گروه ادب و هنر: محسن چینی‌فروشان در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز کانون در تهران، از تاثیر نمایش عروسکی بر پرورش خلاقیت‌های کودکان سخن گفت و از معلمان ابتدایی مدارس کشور خواست از این شیوه در آموزش‌های درسی خود به کودکان بیشتراستفاده کنند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دوره‌های گذشته این جشنواره نیز بارها بر این مطلب تاکید کرده است اما به‌نظر می‌رسد توجه به ابعاد تربیتی و آموزشی این هنر ارزشمند و پایه‌ای هنوز در اولویت برنامه‌های نظام آموزشی کشور قرار نگرفته است.

چینی‌فروشان با یادآوری این مطلب که کودکان منشا پیشرفت‌های علمی جامعه در آینده خواهند بود، خاطرنشان کرد: یکی از هدف‌های اصلی کانون، کشف و پرورش استعداد‌های بچه‌هاست و این امر در فضای نمایش عروسکی محقق می‌شود و ما وقتی از مربیان کانون می‌پرسیم کدام یک از شیوه‌های کانون در تربیت کودکان اثر بخش‌تر است، از نمایش عروسکی نام می‌برند.

چینی‌فروشان، توسعه نمایش و نمایش عروسکی در سطح کشور را از برنامه‌ها و اولویت‌های کاری کانون دانست و گفت: به‌زودی در تمامی مراکز کانون در استان‌ها یک مرکز حرفه‌ای تئاتر فعالیت خود را آغاز می‌کند و این جزء سیاست‌های کاری کانون است.

مدیرعامل کانون در ادامه این مراسم که آخر هفته گذشته در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برپا شد، همچنین به ابعاد اجتماعی نمایش عروسکی اشاره کرد و افزود: بچه‌ها در جریان اجرای یک نمایش با هم زندگی می‌کنند و خوب زندگی کردن و به خاطر هم و برای هم گذشت کردن و مهربانی را تمرین می‌کنند.

در آیین پایانی جشنواره نمایش عروسکی کانون که در آن 9 گروه نمایشی منتخب مراکز کانون کشور حضور داشتند، محمد سیمزاری مدیر مرکز تئاتر کانون نیز به تشریح سیاست‌های کانون در زمینه توسعه این هنر در جامعه پرداخت و در ارزیابی سیزدهمین جشنواره نمایش عروسکی گفت: بچه‌ها در این جشنواره آثار فکری و اندیشه محوری را اجرا کردند و به‌نظر من همین‌قدر که اجرای نمایش‌ها تا این حد بچه‌ها را به تفکر و هستی‌شناسی سوق داده، بسیار با ارزش است. 

در پایان جشنواره، برگزیدگان این رقابت هنری معرفی شدند و جوایز خود را از دست مدیرعامل و مسئولان کانون دریافت کردند. گروه داوری جشنواره شامل دکتر حسن دولت‌آبادی، منوچهر اکبرلو و سیمین امیریان با انتشار بیانیه پایانی جشنواره - از زبان مادری که سال‌های دور عضو مراکز کانون بوده و فرزندش نیز به عضویت کانون درآمده است - به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.

در این بیانیه خواندنی از زبان ایران خانم آمده است: من خوب می‌دانم که تئاتر در درستی رفتار دخترم تا چه‌اندازه مؤثر است، شاید علت این باشد که بچه‌ها با همه تفاوت‌هایی که دارند در تئاتر یکی می‌شوند، یک هدف پیدا می‌کنند و برای رسیدن به آن هدف دسته جمعی اقدام می‌کنند. در جشنواره امسال که طی روزهای 10 تا 12 آذر برگزار شد 9 گروه‌ نمایشی متشکل از اعضای مراکز کانون با یکدیگر به رقابت پرداختند.

کد خبر 96688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز