همشهری آنلاین : معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سرانجام طرح حمایت مالی از دانشجویان دکترا با تاکید بر اینکه این طرح تنها برای دانشجویان واجد شرایط اجرا می‌شود، گفت:

در صورت تخصیص بودجه لازم و معرفی دانشجویان واجد شرایط از سوی دانشگاه‌ها، این طرح از بهمن ماه با پرداخت کمک هزینه به واجدین شرایط اجرا می‌شود.

دکتر نادری‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص سرانجام بحث حقوق دانشجویان دکتری و پرداخت حقوق ماهیانه به این دسته از دانشجویان با وجود وعده‌های داده شده، گفت: دانشجو کارمند نیست که به او حقوق دهیم و این مساله نیز در هیچ کجای دنیا رسم نیست و ما به آن اعتقادی نداریم.

وی با اشاره به رویه‌های معمول در این راستا، گفت: در این رابطه دو کار در دانشگاههای معتبر دنیا می‌شود یا اینکه به دانشجویان ممتاز دوره‌های تحصیلات تکمیلی بورس می‌دهند یا استاد بخشی‌ از پروژه‌ها و گرنت‌های بیرونی دانشگاه را به دانشجو می‌دهد و یا اینکه به دانشجو وامهایی برای انجام تحقیقات ارایه می‌شود، به عبارت دیگر در ثروتمندترین کشورها نیز یکی از سه حالت فوق اجرا می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه دانشجوی دکترا درس می‌خواند تا با اخذ مدرک دکترا در آینده واجد توانمندی‌های لازم شود، تصریح کرد: نمی‌توان به دانشجویی که درس می‌خواند حقوق داد، چراکه این مساله منجر به متوقع شدن سایر افراد می‌شود و سیستم نیز این توانایی و اعتقاد را ندارد.

دکتر نادری‌منش با اشاره به آیین‌نامه حمایتی دانشجویان دکترا که توسط معاونتهای آموزشی وزارت علوم، ‌وزارت بهداشت و معاونت علمی امضا و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده بود، اظهار کرد: در این زمینه دانشگاه‌ها تا پایان آذر فرصت داشتند تا افراد واجد شرایط را طبق آیین‌نامه مربوطه به ما معرفی کنند.

شرایط جدید طرح حمایت از دانشجویان دکترا

وی با اشاره به دانشجویان واجد شرایط این طرح به ایسنا، تصریح کرد: بر اساس این آیین‌نامه دانشجویان دکترایی که پروپوزال آنها طی یکسال گذشته مصوب شده و در عین حال موفق می‌شوند 4 ساله مدرک دکتری خود را اخذ کنند، واجد شرایط هستند.
وی ادامه داد: بررسی‌های اولیه توسط وزارتخانه انجام افراد واجد شرایط به به معاونت علمی ریاست جمهوری معرفی می‌شوند، در همین راستا، معاونت علمی به اسم پژوهانه تا دو سال مبلغی را به این دسته از دانشجویان ارایه می‌کند. البته یک سوم این مبلغ در ابتدا، بخش دوم آن پس از پیشرفت50 درصدی کار و بخش نهایی نیز در پایان کار به دانشجو ارائه می‌شود.

کلیه متقاضیان واجد شرایط تحت پوشش قرار می‌گیرند

نادری‌منش با بیان اینکه متاسفانه دانشگاه‌ها هنوز اسامی دانشجویان واجد شرایط خود را اعلام نکرده‌اند، گفت: این کار باید هرچه سریعتر انجام شود و امیدواریم تا پایان دی ماه لیست اسامی افراد واجد شرایط آماده و ابلاغ شود تا بهمن ماه مبلغ مربوطه به دانشگاه‌ها واریز شود. با این حال بر اساس این طرح کلیه متقاضیان واجد شرایط تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی در خصوص وعده پرداخت ماهانه500 هزار به دانشجویان دکترا، گفت: آنچه عملیاتی خواهد شد بحث پژوهانه است، البته در کنار آن ممکن است وزارت علوم و دانشگاه‌ها خود بودجه‌ای‌ را به دانشجویان ارائه کنند و همچنین اگر دانشجویان قراردادهایی با اساتید داشته باشند، از این طرحها نیز حمایت می‌کنیم.

نادری‌منش با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که در قالب طرح پژوهانه ماهیانه200 هزار تومان به دانشجویان دکترا پرداخت شود، به ایسنا اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که مجموعه دانشجویان واجد شرایط این طرح 3 تا 4 هزار نفر باشند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون دانشجوی دکتری حق ندارد بیرون از دانشگاه کار کند، تصریح کرد: دانشجو دکتری باید تمام وقت باشد. به عبارت دیگر دانشجو قبول کرده است که دانشجو باشد و در ازای آن مدرک دکتری اخذ کند و ما نیز در این میان باید از امکانات خود استفاده کنیم تا دانشجویان دکترا بیشتر به امور تحقیق و پژوهش بپردازد.

در این طرح تنها از دانشجویان بخش دولتی حمایت می‌شود

وی با بیان اینکه تنها 18 درصد دانشجویان کشور زیر مجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت هستند، گفت: 82 درصد دانشجویان در بخش‌های دیگرند و ما در این طرح تنها از دانشجویان بخش دولتی حمایت می‌کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم در خاتمه با بیان اینکه هرچه بودجه بیشتر باشد حمایت گسترده‌تری اعمال می‌شود، گفت: با این حال این تصور دانشجو که دانشگاه علاوه بر تحصیلات رایگان باید هزینه زندگی و خوابگاه نیز ارایه کند درست نیست و ما این گونه عمل نمی‌کنیم.

کد خبر 98397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز