همشهری آنلاین: همایش بزرگداشت استاد حاج شیخ عزیز الله عطاردی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، در تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شهر در این همایش که در آن اساتید حوزه و دانشگاه، تنی چند ازنمایندگان مجلس شورای اسلامی و میر حسین موسوی، محمدی ری شهری،علی یونسی حضور داشتند، سید محمد خاتمی رییس جمهور پیشین کشورمان در سخنانی بزرگداشت استاد عطاردی را نه بزرگداشت یک فرد بلکه تقدیر از شخصیت علمی متواضعی که هیچ‌گاه در فعالیت‌های علمی‌اش انتظار تقدیر نداشته و بی‌نگاه به نحوه‌ی انعکاس آثارش، به خلق این آثار پرداخته، عنوان کرد.

عکس : مجید عسگری پور

وی در ادامه، بزرگداشت استاد عطاردی را بزرگداشت فضیلت، آگاهی، تحقیق و پشتکار مثال زدنی این شخصیت علمی برشمرد و با یادآوری تنوع و کثرت آثار این شخصیت علمی، آنها را از این جهت در صورتی که تحقق نمی‌یافت، امری محال و غیرقابل تصور برشمرد.
خاتمی افزود: اگر بگویند این آثار چگونه تهیه شده، شاید تصور شود موسسه‌ای با بودجه‌ی کلان پدیدآورنده‌ی این آثار باشد در حالی که این آثار را فردی با کمترین هزینه منتشر کرده است.
وی هم‌چنین با یادآوری نحوه‌ی عملکرد استاد عطاردی در خلق آثارش که کلیه‌ی مراحل تحقیق، ترجمه و مجموعه کارهایی که آفرینندگان یک اثر انجام می‌دهند را به تنهایی انجام داده است، گفت: استاد در عین حال در خلق آثارش متعهد به معارف شیعی بوده و سعی کرده در حوزه‌ای فعالیت کند که خاستگاه فرهنگی اسلامی در طول تاریخ یا بستر بسط آن بوده است.
رییس موسسه‌ بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در ادامه از تمدن اسلامی به عنوان تنها تمدنی که حول محور یک متن شکل گرفت نام برد و گفت: هر تمدنی گفتمان محوری دارد. در درون یک تمدن، گفتمان اصلی و گفتمان‌های فرعی و وابسته وجود دارند.
وی در ادامه گفت: در اسلام تنوع گفتمان‌ها، حدیث‌ها در درون یک فرهنگ واحد از شگفتی‌های تمدن اسلامی است و ما مشاهده می‌کنیم این گفتمان‌ها متعهد به یک متن که همان قرآن کریم است، وجود دارد.
خاتمی با یادآوری این‌که در تمدن اسلامی، وحدت را در اوج شکوفایی این فرهنگ می‌توان ملاحظه کرد، تاکید کرد: عامل وحدت در فرهنگ اسلامی در اوج شکوفایی آن، طایفه، خون و نژاد که امروز در جوامع دیگر به ملاک وحدت تبدیل شده نبوده است.
وی در ادامه اضافه کرد: آثار استاد عطاردی در همه‌ی حوزه‌ها یکی از جنبه‌های مشترکی است که ما را به بستر فرهنگ گران‌سنگی که جان‌مایه‌ی ماست و باید باشد، آشنا می‌کند.
خاتمی هم‌چنین اظهار داشت: ما چه بخواهیم و جه نخواهیم تمدن بزرگ گذشته رفته است ،اما اگر این جان‌مایه که در فرهنگ ما ریشه دارد همراه با نوعی جهان‌آگاهی شود، باز هم ملت اسلامی می‌تواند حول محور قرآن کریم، تمدن‌آفرین باشد.
رییس موسسه‌ی بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها هم‌چنین با ابراز تاسف نسبت به این‌که تمدن غالب جهان در عصر حاضر، تمدن دیگری است، اظهار داشت: حول محور قرآن کریم، جهان اسلام می‌تواند تمدنی داشته باشد که در عین پاسداری از اصول، فضایی ایجاد کند که آزادی در کنار اخلاق، حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود در کنار بندگی خدا و توسعه و پیشرفت در کنار قناعت و پرهیز از دنیازدگی تجربه شود.
وی در اظهاراتش جهان‌آگاهی را در عین انس با معارف اسلامی که از ائمه اطهار به ما رسیده، مورد تاکید قرار داد و با لازم برشمردن آگاهی از پرسش‌های زمانه از جانب مسلمانان، درک صحیح از پرسش‌های زمانه را در حل مشکلات، موثر ارزیابی کرد و گفت: نباید دچار غرور کاذب شویم،چراکه در این صورت به دنبال پدید آوردن پرسشهای دیگر نخواهیم رفت و در نتیجه به جای اینکه پرسش ها از میان برود،سیل پرسش ها ما در خود غرق خواهد کرد.
رییس سابق جمهوری اسلامی ایران، در پایان،اظهار امیدواری کرد که بتوانیم حق اسلام را ادا کنیم،چراکه احترام به اسلام در این است که حقایق بنیادین آن بتواند انسانها را تنگناهای مادی و معنوی نجات دهد.

کد خبر 9836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز