جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: نخستین حرکت نظامی هیتلر

یکسال پس از برقراری مجدد نظام وظیفه اجباری در آلمان، هیتلر درششم مارس سال 1936 به واحدهای یک لشکر پیاده آلمانی دستور داد که وارد منطقه غیرنظامی «راینلند» شوند و نشان دهند که آلمانی‌ها حاکم بر وطن خود هستند و قراردادهای تحمیلی «ورسای» و «لوکارنو» را دیر زمانی است که پاره کرده‌اند.

هیتلر هفتم مارس (16 اسفند) به پارلمان رایش (آلمان) رفت و نمایندگان را که عموما از اعضای حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان (نازی) به رهبری او بودند در مورد دستوری که داده بود توجیه کرد و گفت که همسایگان آلمان باردیگر به همدیگرعلیه‌آلمان نزدیک می‌شوند و ما نمی‌توانیم ساکت بنشینیم.

ما باید حقوق و شئون برابر با قدرت‌های دیگر داشته باشیم و این را کسی به ما نمی‌دهد و باید خودمان آن را به دست آوریم. هیتلر گفت که از این لحظه آلمان را مقیّد به رعایت هیچ‌یک از قراردادهای منعقده بعد از جنگ جهانی اول نمی‌داند.

همان روز و پس از انتشار این اظهارات هیتلر در رسانه‌ها، دولت فرانسه با انگلستان تماس گرفت، ولی آنتونی ایدن وزیر امور خارجه انگلستان تنها به محکوم کردن لفظی حرف و عمل هیتلر بسنده کرد و این کار بر جرات هیتلر افزود. از تماس نخست‌وزیر فرانسه با استالین هم چیزی عاید نشد.

نهم مارس 1936 دولت انگلستان اعلام داشت که در شرایط موجود نمی‌تواند به فرانسه کمک نظامی برساند تا هیتلر را با زور وادار به رعایت قرارداد «لوکارنو» و خروج واحدهای آلمانی از راینلند کند، به این ترتیب فرانسه را کاملا مایوس کرد. در همین روز هیتلر در یک اجتماع 300هزارنفری در مونیخ گفت که «تاریخ» بعدا درباره این اقدام او (نادیده گرفتن قراردادهای پایانی جنگ جهانی اول) قضاوت خواهد کرد.

نفت کشور عربستان سعودی

مارس 1938 کمپانی آمریکایی «استاندارد اویل کالیفرنیا» و شریک آن کمپانی «تگزاس اویل» در منطقه دمام واقع در جنوب شرقی کشور سعودی (نه چندان دور از شهر ظهران و خلیج‌فارس) نفت کشف کردند.

شهر الدمام حاکم نشین ایالت جنوب شرقی کشور سعودی اینک سومین شهر این کشور پس از جده و ریاض است. کمپانی استاندارد اویل 29 ماه مه 1933 از پادشاه وقت کشور عربستان سعودی امتیاز اکتشاف نفت را گرفته بود که نزدیک به 5سال بعد موفق به کشف آن شد.

یکسال پس از کشف نفت در بحرین بود که این کمپانی تلاش کرد تا از پادشاه عربستان امتیاز اکتشاف و استخراج نفت را بگیرد زیرا متوجه شده بود که سراسر منطقه دارای ذخایر نفت خام است.

این ماده چند دهه قبل از آن در ایران و بعدا در عراق کشف و استخراج آن آغاز شده بود. کمپانی استاندارد اویل در سال 1944 بر شعبه‌خود در کشور عربستان نام «آرامکو = عربیان آمریکن اویل کمپانی» گذاشت.

در سال 1950 و در جریان مبارزات ملت ایران به ملی کردن نفت خود، عبدالعزیز ابن سعود پادشاه وقت کشور عربستان سعودی نیز با تهدید به ملی کردن، از کمپانی آمریکایی خواست که قسمتی از سهام آرامکو و سهم بیشتری از درآمد نفت را به آن دولت بدهد.

پس از یک رشته تحولات دیگر، آرامکو از 1988 به «سعودی آرامکو» تغییر نام داده است. عربستان، اینک بزرگ‌ترین صادرکننده نفت درجهان است و ذخایر نفتی آن نیز بیش از سایر کشورهاست و هرسال حدود 3 میلیارد بشکه نفت استخراج می‌کند.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 102775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز