همشهری آنلاین: قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ابلاغ بخشنامه پیشگیری ازتخلفات پایان‌نامه‌ای به دانشگاهها خبر داد

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ،رضا عامری گفت: بخشنامه‌ای‌ در زمینه پیشگیری از تخلفات پایان نامه‌ای به دانشگاهها ابلاغ شد که  براساس آن به  دانشگاه‌ها و اساتید راهنما تذکر داده شده است که نسبت به تخلفات احتمالی در تدوین پایان نامه های دانشجویی توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود : با اجرای این بخشنامه علاوه بر جلوگیری از تخلفات دانشجویی در عرصه ارایه پایان‌نامه، جلوی سوء استفاده‌های احتمالی در  زمینه عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای در قالب ارایه مقالات علمی و پایان‌نامه از سوی اساتید و دانشجویان  نیز گرفته می‌شود.

عامری  با بیان اینکه مرکز اسناد و مدارک علمی ایران در حال به روز کردن بانک اطلاعاتی پایان‌نامه‌هاست، اظهارکرد: با این اقدام می‌توان به تمامی پایان‌نامه‌ها و عناوین و چکیده‌های آن دسترسی داشت، تا از این طریق بتوان جلوی موازی کاری‌ها و سوء‌استفاده‌های احتمالی را گرفت.

مدیرکل نظارت وارزیابی آموزشی وزارت علوم   در خصوص نحوه برخورد با تخلفات احتمالی اعضای هیئت علمی در این رابطه و همچنین برخورد با تخلفات علمی همچون ارایه پاین‌نامه تکراری یا عدم تهیه پایان‌نامه توسط خود دانشجو، گفت: در این زمینه دانشگاه‌ها موظفند اعضای هیئت علمی خود را هر ترم ارزیابی و نتایج آن را به دفتر هیئت علمی وزارت علوم ابلاغ کنند و اگر موارد حادی در این زمینه وجود داشت تذکرات لازم داده می‌شود.

عامری با اشاره به سوء‌استفاده در زمینه رعایت نکردن اخلاق حرفه‌ای در قالب مقالات علمی و استفاده از پایان نامه دیگران، گفت: در این زمینه نیز دست دانشگاه‌ها باز است و می‌توانند با استفاده از ساختارهایی که دارند با عضو هیئت علمی یا دانشجوی مربوطه برخورد کنند، از جمله خود دانشگاه و یا هیئت ممیزی می توانند ممیزی کنند و در خصوص اصل بودن یا نبودن کار جلوی ارتقای عضو هیئت علمی را بگیرند و یا اینکه هیئت‌های انتظامی و غیره نیز در دانشگاه‌ها می‌توانند به این موضوع رسیدگی کنند.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت علوم در با بیان اینکه در این زمینه خلاء قانونی وجود ندارد، اظهار کرد: باید توجه داشت که موارد تخلف اعضای هیئت علمی در مقابل تعداد اعضای هیئت علمی تحت نظارت وزارت علوم بسیار اندک است.

کد خبر 95261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز