همشهری‌آنلاین: هفدهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با بررسی کتاب‌هایی از 30 کشور جهان به کار خود پایان دادو 21 اثر برگزیده روز 19 بهمن معرفی خواهند شد.

 محمدرضا وصفی دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال ضمن اعلام این خبر به ایبنا گفت: در این دوره، سه معیار اصلی جایگاه نویسنده از لحاظ علمی، خود کتاب و محتوای آن و همچنین اعتبار ناشری که کتاب را منتشر کرده، برای داوری آثار در نظر گفته شده اند.

وی ادامه داد: در این دوره بیش از 160 داور متشکل از استادان دانشگاه و صاحب‌نظران در داوری جایزه جهانی کتاب سال همکاری داشته‌اند که بخشی از این داوران در خارج از کشور داوری‌های اولیه را انجام داده و در دو مرحله بعدی داوری نیز داوران داخل کشور، مطالعات وبررسی‌های را انجام داده‌اند.

مدیر دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به ایجاد تغییرات در اساسنامه این جایزه، افزود: با توجه به این‌که توسعه جایزه جهانی کتاب سال را در نظر داریم و تجربیات زیادی در این 17 دوره به دست آمده، قصد داریم تا آیین‌نامه را به گونه‌ای تنظیم کنیم تا همه اهداف جایزه جهانی کتاب سال را پوشش دهد.

وصفی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در صورتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی این تغییرات را تصویب کند؛ اجرایی شدن اقدامات در این حوزه از جایگاه بهتری برخوردار خواهد شد.

به گفته وصفی، برگزیدگان این دوره جایزه جهانی کتاب‌سال که در مراسم پایانی نیز حضور پیدا خواهند کرد، از کشورهایی چون آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، روسیه، اسپانیا، هلند، ترکیه، مصر، گرجستان، تاجیکستان و یونان هستند.

دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران  تصریح کرد: پرورفسور «جمشید گیوناش ویلی»، از ایران‌شناسان برجسته کشور گرجستان، مهمان ویژه مراسم پایانی این دوره از جایزه جهانی کتاب سال خواهد بود.

وی ادامه داد: در این دوره از جایزه کتاب سال، کمتر از یک پنجم آثار را کتاب‌های عربی تشکیل داده‌اند و همچنین بیشتر کتاب‌های حوزه مطالعات اسلامی، مربوط به پژوهشگرانی است که کتاب‌شان به زبانی غیر از عربی منتشر شده است.

کد خبر 100949

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز