مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

گروه شهری: طرح برداشت مترو از حساب صندوق ذخیره ارزی که از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفته‌بود، بار دیگر در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مورد تاکید و تایید نمایندگان قرار گرفت

و هفته آینده باردیگر در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: کمیسیون با توجه به مباحث کارشناسی بر تصمیم مجلس مبنی بر برداشت مترو از حساب ذخیره ارزی تا سقف یک‌میلیارد دلار و برداشت یک‌میلیاردی برای قطارهای شهری کلانشهرها تاکید کرد.

محمدحسین فرهنگی گفت: اصرار کمیسیون بر ارسال این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام است که پس از تصویب در صحن علنی باید اتفاق بیفتد. از سویی مشاور شهردار تهران در امور مجلس گفت: پس از مطرح شدن مجدد طرح در صحن علنی مجلس، برای بار دوم طرح به شورای نگهبان ارسال می‌شود و درصورتی‌که شورای نگهبان باز با اجرای طرح مخالفت کند، نمایندگان طرح را به مجمع تشخیص مصلحت می‌فرستند.

امیر طالبیان تصریح کرد: با تاکیدی که نمایندگان مجلس برای تصویب و اجرای طرح برداشت مترو از حساب صندوق ذخیره ارزی دارند، امید است که این طرح به‌زودی مصوب و اجرایی شود.

به بن بست نرسیده‌ایم

درهمین ارتباط عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی وارد شدن چند ایراد از سوی شورای نگهبان به مصوبه اختصاص 2میلیارد دلار تسهیلات به متروی تهران و دیگر شهرها را روند طبیعی تصویب قوانین دانست و گفت: مصوبه اختصاص تسهیلات ارزی به مترو به بن بست نرسیده است.

بهروز جعفری، نماینده اصفهان در مجلس هشتم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایراد شورای نگهبان با مصوبه مجلس شورای اسلامی مغایرت طرح با اصل 75 قانون اساسی است. این در حالی است که تسهیلات ارزی منجر به افزایش درآمد عمومی دولت نشده و پس از چند سال به صندوق باز خواهد گشت.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مترو نیاز به اعتبارات زیادی دارد، افزود: تنها چاره ترافیک کلانشهر تهران توسعه خطوط مترو است و این موضوع نیز در گروی تامین اعتبارات است. از این‌رو نمایندگان مجلس طی جلسات متعدد و بررسی راهکارهای عملی این طرح را پیشنهاد کرده و تا پایان راه از آن حمایت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از ایرادات شورای نگهبان نداشتن لایحه دولتی است، اذعان داشت: زمانی که لایحه‌ای از سوی دولت وجود نداشته باشد نمایندگان درصورت نیاز به‌طور مستقیم طرحی را پیشنهاد می‌کنند که قابلیت تبدیل به قانون را دارند.

تأکید کلانشهرها بر اجرایی شدن قانون

از سوی دیگر معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلانشهرهای کشور نیز در نشست فوق‌العاده، بر اجرایی‌شدن طرح برداشت مترو از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی تاکید کردند.  در این نشست که روز سه‌شنبه در تهران برگزار شد معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلانشهرها ضمن بررسی تاثیرات تخصیص اعتبارات تصویب شده بر توسعه خطوط مترو و رفع معضل ترافیک بر اجرایی شدن هرچه سریع‌تر این طرح تا پیش از پایان سال‌جاری تاکید کردند.

در این نشست تاکید شد درصورتی که بازپرداخت اعتبارات تصویب شده برای مترو از صندوق ذخیره ارزی برعهده دولت قرار نگیرد، شهرداری‌ها برای تضمین بازپرداخت دچار مشکل خواهند شد و عملا طرح قابل اجرا نخواهد بود و در واقع بازپرداخت اعتبارات توسط دولت به‌عنوان سهم 50درصدی آن در توسعه مترو ضمانت اجرایی‌شدن این طرح است.

در این نشست همچنین در مورد کمک‌هایی که انتظار می‌رود به حمل ونقل عمومی در کلانشهرها از محل بودجه سال 89 کشور صورت گیرد گفت‌وگوهایی انجام شد و معاونان کلانشهرها با تاکید براینکه طبق قانون حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، دولت باید سالانه 4هزار میلیارد تومان برای حمل‌ونقل درون شهری هزینه کند، خواستار تحقق این قانون و افزایش اعتبارات توسعه حمل‌ونقل عمومی در بودجه سال آینده کشور شدند.

کد خبر 98943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز