مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین قصد دارد دومین کاوشگر مدارگرد خود را اکتبر سال آینده به سمت کره ماه پرتاب کند تا به این شکل خود را برای ماموریت فرود بر روی کره ماه تا آخر سال 2012 آماده کند.

کاوشگر Chang''e 2 کشور چین نمونه‌ای پیشرفته‌تر از کاوشگر Chang''e 1 است که در ماه مارس طی عملیاتی کنترل شده و پس از اجرای ماموریتی 16 ماهه با کره ماه برخورد کرد. بر اساس برنامه‌های اعلام شده سازمان فضایی چین، این کاوشگر تا اکتبر سال آینده به مدار کره ماه پرتاب خواهد شد.

کاوشگر  Chang''e 2 نسبت به نمونه قبلی در مداری 100 کیلومتر نزدیک‌تر به ماه حرکت کرده و دوربین‌هایی با وضوح تصویری بالاتر را به همراه خواهد داشت. برنامه آغاز این ماموریت نشان از گسترش یافتن اهداف فضایی چین دارد. این کشور تنها کشوری است که پس از آمریکا و روسیه موفق به ارسال فضانورد به فضا شده است.

از اهداف دیگر برنامه اکتشافات در ماه، بازگرداندن نمونه‌هایی از سطح ماه به زمین در سال 2015 است و به این منظور مهندسین چینی در تلاشند تا کاوشگری را با توانایی فرود آمدن بر روی کره ماه ابداع کنند تا بتواند در منطقه‌ای از ماه به نام سینوس ایریدیوم فرود آید. از دیگر اهداف بلندپروازانه چینی‌ها در فضا، ساخت ایستگاه فضایی مدارگرد و آغاز ماموریت‌هایی به سمت مریخ است تا در میان کشورهای آسیایی مانند هند، ژاپن و کره جنوبی به سردمدار فعالیت‌های فضایی تبدیل شود.

بر اساس گزارش سازمان فضایی ایران به نقل از  AP، استقبال عمومی‌ای که نسبت به اجرای برنامه اکتشافات کره ماه در چین نمایان شده است از این طرح در برابر انتقاداتی که به دلیل کمبود بودجه و فشار اقتصادی به آن وارد شده است، محافظت می‌کند.

کد خبر 96565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز