دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: 28 دی تنها 2 دقیقه به آغاز نشست خبری مشاور امنیت داخلی رئیس‌جمهوری افغانستان درباره طرح صلح با طالبان باقی مانده بود که مرکز کابل با صدای چند انفجار لرزید.

در حالی که دولت کرزی در فکر مذاکره و آشتی با شبه‌نظامیان به سر می‌برد، این شبه‌نظامیان طالبان بودند که با حملات انتحاری و تیراندازی در نزدیکی ساختمان‌های دولتی و کاخ ریاست‌جمهوری بار دیگر در این کشور قدرت نمایی کردند.

عملیات طالبان در مرکز کابل28دی همزمان با برگزاری مراسم تحلیف وزرای جدید دولت افغانستان با ورود افراد مسلح به یک فروشگاه در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری، وزارت دادگستری و هتل سرنا آغاز شد. این درگیری‌ها و پرتاب چند نارنجک از سوی شبه‌نظامیان باعث شد که این مرکز خرید به آتش کشیده شود.

این در حالی بود که همزمان 3 شبه‌نظامی دیگر حمله خود به سینمایی در 400 متری این مرکز خرید را آغاز کرده بودند. حداقل یک راکت هم به نقطه‌ای در نزدیکی بانک مرکزی افغانستان برخورد کرد و انفجار دیگری نیز در نزدیکی ساختمان وزارت خارجه روی داد. گفته می‌شود یک عامل انتحاری قصد ورود به وزارت امور خارجه را داشته است که ماموران امنیتی جلوی این حمله را گرفته‌اند.

چند دقیقه بعد یک عامل انتحاری خودروی بمب‌گذاری شده خود را در نزدیکی یک مرکز خرید دیگر و ساختمان وزارت آموزش منفجر کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که حداقل 20 شبه‌نظامی در این حملات هماهنگ که عمدتا در نزدیکی ساختمان‌های کاخ ریاست‌جمهوری، وزارت دادگستری، بانک مرکزی افغانستان و ساختمان وزارت خارجه رخ داد، شرکت کرده‌اند که حداقل 7 نفر از آنها بمب‌گذاران انتحاری بوده‌اند.

به‌دنبال این حملات، نیروهای امنیتی افغانستان با کمک نیروهای ناتو منطقه مرکزی کابل را بستند تا درگیری‌ها در این شهر تبدیل به مبارزه تن به تن با شبه‌نظامیانی شود که در ساختمان‌های مرکزی کابل پناه گرفته بودند.

در حالی که یکی از گسترده‌ترین عملیات طالبان به کابل در یکسال گذشته بار دیگر ترس را به این شهر بازگردانده بود ساعاتی بعد دفتر حامد کرزی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای دولتی کنترل کابل را به دست گرفته‌اند.

دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان تاکید کرد که حامد کرزی با محکوم کردن این حملات تروریستی به سازمان‌های امنیتی دستور داده است که اقدامات امنیتی شدیدی در کابل در نظر بگیرند و برای دستگیری عاملان این حملات وحشیانه اقدامات جدی انجام دهند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با قبول مسئولیت این حملات اعلام کرد که عاملان انتحاری، این عملیات را انجام داده‌اند. گزارش‌های ضد‌ونقیضی از میزان تلفات این حمله گسترده منتشر شده است.

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده است که نیروهای دولتی حداقل 7 شبه‌نظامی طالبان را در این درگیری‌ها کشته‌اند. این در حالی است که وزارت بهداشت افغانستان هم از کشته شدن حداقل 4 پلیس و یک کودک خبر داده است. با وجود این وزارت دفاع کشته شدن تنها یک پلیس را 28دی تایید کرد. تعداد مجروحان این درگیری‌ها هم بیش از 40 نفر گزارش شده است.

این حملات را بسیاری هماهنگ‌ترین عملیات شبه‌نظامیان طالبان از سال 2001 تاکنون می‌دانند. هنوز مشخص نیست که 20 شبه‌نظامی طالبان و 7 عامل انتحاری چگونه توانسته‌اند از سد نیروهای امنیتی عبور کنند و خود را به نزدیکی مهم‌ترین مراکز دولتی کابل برسانند. یک نماینده پارلمان افغانستان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد که شبه‌نظامیان در این عملیات هماهنگ تقریبا تمامی ساختمان‌های حساس دولت را هدف قرار دادند.

این حملات در حساس‌ترین زمان ممکن در افغانستان صورت گرفت. در حالی که 30 هزار نیروی جدید آمریکا قرار است به‌زودی با دستور باراک اوباما عازم افغانستان شوند شبه‌نظامیان طالبان با این عملیات بار دیگر تلاش کردند قدرت خود را به رخ بکشند. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان28دی به صراحت تهدید کرد که این گروه قادر است پایتخت افغانستان را تحت کنترل خود در آورد.

کرزی در حالی که اکنون برای تشکیل کابینه خود همچنان دچار مشکل است در فکر طرحی برای صلح با طالبان است. هر چند28دی شبه‌نظامیان طالبان موفق به تصرف مراکز دولتی نشدند اما بیشتر از 3 ساعت پایتخت افغانستان را دچار بحران کردند تا کرزی را در آستانه کنفرانس لندن دچار مشکلات جدید کنند.

برنامه دولت کرزی برای صلح با طالبان

دولت افغانستان به‌زودی برنامه‌ای ویژه را برای چگونگی تعامل با طالبان به اجرا می‌گذارد. این برنامه، شامل مشوق‌های ویژه و بی‌سابقه شغلی، امنیتی، آموزشی و دیگر مزایای اجتماعی برای آن گروه از نیروهای طالبان است که به دولت بپیوندند. 

برنامه جدید دولت یک نکته بی‌سابقه دارد و آن، وعده حذف نام ملا عمر، رهبر طالبان از فهرست افراد تحت تعقیب تروریستی است. آمریکا برای دستگیری وی جایزه نقدی ویژه‌ای تعیین کرده‌ است. هزینه اجرای این برنامه تعامل با طالبان بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده‌است.

کد خبر 99768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز