همشهری آنلاین: شهر تاریخی سیمره از شهرهای تاریخی استان ایلام است و در حاشیه غربی شهر دره‌شهر قرار دارد

این اثر تاریخی که بزرگترین محوطه تاریخی در سطح استان ایلام است بالغ بر 200 هکتار وسعت در ضلع غربی و جنوب غربی شهر دره شهر قرار دارد و جزو اولین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور می‌باشد.

این محوطه در سال ۱۳۱۰ شمسی به شماره ۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و از ارزش و اهمیت بی نظیری برخوردار است.

شهرستان 65 هزار نفری دره شهر واقع در 135 کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام یکی از مناطق تاریخی و باستانی استان ایلام محسوب می‌شود.

محوطه مذکور طبق مطالعات و کاوش‌های انجام گرفته مربوط به قرون اولیه اسلامی است. این شهر تاریخی بر اثر وقوع زلزله‌ای به سال 334 هجری قمری تخریب و خالی از سکنه شد.

طی ۹ فصل کاووش در این شهر گچبریهای منحصر به فردی از بناهای این شهر تاریخی بدست آمد که در نوع خود بی نظرند. این شهر مربوط به اواخر دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی است و مرکز ایالت مهرجانقذق یا مهرجانکدک بوده است.

طبیعت زیبای منطقه در فصل زمستان و بهار و گچبری‌های به دست آمده در این کاووش و در این شهر تاریخی منحصر به فرد می‌باشد. خانه اربابی، بنای مسجد، اماکن حاشیه سیل بند و اماکن مسکونی حاشین نشین شهر مکان‌های کاووش شده در 9 فصل کاوش در این محوطه تاریخی می باشند.

شهر تاریخی سیمره و پل تاریخی گاومیشان بزرگترین پل تاریخی غرب کشور در شهرستان دره شهر نامزد ثبت در فهرست آثار جهانی هستند. همچنین ثبت جهانی تپه‌های پیش از تاریخ دشت دهلران نیز در این فهرست قرا دارند.

شهر تاریخی سیمره بزرگترین محوطه تاریخی استان ایلام محسوب می شود که در حاشیه جنوب شرقی شهر کنونی شهرستان دره شهر واقع شده است و که متعلق به استان ایلام است.

دره سیمره از دیرباز به لحاظ ویژگیهای طبیعی، اجتماعی و اقتصادی و موقعیت خاص خود همواره مورد توجه گروه های انسانی واقع بوده است.

طبیعت زیبای منطقه در فصل زمستان و بهار و گچبری‌های به دست آمده در کاوش‌های صورت گرفته، از جمله ویژگیهای منحصر به فرد این شهر تاریخی است.

خانه اربایی، بنای مسجد، اماکن حاشیه سیل بند و اماکن مسکونی حاشیه نشین شهر از جمله مکانهایی هستند که در این اثر تاریخی کاووش شده‌اند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ایلام

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز