همشهری آنلاین: کره جنوبی از طرح‌های احتمالی نظامی خود برای رویارویی با هرگونه تهدید کره شمالی علیه امنیت شهروندان این کشور در منطقه صنعتی مشترک دو کره خبر داده است.

به گزارش پرس تی وی، کیم کوان جین، وزیر دفاع کره جنوبی، روز چهارشنبه (سوم آوریل، ۱۴ فروردین) اعلام کرد: «ما در صورت جدی شدن اوضاع، طرحی احتمالی را آماده‌کرده‌ایم که اقدام نظامی را نیز شامل می‌شود.»

کیم هیونگ سئوک، سخنگوی وزارت وحدت دو کره در کره جنوبی نیز روز چهارشنبه اعلام کرد، کره شمالی ورود نزدیک به چهارصد و هشتاد شهروند کره جنوبی را به منطقه صنعتی دو کره موسوم به کائسونگ که بیش از ۱۰۰ کارخانه در آن قرار دارد، قدغن کرده است.

مجتمع صنعتی کائسونگ در ۱۲ کیلومتری منطقه حایل غیر نظامی میان دو کره قرار دارد و بیش از ۱۰۰ کارخانه کره جنوبی را در خود جای داده که ۹۰۰ کارگر کره جنوبی و حدود ۵۴ هزار کارگر کره شمالی در آن مشغول کار هستند.

این درحالی است که پیونگ یانگ پیش از این درباره بستن این مجتمع صنعتی که درست در طرف شمالی مرز کره شمالی با کره جنوبی قرار دارد، هشدار داده بود.

پارک گوئن- هی، رئیس جمهور کره جنوبی نیز اول آوریل ۲۰۱۳ میلادی به کره شمالی هشدار داد، هرگونه اقدام تحریک‌آمیز آن با «پاسخی محکم» مواجه خواهد شد.

این بیانیه هشدار آمیز بعد از اعلام «وضعیت جنگی» از سوی پیونگ یانگ، صادر شد؛ پیونگ یانگ، روز شنبه (۳۰ مارس، ۱۰ فروردین) اعلام کرد: «از اینک، روابط بین دو کره وارد وضعیت جنگی می‌شود و تمام مسایل بین دو کشور باید بر اساس قواعد دوران جنگ مدیریت شوند.»

پیونگ یانگ همچنین به سئول و واشنگتن هشدار داد در صورت هرگونه حمله پیش‌گیرانه، درگیری ناشی از آن «به یک جنگ محلی محدود نخواهد شد، بلکه به جنگی تمام عیار، یک جنگ هسته‌ای» تبدیل خواهد شد.

وزیر دفاع کره جنوبی همچنین تهدید کرد، سئول در صورت بروز درگیری‌خصمانه، تاسیسات موشکی و هسته‌ای کره شمالی را هدف قرار خواهد داد.

امریکا نیز با افزایش تنش در شبه‌جزیره کره، دو فروند جت جنگنده رادارگریز اف ۲۲ را به عنوان بخشی از تمرین‌های نظامی با کره جنوبی، به این کشور جنوب آسیا فرستاد و دو فروند ناوشکن ضد موشکی را به آب‌های شبه جزیره کره روانه کرد.

سئول و واشنگتن، ۱۱ مارس ۲۰۱۳ میلادی، به رغم هشدارهای کره شمالی، رزمایش سالانه خود را به مدت یک هفته در نزدیکی شبه جزیره کره آغاز کردند. حدود ۱۰ هزار نیروی نظامی کره جنوبی و حدود ۳۰۰۰ نیروی نظامی امریکا در این رزمایش مشترک مشارکت داشتند.

کره جنوبی و کره شمالی بعد از جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳، پیمان ترک مخاصمه امضا کردند؛ این پیمان موقتی بود و هیچ‌گاه به یک قرارداد صلح تبدیل نشد؛ جنگ سه ساله کره که در سال ۱۹۵۳ پایان یافت، رسما شبه جزیره کره را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرد.

کد خبر 207188
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز