دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: لویی شانزدهم و اعدام با گیوتین در ملأعام

19 ژانویه 1793 دادگاه انقلاب فرانسه لویی‌شانزدهم شاه برکنارشده این کشور را به جرم خیانت به میهن با درخواست از خارجی برای لشکر کشی به فرانسه، ولخرجی بی‌حساب و بدون مجوّز از خزانه کشور، نادیده گرفتن حقوق مردم و دادن دستور تیراندازی به مردمی که دست به اعتراض عادلانه و مسالمت آمیز زده بودند و در نتیجه کشته شدن شماری از آنان به اعدام با گیوتین در ملأعام محکوم کرد و این حکم، 2 روز بعد (21 ژانویه) به اجرا در آمد. لویی شانزدهم هنگام اعدام 39 ساله بود.

سالمرگ شاه عباس

19 ژانویه، سالروز درگذشت شاه عباس یکم است که در سال 1629 میلادی در بهشهر فوت شد. پس از انقراض ساسانیان، شاه عباس نخستین زمامدار ایرانی بود که قدرت را به‌طور کامل در پایتخت متمرکز ساخت و مرزهای ایران را به خطوط عهد باستان نزدیک کرد و ایران بار دیگر دارای یک نیروی دریایی مؤثر شد و با کشورهای دوردست مناسبات سیاسی و بازرگانی برابر برقرار ساخت و دست به عمران و آبادانی زد. وی اصفهان را پایتخت کرد و به‌صورت زیباترین شهر جهان آن زمان در آورد.

امنیت راه‌های ارتباطی را تامین و کاروانسراهای متعدد برای تسهیل حمل‌ونقل ایجاد، و میهن را دارای یک ارتش ملی کرد که سربازان آن از میان همه مردم انتخاب می‌شدند، نه افراد چند ایل.

قطع موقت روابط ایران با دولت سعودی در سال 1322

دولت وقت ایران در پی اعتراض به اعدام یک زائر ایرانی به نام ابوطالب یزدی در جریان مناسک حج، 29 دی‌ماه 1322هجری (19 ژانویه 1944 میلادی) مناسبات سیاسی خود را با دولت سعودی قطع کرد.

این زائر به تصمیم مقامات سعودی گردن زده شده بود. دولت وقت ایران عمل دولت سعودی را غیرمنصفانه خوانده بود. مطبوعات تهران در حمایت از اقدام دولت دست به انتشار مقاله درباره وهّابیون و چگونگی استیلای خاندان آل سعود بر حجاز زده و «بین الاسلامی شدن» مکه را خواستار شده بودند. درپی قطع روابط 2 کشور، تا مدتی ایرانیان قادر به مسافرت به کشور سعودی نبودند.

ادگار آلن‌پو و سبک او در نگارش داستان کوتاه

ادگار آلن‌پو نویسنده‌ای که به نگارش «داستان کوتاه» نظم نوین داد و سبکی را که الگوی این کار شده است به‌کار بست 19 ژانویه (در روزی چون امروز) در سال 1809 در شهر بوستون آمریکا دیده به جهان گشود.

وی در عین حال یک شاعر بود.تاریخ ادبیات عمومی (جهان) از آلن‌پو به‌عنوان فردی که در تکامل داستان کوتاه نویسی سهم بسزا دارد یاد کرده است. او در کنار حرفه روزنامه‌نگاری 120 دادستان کوتاه نوشت و یک دیوان، شعر سرود که اشعارش عمدتا طنز گونه است.

آلن پو سال‌ها سردبیر روزنامه رجیستر چاپ شهر بالتیمور آمریکا بود. حرفه روزنامه‌نگاری باعث شده بود که داستان‌های کوتاه او روح واقعی داشته باشند زیرا انعکاس واقعیت‌های روز بودند و استحکام نوشته در واقعی تلقی شدن آنها جای تردید باقی نمی‌گذارد.

وی در 40سالگی هنگام عبور از خیابان در شهر بالتیمور بر زمین افتاد و درگذشت. در آن زمان تشخیص علت مرگ او امکان نداشت ولی اخیرا با انجام آزمایش روی باقیمانده جسد او نشان داده شده است که بیماری سل و خونریزی ناگهانی ریه باعث مرگ او شده بود.

داستان‌های آلن پو، که در سال 1849 فوت شد هنوز تجدید چاپ می‌شوند. یکی از نوشته‌های او «تیمور لنگ (امیر تیمور) » عنوان دارد که خواسته است درآن استقامت و پایداری را نشان دهد و عنوان داستان دیگر او «العارف» است در اهمیت ساده زیستی و محدودکردن خواست دل و...

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 99750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز