همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: 16 آذر در کشور ما نشان از بیداری نسل فرهیخته و دانشجویان در مقابل دشمنان ملت دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی روز سه شنبه 17 آذر مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایطی که نظام استبدادی وابسته پهلوی به جای تکیه بر اراده ملت، خود را یکسره سرسپرده آمریکا و سرمایه انسانی کشور را ذلیل و ثروت ملی را ضایع کرده و در خدمت منافع آمریکا درآورده و مبارزان را با کودتای آمریکایی سرکوب کرده بود دو قشر آزاده و پیشرو یعنی روحانیت مبارز و دانشجویان و دانشگاهیان پرده‌های سیاه استعمار و استبداد را دریدند و چهره کریه دیکتاتوری وابسته شاه را نمایان کردند.

وی گفت: این حرکت غرورآفرین در سرکوب وحشیانه رژیم دیکتاتوری نه تنها ساکت نشد بلکه با موج آفرینی عزتمندانه و انقلابی‌، در توده‌های ملت رسوخ کرد و در 15 خرداد چهره فراگیر به خود گرفت.

رئیس مجلس ادامه داد: هر چند 16 آذر و 15 خرداد با دستورات وحشیانه آمریکا به خاک و خون کشیده شد اما ایالات متحده در غفلت سرکوب‌های شاه دیکتاتور مسحور ماند تا در 22 بهمن 57، با حیرت و واماندگی سیاسی هوشیار شد که بسی دیر هنگام بود و خود را در مقابل خشم یکصدای ملت بزرگ ایران ناتوان یافت.

وی گفت: اینک که چند دهه از حرکت انقلابی دانشجویان در 16‌‌ آذر می گذرد هیچگاه یاد و خاطره آن رشادت‌ها فراموش نشده و نمی‌شود و هر سال با عظمت بیشتر ، حرکت آنان ستایش می‌شود کما اینکه دیروز(دوشنبه 16 اذر) دانشگاهیان یاد آن روز را گرامی داشتند.

لاریجانی با اشاره به اینکه 16 آذر صرفا یادآوری روزی بزرگ و حماسی نیست، گفت: این روز گسترش قلمرو بیداری جامعه در مواجهه با دشمنان ملت و منافع ملی در ظرف زمان است.

رئیس مجلس افزود: امروز با وجود اینکه ایران اسلامی از لوث دیکتاتوری وابسته پاک شده است و نظام جمهوری اسلامی با صلابت، تجربه ارزنده از مبارزه با آمریکا و صهیونیسم را در کارنامه خود دارد و نقش پیشتاز در مبارزات آزادیبخش ملت‌ها ایفا می‌کند اما به همان میزان، روش های استکباری آمریکا پیچیده تر و ابعاد سلطه گری آن متنوع تر شده است.

وی گفت: ایالات متحده در هیچ یک از قلمروهای منافع ملی ایرانیان، از نقش ماجراجویی و سنگ اندازی انصراف نداده است بلکه با حیله ورزی و ظاهرسازی که اقتضای صحنه بین‌المللی عصر حاضر است میوه تلخ استعماری خود را در بسته بندی عوام فریبانه و منافقانه ارائه می‌کند که تشخیص آن خبرویت، ‌دقت و فراست بیشتر از گذشته لازم دارد.

دانشجویان مستمسکی به دست شیادان افکار عمومی ندهند

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش گفت: آیا ایالات متحده در مسئله هسته‌ای، کم مزاحمت برای ملت ایجاد کرد؟ آیا در جنگ وحشیانه صدام، آمریکا نقش حامی و مشوق نداشت؟

لاریجانی ادامه داد: آیا هواپیمای مسافربری ایران را آمریکا سرنگون نکرد؟ آیا پس از 11 سپتامبر به بهانه مبارزه با تروریسم، دندان صلیبی را به سوی ملت ایران و مسلمانان تیز نکرد و ملت‌های عراق و افغانستان را به خاک و خون نکشید و این دو کشور مسلمان را اشغال نکرد؟ البته به خیال آنکه بعد به سراغ ملت ایران بیاید که دچار قهر الهی شد.

رئیس مجلس در حالی که با شعارهای مرگ بر آمریکای نمایندگان مجلس مواجه شد، افزود: آیا در جنگ 33 روزه در کنار رژیم صهیونیستی با این فرض که حزب الله از ثمرات انقلاب اسلامی است هر چه بمب و سلاح مخرب داشت در مقابل ملت لبنان مصرف نکرد؟ که با عنایت الهی با فضاحت از صحنه خارج شد.

رئیس مجلس گفت: آیا در جنگ 22روزه غزه بر ملت مظلوم فلسطین در کنار رژیم صهیونیستی، جنایتی بی مثال مرتکب نشد که حتی گلدستون یهودی در گزارش خود حملات آنان را وحشیانه توصیف کرد؛ آیا ایالات متحده در همکاری با منافقان و تروریست‌ها برای ضربه به تمامیت ارضی ایران و پایداری جمهوری اسلامی به جان و مال ملت ایران رحم کرد؟ آیا شهدای بزرگ ما، مطهری، باهنر، رجایی، بهشتی، شهدای محراب و صدها عزیز دیگر با حمایت آمریکا از دست ملت ایران گرفته نشدند؟ آیا آمریکا و انگلیس قبل و بعد انتخابات به دنبال ماجراجویی برای به هم زدن آرامش کشور و ضربه به حیثیت ایران و منافع آن نبودند؟

وی گفت: چه چیزی باعث شده است که برخی افراد این سیاهی بلند دشمنی آمریکا را ندیدند و در چند مقطع ، شعار علیه آمریکا را به شعارهای نابجا تبدیل کردند.

لاریجانی افزود: 16 آذر سرزمین روشن بینی نسبت به سرنوشت ملی است نه وادی فسانه؛ وادی غیرت است نه شوره زار حسرت؛ سیمای عزت است نه درگیری برای ذلت ؛ جنبش هدایت است نه سراشیبی ضلالت.

وی از دانشجویان خواست نگذارند عده‌ای سیمای جاودانه ضداستکباری حرکت دانشجویان را از سر غفلت مشوه کنند و مستمسکی به دست شیادان افکار عمومی نظیر رسانه‌های آمریکایی، انگلیسی و برخی رسانه‌های منطقه‌ای دهند.

لاریجانی گفت: شما دانشجویان وارث مجاهدت‌های بسیار چه در دوران دیکتاتوری شاه و چه در جنگ تحمیلی بوده اید که هرگز فراموش نمی‌شود.

رئیس مجلس افزود: 16‌ آذر امسال، هم یادآور جانثاری دانشجویان در گذشته انقلاب داشت و هم برخی اقدامات که نشان فراموشی از خود و پیشینه خود داشت و مهم تر نادیده انگاری موقعیت ایران و منافع ایرانیان.

لاریجانی به دانشجویان توصیه کرد: به دور از احساسات و حب و بغض‌ها به صحنه‌های ملی توجه کنند که راز و رمز بلند مقداری 16 آذر در عمق معنای مبارزات ملی ضد استکباری آن بود نه صرفا خروش احساسات در دسته بندی‌های داخلی و به همین جهت نمادی ماندگار شد.

کد خبر 96892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز