چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: 8سال قبل و در زمان آغاز حمله به افغانستان، آمریکا و متحدانش از ریشه‌کن کردن طالبان در این کشور حرف می‌زدند

اما اکنون همه‌چیز در کنار هم چیده می‌شود تا طرح صلح با شبه‌نظامیان در اجلاس لندن تصویب و اجرایی شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد  7بهمن نام 5 نفر از مقام‌های ارشد رژیم طالبان را از لیست سیاه خود حذف کرد تا قدم دیگری برای آغاز روند صلح با طالبان برداشته شود.

شورای امنیت در بیانیه‌ای اعلام کرد که از این پس تحریم‌هایی مانند منع فروش تسلیحات، مسدود شدن دارایی‌ها و منع مسافرت به خارج، شامل این 5عضو پیشین طالبان نخواهد بود؛ اقدامی که به عقیده بسیاری بار دیگر به طالبان رسمیت می‌بخشد.

در میان اسامی این افراد، نام عبدالوکیل متوکل وزیر امور خارجه رژیم طالبان، به چشم می‌خورد. همچنین فیض محمد فیض معاون وقت وزارت تجارت، شمس‌الصفا از مسئولان وزارت خارجه دوران طالبان، محمد موسی معاون سابق وزارت برنامه‌ریزی و عبدالحکیم معاون وزارت سرحدات و اقوام افغانستان 4 مقام ارشد دیگر رژیم طالبان هستند که نام آنها از لیست سیاه سازمان ملل خارج شده‌ است.

اقدام سازمان ملل متحد در حذف نام‌های این افراد از لیست سیاه بادرخواست حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان و برای فراهم کردن زمینه مذاکرات احتمالی با طالبان صورت می‌گیرد.

گفته می‌شود این افراد مقام‌هایی از طالبان هستند که دولت کرزی با همراهی کشورهای غربی قصد دارد مذاکرات خود را برای صلح با آنها آغاز کند. این اقدام در حالی صورت گرفت که گزارش‌ها نشان می‌دهد طرح صلح با طالبان از محورهای اصلی گفت‌وگوها در کنفرانس لندن است که قرار است از امروز با حضور مقام‌های 60 کشور برگزار شود.

رئیس‌جمهوری افغانستان پیش از این با اعلام طرح خود برای صلح با گروهی از اعضای طالبان تاکید کرده بود که یکی از راه‌های ترغیب طالبان به نشستن پای میز مذاکره و تامین امنیت در افغانستان، خارج‌ساختن نام اعضای مورد پیگرد این گروه از لیست سیاه است.

در همین حال وکیل احمد متوکل دیروز(7بهمن) در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: این نام‌ها باید از لیست سیاه آمریکا هم حذف شود. ما حدس می‌زنیم که نام بین 100 تا هزار نفر از اعضای طالبان در فهرست افراد تحت تعقیب آمریکا قرار دارد. وی این اقدام را آغازی خوب دانست اما افزود: این مسئله کافی نیست. سازمان ملل باید نام تعداد قابل توجهی از مقام‌های طالبان را از فهرست خود حذف کند تا قدم مثبتی برای پایان جنگ در افغانستان برداشته شود.

لیست سیاه سازمان ملل در اکتبر 1999 با هدف نظارت بر اجرای تحریم‌های تحمیلی علیه افغانستان در دوران طالبان و به خاطر حمایت این رژیم از شبکه القاعده به رهبری اسامه بن‌لادن تهیه شد. 

حامد کرزی درصدد است در کنفرانس لندن طرح صلح با شبه نظامیان را به وسیله پرداخت پول و اعطای شغل برای بازگشت آنها به جامعه افغانستان مطرح کند.مقام‌های بیش از 60 کشور جهان در لندن جمع شده‌اند تا درباره اوضاع افغانستان گفت‌وگو کنند.

در حالی که انتظار می‌رود با اظهارات اخیر ژنرال استنلی مک‌کریستال فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو، واشنگتن حمایت کاملی از صلح با طالبان انجام دهد، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور روز گذشته برای شرکت در این کنفرانس وارد لندن شد.

تشکیل یک صندوق برای جمع‌آوری کمک‌‌‌های مالی برای طرح صلح با طالبان و تقویت نظامی ارتش افغانستان از دیگر محورهای مذاکرات در این کنفرانس است. 

بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هم بدهی 6/1‌میلیارد دلاری افغانستان را بخشیده‌اند و کشورهای همسایه افغانستان هم در اجلاس ترکیه از طرح صلح با طالبان حمایت کرده‌اند؛ مسائلی که به‌نظر می‌رسد همه‌چیز را برای آشتی با طالبان پس از 8‌سال جنگ مرگبار آماده می‌کند.

کد خبر 100433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز