب وجود دارد، مربوط به چند سال اخیر نیست و این طور نبوده که گلستانی وجود داشته و الان اتفاقات ناگواری رخ داده است.
وی اضافه کرد: در عین حال اگر موردی از عدم پاسخگویی باشد، این مورد اعتراض خودم هم هست و بیشتر از آنکه شما فکرش را بکنید این اتفاق می‌افتد چرا که علاوه بر ما نهادهای نظارتی هم موضوع را زیر نظر دارند و اگر مواردی هم باشد، تذکر می‌دهند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با تاکید بر لزوم اجرای ضوابط قانونی نشر، افزود: حوزه کتاب به خاطر ماندگاری‌اش جزو حوزه‌های سخت است و از این لحاظ خیلی مورد توجه است؛ همین چند وقت پیش بود که یکی از بزرگان مملکت به خاطر کتابی که در سال 86 انتشار شده، به من نامه اعتراض آمیز نوشت و این به خاطر تفاوتی است که کتاب با مطبوعات دارد.

کد خبر 101102

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز