بوشهر- سهیلا کرمپورنیا، خبرنگار همشهری: مشاهده زباله‌های رها شده در کوچه پس‌کوچه‌های شهر نه فقط باعث تولید بیماری و تعفن می‌شود، بلکه زشتی مناظر شهری را نیز به همراه دارد

اصول بهداشتی و بهسازی محیط در هر شهر ایجاب می‌کند تا زباله‌ها در حداقل زمان از منازل و محیط زندگی افراد جمع‌آوری شده و در اسرع وقت دفع شوند اما متاسفانه در شهر بوشهر گاهی زباله‌ها تا 2 روز در یکجا انباشته می‌شود که این امر باعث گله‌مندی بسیاری از شهروندان شده است.

علی دیندارلو یکی از ساکنان محله سنگی با ابراز نارضایتی از شیوه جمع‌آوری زباله‌ها در شهر گفت: در محله ما یک محوطه باز وجود دارد که رفتگران شهرداری زباله‌ها را  از این منطقه جمع‌آوری کرده و سپس با ماشین حمل می‌کنند اما گاهی مشاهده می‌شودکه رفتگران آنها را می‌سوزانند که این کار در یک منطقه مسکونی صحیح نیست.

سیما – ل خانم خانه‌داری که در همین محله زندگی می‌کند، می‌گوید: زمانی که زباله‌های جمع‌آوری شده در یک مکان انباشته می‌شود، علاوه بر به خطر انداختن سلامت افراد و بوی نامطبوع آن، مگس‌ها و جوندگان بی‌شماری در میان آنها مشاهده می‌شود به‌طوری که حتی فرزندانم جرات بیرون رفتن از خانه را پیدا نمی‌کنند.

محمد ابراهیمی یکی از ساکنان محلات جنوبی بوشهر می‌گوید: کارگران شهرداری اکثر مواقع زباله‌هایی را که شبانه از در منازل جمع‌آوری می‌کنند، در سر راه‌ها و خیابان‌های همان محله رها می‌کنند، گویا همان شب فراموش می‌کنند آنها را با خود ببرند و صبح‌ها با چهره زشت و زننده‌ای از زباله‌هایی که کیسه‌های آن توسط گربه‌ها و حیوانات پاره شده و در محله پخش شده‌اند روبرو می‌شویم!

وی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه شهرداری بوشهر با شرکت‌های خدماتی و پیمانکاری زیادی قرار داد بسته است، باید نظارت بیشتری بر آنها داشته باشد تا شهر تمیز و سالم‌تری داشته باشیم.

یکی از کارگران شهرداری که در حال جمع‌آوری زباله‌هاست، می‌گوید: متاسفانه برخی از شهروندان هیچ گونه همکاری با شهرداری نمی‌کنند و زباله‌های خود را هر ساعتی که بخواهند بیرون منزل می‌گذارند و انتظاردارند محله‌ای تمیز داشته باشند.

وی در ادامه می‌گوید: بیشتر مواقع خود مردم در یک نقطه اقدام به ریختن آشغال می‌کنند و دیگران هم به پیروی از آنها این کار را تکرار می‌کنند، باید فرهنگ شهر من، خانه من، در بین مردم فراگیر شود.

یکی از مسئولان شهرداری بوشهر در این باره با اظهار اینکه جمع‌آوری زباله‌ها در سطح شهر به عهده خود شهرداری نیست و به مدیریت پسماند شهرداری محول شده است. می‌گوید: همه‌روزه از شنبه تا پنجشنبه زباله‌های در منازل همشهریان طی ساعتی خاص جمع‌آوری می‌شود.

منشی سازمان پسماند شهرداری، خراب بودن ماشین‌آلات، غیبت کارگرها و نبود نیروی جایگزین در مواقع خاص را از علت‌های مهمی ذکر می‌کند که زباله‌ها در همان ساعت برداشته نمی‌شوند و مسئولان پسماند شهرداری با کرایه ماشین در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری زباله‌ها اقدام می‌کنند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بوشهر نیز خاطرنشان می‌کند: هم‌اکنون 352 کارگر در کل شهرستان بوشهر و در 3 شیفت کاری مشغول نظافت و جمع‌آوری زباله‌های شهروندان هستند.

مهندس حمید حبیبی‌نیا با بیان اینکه سوزاندن زباله‌ها یک تخلف محسوب می‌شود، اضافه می‌کند: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر سوزاندن زباله‌ها در شهر دریافت نشده و زباله‌ها توسط نیروهای خدمات پسماند شهرداری در گودالی واقع در جاده نیروگاه دفن می‌شود.
وی مدعی می‌شودکه ممکن است خود شهروندان اقدام به سوزاندن زباله‌ها و نخاله‌ها در محله‌ها و مناطق خودکنند که این کار درست نیست.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بوشهرهمچنین اضافه می‌کند: زباله‌های 85 درصد از مناطق و محله‌های شهر بوشهر از ساعت 9 شب به بعد جمع‌آوری می‌شود و در برخی از مناطق مثل تنگک‌ها از ساعت 7 تا 9 صبح زباله‌ها توسط کارگران شهرداری جمع‌آوری می‌شود.

وی با تایید اینکه در برخی مواقع خاص به‌دلیل مشکلات فنی و یا تخلف سرکارگر، زباله‌ها با تاخیر 2 تا 3 ساعته جمع‌آوری می‌شود، می‌گوید: با تماس شهروندان به این مرکز، در اسرع وقت مشکل رفع و یا با کارگر و یا سرکارگر خاطی برخورد شده است.

مهندس حبیبی‌نیا تصریح می‌کند: سامانه 137 هرگونه شکایات مردمی را به‌صورت الکترونیکی ثبت می‌کند و شهروندان می‌توانند از طریق این سامانه تخلفات را گزارش دهند.
وی تاکید می‌کند: اگر مردم مشارکت داشته باشند مشکلات شهر کمتر خواهد شد و شهر پاکیزه و سالمی خواهیم داشت.

به امید اینکه جمع‌آوری، حمل‌ونقل و دفع زباله‌های شهر بوشهر به‌گونه‌ای باشد که خطرات ناشی از آنها در سلامت افراد به حداقل ممکن کاهش یابد.

کد خبر 97923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز