محمد ملاحسینی: پارک ملی خبر (Khabr) با وسعتی حدود ۱۵۰هزار هکتار یکی از بزرگترین پارک‌های ملی ایران است و در استان کرمان قرار دارد

این پارک در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب شهر بافت قرار دارد و در سال 1379 از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان پارک ملی معرفی شد. پارک ملی خبر یازدهمین منطقه‌ای است که در ایران عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داده است.

پارک خبر دارای پوشش گیاهی غنی بوده و گونه‌های جانوری کاراکال، گرگ، جبیر، کل و بز، قوچ و میش، مانندپلنگ، یوزپلنگ، و پرندگانی مانند هوبره، دراج، کبک، تیهو، عقاب طلایی، سارگپه پا بلند و تعداد زیادی از پرندگان آوازه خوان را در خود جای داده است. پناهگاه حیات وحش روچون نیز با 000/50 هکتار وسعت در جوار این پارک قرار گرفته است.

سه نوع آب و هوای سردسیر، معتدل و گرمسیری در پارک موجب تشکیل سیستم های اکولوژیک مختلف شده و زیستگاه‌های متفاوت، چشم اندازهای دیدنی و گونه‌های گیاهی و جانوری فراوانی را در منطقه بوجود آورده است.

پس از بررسی‌های انجام شده در سال ۱۳۵۴، منطقه خبر و روچون، در لیست پناهگاه و مناطق حفاظت شده کشور ثبت و در سال ۱۳۷۸ بخش اعظم آن تحت عنوان پارک ملی خبر به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید.

پارک ملی خبرگروهی از گور ایران نیز تا سال ۱۳۴۱ در دق علیجان زندگی می‌کرده که از آن سال به بعد این حیوان در منطقه دیده نشده است.

بخش اعظم این منطقه به وسیله کوه‌ها پوشیده شده، اما پراکندگی این ارتفاعات در تمامی سطح پناهگاه یکسان نیست. به جز کوه بزرگ و کوچک خبر که در شمال غربی پناهگاه به صورت منفرد دیده می‌شود، دیگر کوه‌های مرتفع موجود در پناهگاه، به صورت رشته کوهی از شمال شرقی تا جنوب غربی پناهگاه کشیده شده است.

دو قله اصلی چاه برف و برج شوم از دیگر جلوه های طبیعی این منطقه است. همچنین غار شب پره که در کوه خبر واقع شده و شبیه تالار بزرگی با ۴۰ متر ارتفاع و ۲۰ متر پهنا است که دیوار ه‌ای صیقلی بر پیشانی آن مشاهده می‌شود.

در این پناهگاه دشت‌های مختلفی نظیر: دشت مرکزی، دق علیجان، دشت میل زنگی و ... وجود دارد که زیستگاه‌های مناسبی برای انواعی از جانوران می‌باشد.

به دلیل کمبود ریزش‌های جوی، میزان آبهای سطحی منطقه بسیار ناچیز است و به جز ایامی که در اثر بارندگی شدید مسیل‌ها آبدار می‌گردند، بقیه مواقع سال اکثر مسیل‌ها خشک و بی آب بوده و ساکنان منطقه همچنین وحوش و دامها، نیاز خود را از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌کنند.

چشمه‌ها، رودخانه‌ها، چاه‌ها، قنوات و ریزآب‌های موقت و فصلی از منابع آبی این منطقه به شمار می‌آیند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز