همشهری آنلاین: معاون وزیر امور خارجه روسیه وضعیت شبه جزیره کره را "انفجاری" ارزیابی کرده است.

 

 

ایگو مورگولف می‌گوید: در شرایط بسیار متشنج کنونی، یک اشتباه انسانی پیش پا افتاده یا نقص فنی کافی است تا اوضاع غیرقابل کنترل شود. اوضاع در شبهه جزیره کره انفجاری است.

وضعیت میان دو کره شمالی و جنوبی بسیار ناپایدار شده است. کره شمالی وضعیت جنگی اعلام کرده است و البته کره جنوبی خود را آماده پاسخگویی به هرگونه حمله احتمالی نشان می‌دهد.

این اره دادن و تیشه گرفتن از آنجایی شروع شد که سئول و واشنگتن رزمایشی مشترک را در نزدیکی شبه جزیره کره آغاز کردند. در این رزمایش که یک هفته به درازا کشید ۱۰ هزار سرباز کره‌ای و نزدیک ۳ هزار نیروی امریکایی شرکت کردند.

کره شمالی ۲۶ مارس در واکنش به این رزمایش اعلام کرد که ارتش این کشور باید برای حمله به «تمام پایگاه‌های نظامی امریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه شامل کشور امریکا، هاوایی و گوام» و همچنین کره جنوبی آماده شود.

غنی‌سازی در کره‌شمالی از سر گرفته‌ می‌شود و راکتور هسته‌ای «یونگ بیون» که در سال 2007 و پس از چند دوره مذاکرات تعطیل شده بود، مجددا فعال می‌شود.

چاگ هاگل وزیر دفاع امریکا  هم گفته بود که امریکا آماده است تا با هر گونه حمله احتمالی کره شمالی مقابله کند و واشنگتن تهدیدهای پیونگ یانگ را بسیار جدی قلمداد می‌کند.

آمریکا چند ناوشکن و همچنین هواپیماهای جنگنده بمب افکن فوق سری استیلت و بی 52 و جت‏های رادارگریز F- ۲۲ خود را به منطقه اعزام کرده است.

آیا این بحران منجر به آغاز یک "جنگ گرماهسته‌ای (جنگ با بمب‌های هیدروژنی)" خواهد شد؟

عکس‌ها: رویترز

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز