همشهری آنلاین: پنجم آبان ماه برابر است با هجدهمین سالگرد درگذشت معلم اخلاق، مرحوم آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی، مردی که بنیانگذار جمهوری اسلامی وی را "یکی از چهره‌های تقوا، خلوص و ایمان" توصیف کرد.

این فقید عالیقدر در مدت حیات پربارش، به ترویج اخلاق، قسط و عدل و آزادی پرداخت و شاگردان و مستمعان ایشان همه فضایل نیکوی انسان را نه تنها از زبان وی که از منش و رفتار آن بزرگوار درک کردند.
مرحوم آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی تحصیلات تکمیلی خود را در حوزه‌ی علمیه‌ی اصفهان به سرانجام رسانید و از آیت الله فشارکی اجازه‌ی اجتهاد گرفت و مرحومان "حاج میرزا علی آقای شیرازی"، "شیخ محمد خوانساری"، "سید محمد نجف‌آبادی" و "حاج رحیم ارباب" از جمله استادان او بودند

وی در اردکان، در فضایی مملو از اختناق ضد دینی دولت رضاخان به فعالیت‌های مذهبی و روشنگرانه پرداخت و در کنار آن، هیچگاه از مبارزه با تحجر و مقدس مآبی غافل نشد. هنگامی که نخستین جرقه‌های انقلاب اسلامی با سخنان امام خمینی (ره) در سال 1341 شمسی شعله‌ور شد، به سرعت به ندای حضرت امام(ره) لبیک گفت و فعالیت سیاسی خود را شدت بخشید و یکی از ارکان انقلاب اسلامی را در یزد و اردکان پی افکند.

پس از پیروزی انقلاب، وی با حکم حضرت امام (ره) به عنوان امام جمعه‌ی اردکان و پس از شهادت سومین شهید محراب حضرت آیت الله صدوقی به سمت امام جمعه‌ یزد و نماینده امام (ره) در آن دیار منصوب شد.

کد خبر 6596

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز