گروه دانش- جوادنصرتی: دولت چین از دولت آمریکا خواسته است درمود کنترل اینترنت در چین دخالت نکند چون این مداخلات می‌تواند به روابط 2کشور آسیب وارد کند.

به گزارش بی‌بی‌سی وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه از دولت چین خواسته بود محدودیت‌های خود بر اینترنت را بردارد. هیلاری کلینتون همچنین از دولت چین خواسته بود در مورد حملات اینترنتی که از داخل خاک چین به گوگل شده است تحقیق کند.

اما این سخنان وزیر امورخارجه آمریکا درباره وضعیت اینترنت در چین با واکنش مقامات چینی مواجه شده است؛ ما ژائوخو سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این سخنان گفته که بهتر است دولت آمریکا به واقعیات احترام بگذارد و از ایراد اتهام‌های بی‌پایه علیه چین خودداری کند.

سخنان کلینتون درباره وضعیت اینترنت در چین با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده است و یکی از نشریات معتبر انگلیسی این واکنش‌ها را امپریالیسم اطلاعاتی دانسته است. علاوه بر آن خبرگزاری ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا نظرات معاون وزیر امورخارجه چین را نقل کرده است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، خه یا فی در مصاحبه‌ای گفت: نباید بیش از اندازه روی مسائل گوگل تفسیر کرد. وی عنوان کرد: این موضوع به هیچ وجه نباید به روابط بین چین و آمریکا و دولت‌های 2کشور ارتباط داده شود. مقام چینی افزود: اگر شرکت‌های خارجی از جمله گوگل مشکلاتی در چین دارند باید راه‌حل‌های مطابق با قانون برای آن پیدا کنند.

وی اضافه کرد: دولت چین مایل است به آنها برای حل مشکلات ذیربط کمک کند. به گفته این دیپلمات ارشد چین، اگر شرکت‌های خارجی دیدگاه‌های مختلفی درباره مسائل ذیربط داشته باشند باید به قانون برای حل آن رجوع کنند.

این مقام چینی گفت: همه کشورها بر اینترنت نظارت دارند و نگرانی‌های امنیتی ملی برای آنها مطرح است و چین نیز از این امر مستثنی نیست. هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا در سخنرانی خود در واشنگتن درباره وضعیت اینترنت در چین گفته است که این پدیده یک منبع عظیم پیشرفت در این کشور بوده اما چین با محدودکردن دسترسی آزاد به اطلاعات، خود را با کشیدن دیواری به دورش از پیشرفت قرن آینده محروم‌کرده است.

وی سپس به حساسیت‌های دولتش درباره آزادی دسترسی به اینترنت در چین اشاره کرد. او همچنین در سخنان خود به حملات سایبری اشاره کرد و خواستار مبارزه جدی با دولت‌ها و افرادی شد که این حملات را پایه‌ریزی می‌کنند.

این سخنان پس از آن گفته شد که گوگل اعلام کرد طی یک عملیات بسیار پیچیده برخی از هکر‌ها در داخل خاک چین سعی کردند کدهای نرم افزاری این شرکت را کشف رمز کنند و به ای‌میل برخی از کاربران این شرکت دسترسی پیدا کنند.

پس از این حملات گوگل اعلام کرد فعالیتش را در داخل خاک چین تا زمانی که راه مناسبی برای کار کردن تحت قوانین چین پیدا کند، متوقف خواهد کرد. بخش چینی زبان موتور جست‌وجوی گوگل در برابر کلیدواژه‌هایی مانند اعتراض‌های میدان تیان‌آن‌من هیچ نتیجه‌ای ارائه نمی‌کند.

با این حال مقامات رسمی چینی بارها گفته‌اند که از گوگل یا هر شرکت اینترنتی خارجی دیگری برای فعالیت در کشورشان تا زمانی که از قوانین این کشور پیروی کنند، استقبال می‌کند.کلینتون در سخنان پنجشنبه‌خود از دولت چین خواسته است که درباره حملات سایبری به گوگل تحقیق کرده و نتایج این تحقیق را منتشرنماید.

کد خبر 100001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز